Motor transplantatie
Re: Motor transplantatie
@wander - er zit al een shroud om de fan, deze fan verplaatst 2,175 cfm lucht, dit met een aluminium radiateur en een pomp die bij stationair draaien van de motor 34 gallon per minuut rondpompt. Dit moet genoeg zijn. Met mijn 5 literblok heb ik al aardig kunnen testen, nooit heb ik daar het gevoel gehad dat de koeling een probleem zou zijn.
De hydrobooster heb ik op lengte gemaakt. Ik heb de stang zo kort mogelijk gemaakt. Hij valt 1,5 cm in elkaar, dus dat is wel sterk zo.
Zo zit hij nu op het brandschot bevestigd, alle leidingen gebogen en ook die naar de achter remmen maar gelijk vervangen.
De stuurkolom moet ook iets aangepast worden voor het nieuwe systeem. Ik heb hem al een beetje schoongemaakt en een wat van de onderdelen eraf gehaald.
Voor de headers heb ik een setje speciale bouten meegebracht. Ik heb altijd al last gehad dat de bouten loskomen en de pakking doorslaat. Nu heb ik koperen pakkingen en deze bouten.
Je draait ze vast en dan borg je hem met een imbus bout die door de bout heen loopt. Een beetje het idee van een plug.
Het ziet er ook naar uit dat ik geholpen ben met de bellhousing. Met de hulp van Marc Geenen (mustang forum) heb ik de maat kunnen uitrekenen die nodig was. In zijn reserve voorraad had hij wat liggen, deze heb ik kunnen kopen. Marc bedankt!
De hydrobooster heb ik op lengte gemaakt. Ik heb de stang zo kort mogelijk gemaakt. Hij valt 1,5 cm in elkaar, dus dat is wel sterk zo.
Zo zit hij nu op het brandschot bevestigd, alle leidingen gebogen en ook die naar de achter remmen maar gelijk vervangen.
De stuurkolom moet ook iets aangepast worden voor het nieuwe systeem. Ik heb hem al een beetje schoongemaakt en een wat van de onderdelen eraf gehaald.
Voor de headers heb ik een setje speciale bouten meegebracht. Ik heb altijd al last gehad dat de bouten loskomen en de pakking doorslaat. Nu heb ik koperen pakkingen en deze bouten.
Je draait ze vast en dan borg je hem met een imbus bout die door de bout heen loopt. Een beetje het idee van een plug.
Het ziet er ook naar uit dat ik geholpen ben met de bellhousing. Met de hulp van Marc Geenen (mustang forum) heb ik de maat kunnen uitrekenen die nodig was. In zijn reserve voorraad had hij wat liggen, deze heb ik kunnen kopen. Marc bedankt!
-
- Posts: 2286
- Joined: Sat Mar 06, 2004 7:07 pm
Re: Motor transplantatie
Hhmm nu gebruik je nog niet de helft van je radiateur, je fan gebruik je immers alleen stilstaand en tot een km of 30 per uur.
Daarna is toch de rijwind je koeler, geen auto fan die meer verplaatst als je boven de +/- 30 km per uur komt.
Vandaar de schroud , de lucht wordt dan door de fan door de gehele radiator getrokken.
Maar goed ,als het werkt werkt het.
Gebruik een goed smeermiddel met die header bouten, die dingen kunnen vaster gaan zitten dan je wilt.
Succes
Wander.
Daarna is toch de rijwind je koeler, geen auto fan die meer verplaatst als je boven de +/- 30 km per uur komt.
Vandaar de schroud , de lucht wordt dan door de fan door de gehele radiator getrokken.
Maar goed ,als het werkt werkt het.
Gebruik een goed smeermiddel met die header bouten, die dingen kunnen vaster gaan zitten dan je wilt.
Succes
Wander.
Re: Motor transplantatie
De nieuwe bellhousing is binnen. Ik heb hem gelijk maar eens goed gepoetst.
In de tussentijd ben ik bezig geweest met het passen van de headers. Een mooie set van Hedman.
Helaas zoals het altijd gaat met mooie headers, een pas probleem. De bestuurderskant geen problemen, alles loopt mooi vrij.
De bijrijders kant komt 1 van de buizen tegen de shock tower aan. Maar ik denk, dat als ik met een pers de buis iets ovaal maak, dat het probleem is opgelost.
Gelijk de stuurbekrachtiging gepast, het uur van de waarheid!!
Zoals je ziet, past dit gelukkig prima. Dat is weer een meevaller. Nu kan ik die beugels van staal gaan maken.
Ook de rembekrachtiging en remcilinder passen prima, geen probleem.
