Ik ben aan het proberen de bladveren van de dodge pickup te demonteren en dat wil niet. Het is een D300, maar vergelijkbaar met W200 en andere meer gangbare modellen. Ik heb de moeren van de bouten die door de ogen van de bladveren zitten los, maar de bout zelf, daar zit geen beweging in.
De vraag, zitten die bouten er ook in gedraaid en is de moer dus een borgmoer (en zit er dus schroefdraad in de 'houder' die tegen het chassis zit)?
Of moet ik meer geweld uitoefenen op te bout om hem eruit te slaan? Of heeft iemand andere tips?
Thanks,
Art
bladveer demontage dodge pickup 1977
Re: bladveer demontage dodge pickup 1977
die bouten moet je eruit persen.
een hulpstuk maken met een schroefdraadspil, en een bus, aan de andere kant.
je kunt ook een zware trekker gebruiken om de bout eruit te drukken, met een centerboor een center in de bout(schroefdraadzijde) boren, omdat een trekker een conisch uiteinde aan de spil heeft, dan past dat mooi in elkaar.
heet stoken wil ook wel es lukken ,maar je ontlaat met teveel hitte in het veeroog je bladveer als je niet oppast.
succes.
een hulpstuk maken met een schroefdraadspil, en een bus, aan de andere kant.
je kunt ook een zware trekker gebruiken om de bout eruit te drukken, met een centerboor een center in de bout(schroefdraadzijde) boren, omdat een trekker een conisch uiteinde aan de spil heeft, dan past dat mooi in elkaar.
heet stoken wil ook wel es lukken ,maar je ontlaat met teveel hitte in het veeroog je bladveer als je niet oppast.
succes.
Re: bladveer demontage dodge pickup 1977
holy crap, dat gaat niet meevallen dan
Zeker die voorste bevestiging van de achterveer, daar zit aan de binnenkant van het chassis net een crossmember, dus dat moeten dan wel hele creatieve oplossingen worden.
Om eerlijk te zijn ben ik best verbaasd dat die bout geperst zou zijn, moet die bout er bij montage ook weer ingeperst worden dan? Dat vind ik heel vreemd.
Maar bedankt voor je antwoord en het succes, kan ik wel gebruiken!
Groet, Art
Zeker die voorste bevestiging van de achterveer, daar zit aan de binnenkant van het chassis net een crossmember, dus dat moeten dan wel hele creatieve oplossingen worden.
Om eerlijk te zijn ben ik best verbaasd dat die bout geperst zou zijn, moet die bout er bij montage ook weer ingeperst worden dan? Dat vind ik heel vreemd.
Maar bedankt voor je antwoord en het succes, kan ik wel gebruiken!
Groet, Art
Re: bladveer demontage dodge pickup 1977
heb ze gewoon een paar dagen ingespoten met kruipolie en kon ze vrij makkelijk los krijgen met een extra lange ratel dan
bij mij kon je met een lang verlengstuk door een gat in het chasis drukken en de bout en moer er af draaien gr
bij mij kon je met een lang verlengstuk door een gat in het chasis drukken en de bout en moer er af draaien gr
Re: bladveer demontage dodge pickup 1977
Doen wat spieker zegt!
Die bouten zitten gewoon na 34 jaar vast geroest, regelmatig inspuiten met kruipolie (niet met wd40)
En op een gegeven moment kan je de bout rond draaien met je ratel. Waarna je hem er uit kunt tikken met een koperen hamer.
Zo heb ik het gedaan bij mijn W200
Die bouten zitten gewoon na 34 jaar vast geroest, regelmatig inspuiten met kruipolie (niet met wd40)
En op een gegeven moment kan je de bout rond draaien met je ratel. Waarna je hem er uit kunt tikken met een koperen hamer.
Zo heb ik het gedaan bij mijn W200
Re: bladveer demontage dodge pickup 1977
die bouten zijn niet geperst, ze zijn iid gewoon vastgeroest.
na demontage het gat goed schoonmaken en een nieuwe bout erin, met kopervet.
na demontage het gat goed schoonmaken en een nieuwe bout erin, met kopervet.
Re: bladveer demontage dodge pickup 1977
heb ook een w200 en die hebben af en toe een andere behandeling nodig