Cilinders boren.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Cilinders boren.

Post by caddy123 »

Ik kan mijn blok toch wel eerst laten boren voor ik de nieuwe zuigers binnen heb?
Sommige revisie bedrijven adviseren eerst de zuigers te kopen, maar de maten zijn toch gewoon vast!!
Iemand ervaring hiermee?

alvast bedankt gr caddy123
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Cilinders boren.

Post by boyanka »

:) ik zou toch even wachten en zodra de zuigers binnen zijn goed opmeten
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Cilinders boren.

Post by Pavement Pounder »

Meten is weten, beter eerst kopen en en met de zuiger naar de motor reviseur gaan zodat hij kan meten.
Ook eerst goed meten of het 1 of 2 of mischien wel meer overmaten gaat worden, zijn het de originele zuigers die er in zaten ?
Als het een overmaat is zit en het bovenin gestanst, bv 0.10 0.20 0.30 dit is in inches ofcoarse.
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: Cilinders boren.

Post by caddy123 »

Dan eerst maar de zuigers bestellen dus.
Bedankt gr caddy123
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Cilinders boren.

Post by arthur »

volgens dymotrack geen probleem om naderhand de zuigers te kopen.
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Cilinders boren.

Post by JurgenS »

Eerst je blok opmeten voor het geval dat er al een overmaat zuiger zou inzitten. Bij het laten boren van je blok, lever je je nieuwe zuigers bij zodat ze naar die maten kunnen werken.
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Cilinders boren.

Post by Martin71RS »

ik heb mijn blok eerst laten meten zodat ik wist naar welke maat ik moest gaan, toen zuigers besteld, daarna met zuigers weer weggebracht en laten boren/honen.

(lijkt mij de beste manier)

ik heb t bij Jacco laten doen.
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: Cilinders boren.

Post by caddy123 »

Ja eerst de zuigers bestellen zit ook te denken aan nieuwe rods, maar er is zoooooveel.
En er staat geen hp rpm bij wat ik moet hebben of de oude rods reviseren nameten en laten balanceren maar dat is volgens mijn ook een tijdrovend karwei?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Cilinders boren.

Post by Pavement Pounder »

gaat het om een gewone revisie of wordt het een high performance motor ?
ga je er meer toeren mee maken ?
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: Cilinders boren.

Post by caddy123 »

Pavement het word een low rpm engine.
Maar alles moet tot in de puntjes ok zijn.
Het blok komt op ongeveer 400 pk 750 nm koppel,Maar wil er met der tijd nog 200 pk nos setje op.
Dus moet alles daar wel op voorbereid zijn!
En ik weet niet was nos met rpm doet?

De stock krukas kan 1000 hp aan.
De rods kan alles tot 5000 rpm aan hp weet ik niet.
Heb mooie rods op ebay gezien tot 800 hp maar de pressed pin diameter kan ik weer niet terug vinden bij de zuigers van mts performance!!
http://www.mtscadparts.net/servlet/storefront

En de rods zijn H beam voor high rpm en I beam voor low rpm?
En zuigers ben ik ook nog aan het zoeken.
Wat heb ik nou echt nodig volstaan overmaatste stock of moeten het forged zijn.
En zuigerveren, het block wat ik nu heb zitten molyveren in maar je kan ook iron veren krijgen, wat is het verschil ook met slijtage op den duur.

het gaat hier om een 500 cid cadillac

gr caddy123
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Cilinders boren.

Post by sjak_brak »

> 5000 toeren zal je niet of niet vaak gaan neem ik aan.

Dit kan je trouwens eenvoudig nagaan. Je weet je achterasoverbrenging, je bandenmaat, de schakelpunten van je versnellingsbak zijn, en je rijstijl.

Ik gok even dat je blokkie in een cadillac komt met een vrij lange eindoverbrenging.

Tenzij je echt gaat voor maximale (langdurige) topspeed in hoogste versnelling mag ik dus aannemen dat je voornamelijk in 2000-4000rpm bandbreedte zit. Pas de rest daarop aan.

Voor de rest van je vragen: de antwoorden zijn niet zwart-wit, je vraagt heel veel dingen in die paar regels. Koop eens een boek over motorbouwen, doe wat online research, enz.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Cilinders boren.

Post by Pavement Pounder »

Wat Sjak zegt, verdiep jezelf er meer in, helaas zijn er denk ik geen Caddy high performance boeken geschreven marr wel voor Chevy small en big block de theorien en princiepes zijn natuurlijk het zelfde, daar staat presies alle andwoorden in op jouw vragen met alle verschillende onderdelen en hun functie ook wat betreft NOS wat ook weer een verhaal apart is.
Het gevaar van NOS is verkeerd mengsel verhouding en het 1 klap snel stijgen in toeren als je dan met de hand moet schakelen kun je vaak te ver door schieten in toeren, 1 van de redenen dat men vaak electronische systemen gebruikt om dat te sturen maar daar zijn redelijk dikke boeken over geschreven.
Ik vind het persoonlijk te veel toestanden en daarom werk ik liever met een supercharger, maar dat is mijn mening en dat is hier niet relevand.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Cilinders boren.

Post by Funk »

Zorg dat je wel zuigers hebt als je gaat boren, als je althans een voor een 'afwijkende' boring gaat.

Ik heb een aantal jaar terug m'n 454 op .020" laten boren, en de zuigers tegelijkertijd bij Summit besteld, deze zouden met 2 weken geleverd zijn. Echter waren ze na 2 maand nog niet binnen omdat .020 alleen op bestelling gefabriceerd werd, bla bla. Andere leveranciers idem. .030" was wel overal leverbaar.
Uiteindelijk heb ik ze door een 'kennis' van eBay laten zoeken en had ik ze 5 dagen later in huis.

Ging in dit geval om specifieke Speed Pro zuigers.
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: Cilinders boren.

Post by caddy123 »

Heb een boek besteld en ben lid geworden van het mts performance forum.
Dan kom ik er wel bedankt gr caddy123
Post Reply