RDW in de bocht
RDW in de bocht
Vandaag de nodige stress gehad met de RDW in Venlo. Die wilden een (uit de US afkomste auto met) Duits exportkenteken niet accepteren. Ik ben er nog steeds sjacherijnig van. Als een auto in Duitsland geexporteerd wordt, moet je met een exportkenteken de auto uitvoeren. Dan krijg je dus een kentekenbewijs (deel 1 en 2) wat 100% gelijk is aan een gewoon Duits kentekenbewijs (sterker nog, het is een Duits kentekenbewijs), met als enige verschil dat er een kenteken op staat dat op een letter eindigt. Nu willen ze hem (in Venlo) alleen keuren als ik een kentekenbewijs met gewoon Duits kenteken kan tonen.
Nu sta ik dus in dubio wat te doen. Of morgen de auto in Duitsland aanmelden en een gewoon Duits kenteken (dus geen export) erop, of naar een ander RDW station gaan. Ik heb nog nooit problemen gehad met een US import via Duitsland en een exportkenteken. Ik heb de keuring alleen nog nooit in Venlo laten doen, maar in oa Arnhem, Zwolle en Nieuwegein. Dit jaar dus nog en er was volgens de RDW aan de telefoon (veendam) sinds 2009 niks verandert aan de regels op dit gebied.
Wat zouden jullie doen? Duits gewoon kenteken (met de verzekeringsrompslomp en kosten) of gewoon Arnhem proberen?
Nu sta ik dus in dubio wat te doen. Of morgen de auto in Duitsland aanmelden en een gewoon Duits kenteken (dus geen export) erop, of naar een ander RDW station gaan. Ik heb nog nooit problemen gehad met een US import via Duitsland en een exportkenteken. Ik heb de keuring alleen nog nooit in Venlo laten doen, maar in oa Arnhem, Zwolle en Nieuwegein. Dit jaar dus nog en er was volgens de RDW aan de telefoon (veendam) sinds 2009 niks verandert aan de regels op dit gebied.
Wat zouden jullie doen? Duits gewoon kenteken (met de verzekeringsrompslomp en kosten) of gewoon Arnhem proberen?
Re: RDW in de bocht
Als je met andere wagens met exportkenteken geen problemen hebt gehad bij andere keurings stations, dan lijkt me het meest voor de hand liggende dat je dus nu naar een ander station gaat, toch?
En idd dit is wel een raar verhaal, niet accepteren op een export kenteken; in NL is dat toch zelfs verplicht, als het de andere kant op gaat?
Cor
En idd dit is wel een raar verhaal, niet accepteren op een export kenteken; in NL is dat toch zelfs verplicht, als het de andere kant op gaat?
Cor
Re: RDW in de bocht
Het is echt een kip en ei verhaal. Als je een exportkenteken hebt, wat de gewoonte is, dan heb je geen gewoon Duits kenteken. Sterker nog, het wordt in Duitsland afgeraden een auto aangemeld te verkopen. Daarom ben ik ook zo ontdaan. Er klopt niks van, maar als ik het er niet mee eens was, moest ik maar bezwaar aantekenen. Dat duurt dus 6 weken.
Re: RDW in de bocht
Heb je zwart op wit wat er aan schort?
Is de auto daadwerkelijk op Duits kenteken geweest (dus ingevoerd, TUV etc gehad en enige tijd in Duitsland rondgereden), of gaat het om een wagen met US-title etc en alleen tijdelijke Duitse platen? In 1e geval gaat het om EU-import, in 2e geval niet.
Is de auto daadwerkelijk op Duits kenteken geweest (dus ingevoerd, TUV etc gehad en enige tijd in Duitsland rondgereden), of gaat het om een wagen met US-title etc en alleen tijdelijke Duitse platen? In 1e geval gaat het om EU-import, in 2e geval niet.
Re: RDW in de bocht
ff mailtje naar rdw en kijken wat ze terugsturen, dit uitprinten en terug naar het kantoor en venlo en op een lieve toon vragen wat er moet gebeuren om de auto te keuren.
zelfde heb ik op het stort in blerick-venlo, veel mensen klagen dat je nog geen schroef verkeerd mag gooien, ik stel me direct onwetend op, vraag waar ik alles kan storten en of ze de plastic zakken erbij willen of niet en zeg dan achteraf nog steeds op vriendelijke toon "dank je wel meneer".
"Vragende mensen zijn te helpen" ... zou zo op een tegeltje kunnen.
Achteraf kun je na sluitingstijd natuurlijk je frustratie lekker botvieren door voor de deur een lekkere drol te draaien.
zelfde heb ik op het stort in blerick-venlo, veel mensen klagen dat je nog geen schroef verkeerd mag gooien, ik stel me direct onwetend op, vraag waar ik alles kan storten en of ze de plastic zakken erbij willen of niet en zeg dan achteraf nog steeds op vriendelijke toon "dank je wel meneer".
"Vragende mensen zijn te helpen" ... zou zo op een tegeltje kunnen.
Achteraf kun je na sluitingstijd natuurlijk je frustratie lekker botvieren door voor de deur een lekkere drol te draaien.