Fordman 8)
In de tussentijd ben ik bezig geweest met het passen van de headers. Een mooie set van Hedman.
Helaas zoals het altijd gaat met mooie headers, een pas probleem. De bestuurderskant geen problemen, alles loopt mooi vrij.
De bijrijders kant komt 1 van de buizen tegen de shock tower aan. Maar ik denk, dat als ik met een pers de buis iets ovaal maak, dat het probleem is opgelost.
Gelijk de stuurbekrachtiging gepast, het uur van de waarheid!!
Zoals je ziet, past dit gelukkig prima. Dat is weer een meevaller. Nu kan ik die beugels van staal gaan maken.
Ook de rembekrachtiging en remcilinder passen prima, geen probleem.
Fordman 8)
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: Motor transplantatie
[quote="fordman
Voor de headers heb ik een setje speciale bouten meegebracht. Ik heb altijd al last gehad dat de bouten loskomen en de pakking doorslaat. Nu heb ik koperen pakkingen en deze bouten.
Je draait ze vast en dan borg je hem met een imbus bout die door de bout heen loopt. Een beetje het idee van een plug.
:[/quote]
ik heb ook wel bouten gezien waar je een lip overheen schuift die je weer vastzet met een borgclip de lip moet je tegen de pijp leggen in de losdraairichting het gat in die lip is 12 kantig dus zit de bout fysiek vast tegen de pijp en kan niet losdraaien , ik heb het idee dat als die bouten die jij hebt gaan corroderen dat je moet gaan boren http://www.jegs.com/p/Stage+8/749275/10002/-1/11673
Voor de headers heb ik een setje speciale bouten meegebracht. Ik heb altijd al last gehad dat de bouten loskomen en de pakking doorslaat. Nu heb ik koperen pakkingen en deze bouten.
Je draait ze vast en dan borg je hem met een imbus bout die door de bout heen loopt. Een beetje het idee van een plug.
:[/quote]
ik heb ook wel bouten gezien waar je een lip overheen schuift die je weer vastzet met een borgclip de lip moet je tegen de pijp leggen in de losdraairichting het gat in die lip is 12 kantig dus zit de bout fysiek vast tegen de pijp en kan niet losdraaien , ik heb het idee dat als die bouten die jij hebt gaan corroderen dat je moet gaan boren http://www.jegs.com/p/Stage+8/749275/10002/-1/11673
Re: Motor transplantatie
Deze zijn ook goed zo te zien, wat verkopen ze toch mooi spul.watahyahknow wrote: ik heb ook wel bouten gezien waar je een lip overheen schuift die je weer vastzet met een borgclip de lip moet je tegen de pijp leggen in de losdraairichting het gat in die lip is 12 kantig dus zit de bout fysiek vast tegen de pijp en kan niet losdraaien , ik heb het idee dat als die bouten die jij hebt gaan corroderen dat je moet gaan boren http://www.jegs.com/p/Stage+8/749275/10002/-1/11673
Mijn type zal niet zo snel roesten want ze zijn van stainless gemaakt. Mocht dit toch gebeuren, dan draai ik de imbus eruit en zit het gat voor de linkse tap er al in
Weer wat progress.
Op voorgaande vakanties wat March producten meegenomen. Alles van billet aluminium, wat een prachtig spul kunnen ze toch maken. De dynamo levert een dikke 100 Ampere, dat is het dubbele van een orginele. De stuurbekrachtigings pomp is een saginaw type. Door mijn setup met CSR waterpomp passen de beugels natuurlijk niet zoals het zou moeten. Ook hier moet ik weer gaan hobby-en voor een passende oplossing gaan zorgen. Gelukkig heb ik verschillende stukken draadeind meegenomen, zodat ik uit de voeten kan.
Morgen gaat het blok er weer uit. Ik ga dan de bell housing wisselen en als alles past gaat ie er weer terug in. Je moet wat op je vrije zaterdag, toch?
Fordman 8)
Last edited by fordman on Sat Jul 05, 2008 1:39 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Re: Motor transplantatie
mooi spul weer Harry!
als je motor er toch uitgaat, check gelijk die Headers op vlakheid!!
ik ben ze al heddamn gaan noemen,..
als je motor er toch uitgaat, check gelijk die Headers op vlakheid!!
ik ben ze al heddamn gaan noemen,..
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: Motor transplantatie
chencken op vlakheid en aantrekken als een kop in stappen zodat ie zich netjes kan zetten ..... scheeld al de helft
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Motor transplantatie
Ongelofelijk mooi bezig
Maar ik moet het toch met Wander eens zijn, een shroud is een must op een geprepte V8 in de file.
