Kostprijs 383 Stroker bouwen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
68RS
Posts: 30
Joined: Fri Apr 15, 2011 6:58 am

Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by 68RS »

Jongens,

ik speel met het idee om mijn 350 blok te laten ombouwen naar een 383 stroker. Hebben jullie een goed adres en een idee van het kostenplaatje?

Blok is onlangs gereviseerd en loopt perfect, en ik ben niet 100% zeker, maar het zou een 4bolt moeten zijn. Komt uit een 1971 chevy truck, en dat waren schijnbaar 4bolts. Is er een manier om dat eenvoudig te controleren?

Indien het een 2bolt is, moet ik dan mijn plan laten varen?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by Pavement Pounder »

Eerst het motornummer achterhalen, achterkant motor bovenzijde bestuurderskant, en ja dat is een moeilijke plek.
En dan het nummer door google halen, dan weet je wat je hebt.
Kosten is moeilijk aan te geven maar een motorbouwer kan je dat beter vertellen, zoals bv Dymotrack .
Op een site als Summit kun je zien wat een strokerkit kost, dan weet je wat er zoal vervangen moet worden, er van uitgaande dat de motor niet geboord en dergelijke hoeft te worden.
67Camaro
Posts: 1007
Joined: Mon Mar 21, 2005 8:13 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by 67Camaro »

<<edit: net te laat... :lol: maar hieronder toch nog wat leesvoer>>


68RS wrote:Jongens,

ik speel met het idee om mijn 350 blok te laten ombouwen naar een 383 stroker. Hebben jullie een goed adres en een idee van het kostenplaatje?

Blok is onlangs gereviseerd en loopt perfect, en ik ben niet 100% zeker, maar het zou een 4bolt moeten zijn. Komt uit een 1971 chevy truck, en dat waren schijnbaar 4bolts. Is er een manier om dat eenvoudig te controleren?

Indien het een 2bolt is, moet ik dan mijn plan laten varen?
Een 350 ombouwen naar 383 is een goede keus! 8)
Prijs is totaal afhankelijk van wat je wilt qua merken, materiaal, afwerking, ballanceren, etc. etc.
Ik denk dat je dit kunt van 1000euro tot 7000euro makkelijk...maar ik heb hier geen ervaring mee (ik moet nog op mijn rekening wachten :lol: )

Het komt regelmatig voor dat een 305-307-327 etc. word verkocht als zijnde een 350...dus nummers controleren!
Tevens zijn er dezelfde nummers voor verschillende CID gebruikt. 3970010 bijvoorbeeld, dat kan een 327 of 350 zijn (boring is hetzelfde), met 2-bolt of 4-bolt...het kon dus eigenlijk vanalles zijn.

De motor-code staat op het onderblok onder/achter de cilinderkop aan de passagierszijde.
De gietcode staat aan de zijkant van het blok geloof ik...

Om te checken welk blokje je hebt:
Engine code stampings

Casting numbers:
SBC casting numbers
Stimpy
Posts: 2034
Joined: Sun Jan 30, 2005 5:10 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by Stimpy »

Ik heb ook gekeken naar de opties om zelf een stroker te bouwen.
Prijstechnisch kun je beter een compleet blok uit de states halen.
Het is dan wel een gok dat je een goed gebouwde motor krijgt natuurlijk.

Maar ik denk ook niet dat het zo'n geweldig blok wordt als je de goedkopere stroker sets van summit zal gebruiken.
68RS
Posts: 30
Joined: Fri Apr 15, 2011 6:58 am

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by 68RS »

Nummer vooraan is V0706TAA. Dat vertelt mij dat de motor is gebouwd bij Flint en dat het een 255hp applicatie was voor trucks in 71. Normaal hadden alle performance and heavy duty wagens 4bolt mains in dat jaar. Zal voor de zekerheid de code achteraan ook eens checken.

Thanks voor de replies!

Zal eens wat dieper gaan graven... Een nieuw blok laten overkomen is me wat gek. Ik ben gewoon een manier aan het zoeken om wat meer vermogen uit mijn blok te halen, wat nu nog quasi stock is. Een nieuwe intake en carb komen er zowiezo nog, stroker of niet.

