Dodge slaat niet aan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
joyce
Posts: 28
Joined: Fri Apr 15, 2005 6:48 pm

Dodge slaat niet aan

Post by joyce »

Ik heb jullie hulp nodig want ik weet het ff niet meer.

Na een hoop persoonlijk medisch gedoe kan ik eindelijk mijn dodge weer eens aanraken.
Het is een ram 1500 uit '97 op benzine en lpg, maar de lpg tanks zijn leeg, dus starten op benzine.

Hij heeft nu ongeveer een jaar stilgestaan en na alle vloeistoffen gecontroleerd te hebben heb ik mijn Impala middels startkabels eraan gehangen, want uiteraard was de accu leeg.

De startmotor van de Dodge gaat heel netjes rond, maar hij wil niet aanslaan.
Ik heb nog wat verse benzine in de tank gegooid maar hij wou nog niet.
Uiteindelijk heeft de buurman met een spuitbus in de luchtfilter zitten spuiten en ik starten waarop hij wel aansloeg maar meteen weer doodviel. 1x gaf de Dodge ook een backfire maar daarna sloeg hij weer aan en meteen weer af.
Door gasgeven kreeg ik het ook niet voor elkaar om hem aan de praat te houden. De buurman hield het maar voor gezien verder.
Ik heb nog wat proberen te starten maar alleen de startmotor draait rond en verder niks, niet eens een sputtertje van ik wil wel maar kan niet.

Weet iemand wat ik nou verder nog zou moeten doen??
O ja, vorig jaar heeft de dodge een nieuwe brandstofpomp gehad dus die moet goed zijn.
Last edited by joyce on Fri Nov 25, 2011 6:03 pm, edited 1 time in total.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by Shev Ed »

Vul de carb's eens handmatig met benzine, waarschijnlijk eerst de oude even leeg laten lopen.

Daarna verse peut erin.

Luchtfilter eraf halen, en even met de hand gas geven, en in de carb. kijken, dan moet je straaltjes benzine zien..

Van die LPG rommel heb ik geen verstand, ben geen huisvrouw.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Dodge slaat niet aan

Post by kn@pestaart »

Een '97er met een carb? :?

Kijk eens of er niets beschadigd is door de backfire...
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by Supervaags »

dan krijgt hij duidelijk geen brandstof. ik zou beginnen met controleren of de benzine afsluiter niet dicht blijft staan. dit kun je controleren door te schakelen tussen benzine en lpg vervolgens moet je duidelijk de afsluiters horen klikken.
je kunt ook het stekkertje loshalen en er even handmatig stroom( ;) ) opzetten oid.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Dodge slaat niet aan

Post by kn@pestaart »

Supervaags wrote: handmatig stroom( ;) ) opzetten oid.
Ik zou er spanning opzetten, die stroom komt vanzelf :D
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by sansemiano »

hoe lang heeft ie voor dat jaar stilstand niet op benzine gelopen? een wagen uit 1997 heeft een inspuitsysteem en geen carburateur. is erg moeilijk te zeggen zo wat het is. kan zo veel zijn. buurmannen met spuitbussen zou ik iig uit de buurt houden...
joyce
Posts: 28
Joined: Fri Apr 15, 2005 6:48 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by joyce »

Hij liep regelmatig op benzine, dus ik weet dat hij het kan.

Dat ie geen brandstof krijgt lijkt me ook omdat ik hem niet aan de praat kan houden door gas geven.
Die spuitbus was ethanol geloof ik, dat gebruikt men vaker als een auto niet/moeilijk start.

Waar zit dat stekkertje, is dat gewoon het knopje waar je hem mee omzet?
(hij stond wel op LPG nog, maar heb hem op benzine gezet om te starten)
En die afsluiter, waar zit die eigenlijk?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Dodge slaat niet aan

Post by kn@pestaart »

Meestal wordt bij injectie de benzinepomp afgeschakeld als je op gas rijdt.
Benzinefilter verstopt? (goed zoeken :D )
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by HarleyRob »

Zou het kunnen zijn dat er te weinig zuurstof bijkomt. Ik moet altijd een schuifje open zetten als ik op benzine rijd, om meer lucht toe te laten. Als ik dat niet doe, slaat hij ook af.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by Pavement Pounder »

Als je contact aan zet hoor je dan de pomp in de tank zoemen voor zon 5 seconden ?
duster440
Posts: 228
Joined: Mon May 21, 2007 7:55 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by duster440 »

Pavement Pounder wrote:Als je contact aan zet hoor je dan de pomp in de tank zoemen voor zon 5 seconden ?
en zo ja, kijk eens op het blok (aanvoerleiding van je injectors) of je wel benzine krijgt (benzine druk?)
Activate
Posts: 1183
Joined: Wed Feb 04, 2004 7:23 am

Re: Dodge slaat niet aan

Post by Activate »

De brandstofpomp wil ook nog wel eens kapot gaan bij deze types.

Controleer even wat pavement zegt als je hem op contact zet moet de benzine pomp even gaan draaien om de leiding op druk te zetten.

Suc6!
joyce
Posts: 28
Joined: Fri Apr 15, 2005 6:48 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by joyce »

Ik heb de leiding los gehaald, want de pomp hoor ik niet.
De buurman heeft het contact aan en uit gezet, dan kon ik kijken, maar dan moet er dus benzine uit de leiding komen, maar er kwam niks.

Het lijkt erop dus dat er iets mis is met de brandstofpomp, helaas heb ik er die dus niet zelf opgezet, vorig jaar, dus ik weet niet waar hij zit.

Weet iemand waar die zit bij dit model?
Activate
Posts: 1183
Joined: Wed Feb 04, 2004 7:23 am

Re: Dodge slaat niet aan

Post by Activate »

Aan de bovenzijde in de tank.

Je moet de twee straps loshalen en dan kun je de tank laten zakken..
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Dodge slaat niet aan

Post by sansemiano »

joyce wrote:Ik heb de leiding los gehaald, want de pomp hoor ik niet.
De buurman heeft het contact aan en uit gezet, dan kon ik kijken, maar dan moet er dus benzine uit de leiding komen, maar er kwam niks.

Het lijkt erop dus dat er iets mis is met de brandstofpomp, helaas heb ik er die dus niet zelf opgezet, vorig jaar, dus ik weet niet waar hij zit.

Weet iemand waar die zit bij dit model?
zoals gezegd in de tank; maar check alsjeblieft eerst ff of er wel spanning op de pomp gezet wordt. er zit ook vast een zekering in het circuit. als die goed is kan nog het aan de bekabeling liggen, aan gecorrodeerde stekkers en eventueel aan de managementcomputer.

in de buurt van de tank zit vast een connector, waar je de pomp los kunt koppelen van het elektrisch circuit. als je die connector loshaalt kan je daar meten of er spanning aanwezig is. en misschien kun je bij deze auto (pickup) ook bij de connector op de pomp zelf zonder alles los te halen? dan kan je daar ook nog meten op aanwezigheid van spanning.
Post Reply