Nu kan je er nog goed bij, denk er even goed over hoor.
8) 8)
Maar ik moet het toch met Wander eens zijn, een shroud is een must op een geprepte V8 in de file.
Nu kan je er nog goed bij, denk er even goed over hoor.
8) 8)
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: Motor transplantatie
Ja presies Wander heeft gelijk het is cheap insurens die werkt fan schroud is a must .chek out mijn alu radiator met aangeboude alu fan schroud.. op het forum hier..
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Re: Motor transplantatie
fan-shrouds zijn ZOOOOOO jaren 70.
ik heb er geeneen, 2 elektrische pushfans ervoor van een mercedes, in 30 graden nergens problemen mee.....
wel een losse motorolie koeler, dat zal ook wat helpen denk ik..
ik heb er geeneen, 2 elektrische pushfans ervoor van een mercedes, in 30 graden nergens problemen mee.....
wel een losse motorolie koeler, dat zal ook wat helpen denk ik..
Re: Motor transplantatie
Krultang72 wrote:fan-shrouds zijn ZOOOOOO jaren 70.
ik heb er geeneen, 2 elektrische pushfans ervoor van een mercedes, in 30 graden nergens problemen mee.....
wel een losse motorolie koeler, dat zal ook wat helpen denk ik..
He Ben, zou het dan toch waar zijn dat een Ford blok beter is??!!!??
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Re: Motor transplantatie
fordman wrote:
He Ben, zou het dan toch waar zijn dat een Ford blok beter is??!!!??
8) 8)
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: Motor transplantatie
[quote="Krultang72"]fan-shrouds zijn ZOOOOOO jaren 70.
ik heb er geeneen,quote] HUH zou die nascar disign rodney red radiator van mij dan al zo oud zijn????
ik heb er geeneen,quote] HUH zou die nascar disign rodney red radiator van mij dan al zo oud zijn????
Re: Motor transplantatie
Het weekend is goed verlopen. Alles is volgens plan gegaan.
Het blok lag er zo naast, ideaal zo’n lage voorkant. Zoals je op de foto’s kan zien blijft het blok zo goed als horizontaal en de motorkap kan blijven zitten.
Bak en de bell housing eraf gehaald en de foto’s laten goed het diepte verschil zien.
De “foute” bell is van een C5 transmissie. In feite een door ontwikkelde C4 met een lockup koppelomvormer. Ik zal deze maar weer proberen te verkopen.
De nieuwe koppelomvormer is van ArtCarr en heeft een stall speed van 2800rpm.
Voordat het spul voorgoed aan elkaar gekoppeld werd, heb ik de startmotor nog even gepast.
Mijn zelfgemaakte tussenplaat moest nog wat aangepast worden. Gelukkig kwam ik daar nu achter, anders had ik dit onder de auto moeten doen. Dit had me dan heel wat meer zweet gekost.
En het blokje weer op zijn plaats.
Zondag ochtend zat ik naar chip Foose zijn Overhaulin’ te kijken, daar hadden ze 6 man nodig om een blok te hangen. Ik keek naar mijn vrouw en complimenteerde haar met:
“Zo dat doen wij gewoon met z’n tweeën ipv met z’n zessen”.
Fordman 8)
Het blok lag er zo naast, ideaal zo’n lage voorkant. Zoals je op de foto’s kan zien blijft het blok zo goed als horizontaal en de motorkap kan blijven zitten.
Bak en de bell housing eraf gehaald en de foto’s laten goed het diepte verschil zien.
De “foute” bell is van een C5 transmissie. In feite een door ontwikkelde C4 met een lockup koppelomvormer. Ik zal deze maar weer proberen te verkopen.
De nieuwe koppelomvormer is van ArtCarr en heeft een stall speed van 2800rpm.
Voordat het spul voorgoed aan elkaar gekoppeld werd, heb ik de startmotor nog even gepast.
Mijn zelfgemaakte tussenplaat moest nog wat aangepast worden. Gelukkig kwam ik daar nu achter, anders had ik dit onder de auto moeten doen. Dit had me dan heel wat meer zweet gekost.
En het blokje weer op zijn plaats.
Zondag ochtend zat ik naar chip Foose zijn Overhaulin’ te kijken, daar hadden ze 6 man nodig om een blok te hangen. Ik keek naar mijn vrouw en complimenteerde haar met:
“Zo dat doen wij gewoon met z’n tweeën ipv met z’n zessen”.
Fordman 8)
Last edited by fordman on Wed Jul 09, 2008 9:37 pm, edited 1 time in total.