Motor transplantatie

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

Krultang72 wrote:
aha, zelfde als bij mij dan, meet alles wel goed na voordat je het terug bouwt, ik had toen mn bovenste rad-support weggezaagd, de shocktowers waren na een paar maanden 3cm naar binnengekomen,en er zat geen motor in!, met de pers alles teruggperst en de support weer gelijk teruggezet.. dan de motor er maar overheen takelen :oops:
Als dat zo makkelijk gaat, is er dan niks anders mis? Die orginele voorplaat is maar heel dun hoor.
Misschien moet ik ook eens kijken of ik de towers 3 cm meer naar buiten kan geven, dan past er de Boss 429 in, Yes!!!!

Ik heb niet de hele plaat vergezaagd, een kleine rand is blijven staan.

Image

Naast de nieuwe 7075 plaat zit er straks ook nog de TCP montecarle bar om de zaak op zijn plaats te houden.
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Motor transplantatie

Post by Krultang72 »

zoiets gaat heel rustig aan, mn auto stond ongeveer 6 maanden zo ,daarna kwam ik erachter.., bovenin bij je radiatorsupport zit een gezette balk, die zorgt voor de stevigheid , en een gezette plaat kan behoorlijk wat krachten verwerken, nu zit er helemaal niets wat je shocktowers tegenhoudt, er zit nog wel wat aan gewicht in je auto ook zo zonder motor.. misschien even stutten voor de zekerheid?
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Motor transplantatie

Post by Funk »

Nice goin' Fordman, respect voor je geduld en netheid :)
tamara
Posts: 3660
Joined: Thu Feb 19, 2004 9:13 pm

Re: Motor transplantatie

Post by tamara »

SO......jij bent goed....met plaatstaal


Super mooi... :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

Eindelijk weer een update.
Ik heb de laatste tijd wat rustig aan gedaan, een nieuwe baan heeft wat extra aandacht en energie nodig.
Zoals eerder gezegd, heb ik de auto weer wat verder uit elkaar gehaald.
De Kachelbak, fresh air box en de stuurkolom met alle stuurbekrachtiging spullen eruit gehaald. Ik heb de kabelboom los gekoppeld en verwijderd.

Image

Image

Image

Image

Image

Ik heb wat maten genomen voor de beugel voor het nieuwe stuurhuis.
Dit moet ik nog helemaal gaan passen en meten, een hele klus nog.

Image

Image

Het volgende waar ook veel tijd in gaat zitten is de hydrabooster rembekrachtiging.
Er moest het een en ander gemodificeerd worden om het passend te krijgen.
Ik moet alleen de grondplaat nog wat afwerken, maar dat komt goed.
Hier een voorlopige indruk.

Image

Image

Dit zijn de werkzaam heden naast het eindeloze schuren, plamuren. Ik heb er al vele uren inzitten in de weekenden en avonden. Die hoekjes en randje zijn urenvreters.
Hier maar weer een een indruk van het resultaat.

Image

Image

Image

Image


Fordman 8)
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Motor transplantatie

Post by Maurice »

Prachtig! Fantastisch om te volgen. Die motor opbouw was ook al waanzinnig!
COOLCUSTOMS
Posts: 508
Joined: Tue May 22, 2007 11:04 pm

Re: Motor transplantatie

Post by COOLCUSTOMS »

een vraagje, die hydraboost, hoe werk zoiets? is lekker compact!!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Motor transplantatie

Post by mercury1970 »

Wordt weer mooi harrie!
Ben wel nieuwsgierig naar de stuurunit die je erin gaat zetten, BMW ???
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

COOLCUSTOMS wrote:een vraagje, die hydraboost, hoe werk zoiets? is lekker compact!!

Hydraboost (ook wel hydroboost) is een hydraulische rem bekrachtiger.
Meest toegepast is de vacuum bekrachtiger (ronde zwarte pot). Als je blok minder dan 18 inch vaccuum geeft, dan werkt dit niet goed meer (te hoge onderdruk). Mijn nieuwe blok zit rond de 11 inch mercury, dus heb ik gekozen voor een hydrabooster.