Re: RDW in de bocht
Ow jij doet zoiets?? en ik maar schelden op de hond van de buren....rulez wrote: Achteraf kun je na sluitingstijd natuurlijk je frustratie lekker botvieren door voor de deur een lekkere drol te draaien.
Re: RDW in de bocht
is dat dan een formaat ponny?????Wheel wrote: de hond van de buren....
Re: RDW in de bocht
Nou, het is inmiddels gelukt en helder. De RDW heeft op 14-11 een update van de acceptatiecriteria van het Duitse exportkenteken naar de RDW keuringsstations gestuurd. Volgens deze instructie mag het exportkenteken alleen geaccepteerd worden als de auto ook een regulier Duits kenteken heeft gehad. Dat was dus niet het geval. De motivatie was echter dat een Duits exportkenteken te krijgen is zonder dat de auto is goedgekeurd. En dat is dus niet waar. Ze halen een kurzzeit met export door elkaar. Kortom, ik ga een bezwaarbrief schrijven.
Zaterdag de auto's op gewoon Duits kenteken gezet (is nog goedkoper als exportkenteken) en vanmorgen afgemeld. Nu hebben ze dus een kentekenbewijs waar in eerste instantie een exportkenteken op staat (16-12) toen een gewoon Duits kenteken (17-12) en vandaag (19-12) de afmelding. Nu voldoen ze dus wel aan de regels. Het is dus hetzelfde document als vrijdag.
Ik zie trouwens wel problemen voor Nederlanders die via de Duitse route gaan, want die kunnen geen regulier Duits kenteken krijgen, maar wel een exportkenteken. Het zal ook wel de achterliggende gedachte zijn dat tegen te gaan.
Ik was nu wel extra blij dat ik in Duitsland woon :-)
Zaterdag de auto's op gewoon Duits kenteken gezet (is nog goedkoper als exportkenteken) en vanmorgen afgemeld. Nu hebben ze dus een kentekenbewijs waar in eerste instantie een exportkenteken op staat (16-12) toen een gewoon Duits kenteken (17-12) en vandaag (19-12) de afmelding. Nu voldoen ze dus wel aan de regels. Het is dus hetzelfde document als vrijdag.
Ik zie trouwens wel problemen voor Nederlanders die via de Duitse route gaan, want die kunnen geen regulier Duits kenteken krijgen, maar wel een exportkenteken. Het zal ook wel de achterliggende gedachte zijn dat tegen te gaan.
Ik was nu wel extra blij dat ik in Duitsland woon :-)
Re: RDW in de bocht
Op zich logisch, want dan is het geen "echte" EU-import, maar een USA-import die via Duitsland ipv Rotterdam is binnengekomen.Siemi wrote:Volgens deze instructie mag het exportkenteken alleen geaccepteerd worden als de auto ook een regulier Duits kenteken heeft gehad.
Maar goed dat het is opgelost!
Re: RDW in de bocht
Dat is het nog steeds. Maar ze hebben dus wel een auto met een geldig en compleet Duits kenteken wat binnen de hele EU erkent is afgewezen als zijnde geen echt Duits kenteken. En dat mag niet (volgens mij).
Ze zijn overigens gewoon via Rotterdam binnen gekomen en in Kleve bij de TUV gekeurd. Maar er stond apart bij dat een einzelabnahme (dus dit soort TUV keuring) niet voldoende was in combi met exportkenteken.
Ik heb een van de 2 kentekens alvast gereserveerd voor de Mustang welke deze week gekeurd wordt. Scheelt weer een setje ongebruikte platen weggooien. Ik kreeg van de kentekenplaatmaker een fles sekt omdat ik er zo vaak kom
Ze zijn overigens gewoon via Rotterdam binnen gekomen en in Kleve bij de TUV gekeurd. Maar er stond apart bij dat een einzelabnahme (dus dit soort TUV keuring) niet voldoende was in combi met exportkenteken.
Ik heb een van de 2 kentekens alvast gereserveerd voor de Mustang welke deze week gekeurd wordt. Scheelt weer een setje ongebruikte platen weggooien. Ik kreeg van de kentekenplaatmaker een fles sekt omdat ik er zo vaak kom
Re: RDW in de bocht
ik zie geen problemen.... wel handel voor jou!Siemi wrote: Ik zie trouwens wel problemen voor Nederlanders die via de Duitse route gaan, want die kunnen geen regulier Duits kenteken krijgen, maar wel een exportkenteken. Het zal ook wel de achterliggende gedachte zijn dat tegen te gaan.
Ik was nu wel extra blij dat ik in Duitsland woon :-)
Re: RDW in de bocht
Nou, dat valt wel mee. Als je weet dat de wachttijd bij het strassenverkehrsamt snel een uur bedraagt en het 2 keer moet (aanmelden, afmelden). Maar mocht iemand hulp nodig hebben is hij welkom
Ik hoop dat ik voor elkaar krijg net het bezwaarschrift dat ze het terugdraaien. Scheelt mij tijd en geld.
Ik hoop dat ik voor elkaar krijg net het bezwaarschrift dat ze het terugdraaien. Scheelt mij tijd en geld.