Zou ook eens moeten uitzoeken hoeveel pk's er nog inzitten. Heb er geen idee van.. Gaat wel nog vlot :lol:
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by gerrutcamaro »

Stimpy wrote:Ik heb ook gekeken naar de opties om zelf een stroker te bouwen.
Prijstechnisch kun je beter een compleet blok uit de states halen.
.
+1, arbeidsloon voor het machinewerk is hier simpelweg te duur

ik heb een tijdlang getwijfeld over dit onderblok: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Chevy-38 ... arQ5fParts

maar uiteindelijk heb ik voor iets meer een complete & volledig nieuwe motor van een particulier op thirdgen.org gekocht
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by olle griese »

68RS wrote:Jongens,

ik speel met het idee om mijn 350 blok te laten ombouwen naar een 383 stroker. Hebben jullie een goed adres en een idee van het kostenplaatje?
Informeer maar eens bij Post&Dros
capt hank
Posts: 97
Joined: Fri Jul 18, 2008 5:13 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by capt hank »

marktplaats-Advertentie: 448454187
misschien is dit wat :D
68RS
Posts: 30
Joined: Fri Apr 15, 2011 6:58 am

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by 68RS »

capt hank wrote:marktplaats-Advertentie: 448454187
misschien is dit wat :D
Bedankt voor de tip. Lijkt alleszins een mooie deal. Nadeel is dan wel, scheelt er iets aan het blok, dan zit je der mee. Als ik bij een motorbouwer ga, dan zou ik toch een vorm van garantie moeten hebben.

Zal eens kijken bij Post en Dros ook! Thanks
elcamino59
Posts: 537
Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by elcamino59 »

ik denk dat garantie voor zulk soort motoren altijd een moeilijk verhaal blijft . als jij die motor over de huizen trapt en hij spuugt het een en ander uit ,dan geloof ik niet dat je bij welke motorbouwer dan ook aan hoeft te kloppen voor garantie .
zelfde verhaal als er een drijfstang breekt ,of een bout ,of koppaking . anders zou half racend nederland maandelijks bij hun motorbouwer staan :?
capt hank
Posts: 97
Joined: Fri Jul 18, 2008 5:13 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by capt hank »

Dat klopt op opgevoerde of race motoren krijg je nooit garantie.Meestal wordt je wel zo goed mogelijk geholpen mocht er iets gebeuren.
camaro-erik
Posts: 389
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by camaro-erik »

Motor code zal denk ik 3970010 zijn wordt veel gebruikt (is er in 2 en 4 bolt) heb er een met 4 bolt in de auto zitten en 2 bolt liggen, je kan in de boeken niks vinden waar je aan kan zien of het een 2 of 4 bolt is.
Ik heb tussen de twee een klein verschil gevonden en dat is dat de 4 bolt boven de distributie deksel een olie plug heeft misschien heb je er wat aan.

Erik
68RS
Posts: 30
Joined: Fri Apr 15, 2011 6:58 am

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by 68RS »

Hey das mooi Erik, bedankt voor de tip!

Ik bedoel trouwens garantie in de zin dat je ervan uit kan gaan dat je blok goed is opgebouwd, en dat het niet iemands hobby-project was of weet ik wat.. Zodanig dat je bij ietwat normaal gebruik weinig of geen kans hebt de boel af te breken. Ik ben niet van plan te gaan racen ofzo, maar hij mag wel wat meer show AND go zijn :)

Thanks for the input!
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Kostprijs 383 Stroker bouwen

Post by roadrage david »

Doe het 1 keer en doe het dan gelijk goed!!.
Wat je vaak ziet is dat er nooit genoeg geld aanwezig is om het goed te doen.
Er word echter altijd geld naar voren getoverd waneer het overgedaan moet worden!!!. goedkoop is duur koop.
In de USA geld ook nog steeds ""you get what you pay for"". kan plenty voorbeelden van mensen die een cheap ass 350 of 383 texmex block gekocht hebben.
je koop ze al vanaf 2000e of zo 1 op de 4 gaat binnen no time kaput en diegeene die het wel doen leven een paar jaar :( .
Tuurlijk zoekt iedereen ""The most Bang for there buck"" http://www.americanmuscle.nl/ klick op de cadeau doos( en op Central Virginia Mashine Sirvis op de linker balk) dan zie je een paar van de motoren die we geleverd hebben.......... word op maat gemaakt zijn GEEN krat motoren.
Post Reply