Hier wordt de drukleiding van de stuurbekrachtigingspomp naar deze hydrabooster geleid en van daar uit naar de power rack, dan van de power rack weer naar de pomp. Dus stuurbekrachtigings druk helpt mee tijdens het remmen.
Dit remt waanzinnig hard, zonder dat sponzige gevoel.
voor mij is het ook nieuw, dus ik ben benieuwd hoe het voelt.
Ik laat het wel weten. :)

Hier een link naar een mooie site met uitleg over zo’n systeem.
http://hydratechbraking.com/products/


Het stuur power rack is van ZF (Saab en Opel), het mooie is dat deze vanuit het midden stuurt. Hierdoor kan je de mustang stuurstangen gebruiken zonder dat de stuurstang geometrie verandert.
Aansluiten kan je met elk systeem, maar het moet daarna ook nog goed op de weg liggen. vandaar deze keus.
Ik moet nog kijken of alles naar wens aan te sluiten is, we zien het wel. :lol:
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Motor transplantatie

Post by watahyahknow »

hmmmmm dit is heel interesant een stuurrack van een opel/ saab die in de ford past , ik ben zelf bezig met een dropmember voor men pickup waar ook een rack and pinion op moet als ik die hier om de hoek kan halen is dat alleen maar mooi meegenomen .

paste die rack zonder aanpassen?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Motor transplantatie

Post by mercury1970 »

Misschien een rare vraag; heb je ooit overwogen om de shocktowers te verwijderen en met een andere voorwielophanging te werken met coilovers, of is dat onmogelijk? Zou veel plaats schelen onder de kap.....
en nog ff over die stuurunit, ga je het bijbehorende stuurhuis v/d opel/Saab ook gebruiken?
Als ik je goed begrijp, passen de tie rods van Ford in de stuurunit van ZF? Dezelfde schroefdraad??
Pirana
Posts: 7487
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:01 pm

Re: Motor transplantatie

Post by Pirana »

Fordman,ik ben ook wel nieuwsgierig naar dat stuurhuistype.

Als ik 't goed zie ligt ie achter de vooras?
Ik was zelf bezig met een nieuw type t-bird rack,maar kwam erachter dat deze ervoor ligt.
De volvo v50 variant klopt qua breedte goed,maar is nogal kostbaar.

Die ZF unit zou mooi samenwerken met de minipomp van volvo (ZF) die ik heb liggen..
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

watahyahknow wrote: paste die rack zonder aanpassen?

De Rack past niet zonder aanpassingen.
Ik ben bezig om het pas te maken.
Ik moet een beugel maken waar de rack aanhangt, een strip waar de stuurstangen aan bevestigd worden en een verbinding van de stuuras naar de rack (kruiskoppelingen).
als het goed is gaat het werken, maar de tijd zal het leren.

@mercury1970 De ZF rack stuurt vanuit het midden. De complete stuurstangen moeten worden gebruikt.
Ik ben nu bezig met de ophang beugel. Eerst heb ik de vormen van papier gemaakt en daarna maak ik ze van hout.
Als het blok straks erin zit en alles loopt vrij (dat weet ik pas als ook de headers erop zitten), dan maak ik het spul definitief van staal.

Ik zit nu al op zo'n 5 uur passen en meten, dus er gaat een hoop tijd in zitten.
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

Ik ben dit weekend bezig geweest met de power rack beugel.
Eerst heb ik van papier mallen gemaakt om het daarna van hout na te maken. Als straks het blok erin zit, kan ik controleren of er niks aanloopt. Een probleem kan zijn de oliepan en de linker header. Als dit zo blijkt te zijn, dan kan ik nog wat aanpassingen doen.
Uiteindelijk zal de beugel van staal nagemaakt worden, het hout wordt dan als mal gebruikt.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Fordman
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

Na uren en uren krabben, plamuren en schuren kon eindelijk de eerste laag primer erop.
Dat ziet er gelijk anders uit zo!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Fordman 8)
Post Reply