Compressor/straal vraag.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Compressor/straal vraag.

Post by mercury1970 »

Ik heb gisteren geprobeerd een plek te stralen en zit in dubio, mijn compressor loopt door tot 8 bar dan stopt ie, er zit een (te) klein tankje (20 L.) op, want als je een stukkie hebt gestraald, slaat ie weer aan, met als gevolg dat je te weinig druk hebt.
Vraag: zou het wat uitmaken als ik bv een extra tank eerst vol laat pompen met 8 bar zodat ik meer " voorraad" heb?
Of moet er een compressor komen die meer bar levert? Graag praktijk ervaringen. Thnx!
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by Collector »

extra tank bijplaatsen heeft geen zin, je gebruikt zoveel liter per minuut dat een extra tank niks gaat uitmaken (je creert meer volume dus langere vultijd).
Kan hetniet vaak genoeg zeggen , mensen als je een compressor gaat kopen kijk dan goed naar het aanzuigvolume (= aantal liters wat een compressor naar binnen kan zuigen in 1 minuut) van de compressor, druk is niet belangrijk ze halen allemaal makkelijk 8 bar en dat is zat voor de hobby. een beetje verfspuit verbruikt al 200 liter lucht per minuut, als de compressor dat kan aanzuigen houd het al in dat de compressor de hele tijd blijft lopen als je spuit.
Ikzelf heb een 2 cilinder compressor gekocht die ik nog net op 220 volt kan gebruiken en deze heeft een aanzuigcapaciteit van 440 liter per minuut en dat is net aan .
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by thunderbuick »

Er moet zowiezo een compressor komen die meer liters per minuut levert als je door wilt kunnen stralen zonder onderbrekingen.
Als gegevens hebt van je straalpistool dan weet je hoeveel minimaal.
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by Lennard »

ik zit zelf met hetzelfde probleem. Alleen heb ik 2 van die kleine compressors aan elkaar gezet met een T stuk
dat gaat al wel een stuk beter maar is voor stralen ook nog net niet genoeg naar mijn idee.
spuiten lukt bij mij wel aardig met deze combinatie

Groeten lennard
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by boyanka »

8) op de sloop een 120 liter oude lpg tank halen en die aansluiten op je compressor
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by BigBlockMopar »

Wou je'm op gas laten dan ipv stroom? :? :D
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by boyanka »

BigBlockMopar wrote:Wou je'm op gas laten dan ipv stroom? :? :D
:D :D :smack:
EDWIN
Posts: 1843
Joined: Fri May 07, 2004 11:39 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by EDWIN »

boyanka wrote:8) op de sloop een 120 liter oude lpg tank halen en die aansluiten op je compressor
Maar je aanzuigvolume verandert hierdoor niet.
En stralen gebruikt wel wat .
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by VetteV8 »

Inderdaad, een extra tank help helemaal niet, zoals hierboven al is uitgelegd.
Cor
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by boyanka »

8) nee, maar je kan dan wel een buffer opbouwen zodat je wat langer door kan gaan
EDWIN
Posts: 1843
Joined: Fri May 07, 2004 11:39 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by EDWIN »

Met stralen is die buffer zo weg. 8)
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by thunderbuick »

boyanka wrote:8) nee, maar je kan dan wel een buffer opbouwen zodat je wat langer door kan gaan
En vervolgens weer langer moet wachten voor de tank vol is.
Die 120 liter is in een minuut weg en in een halve minuut heb je te weinig druk om goed te stralen.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by BigBlockMopar »

En als je nou maar 1 minuut hoeft te stralen... Zoals in 75% van de gevallen... ? :D
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by Mark Sulman »

Als je bij een bedrijf kijkt waar ze stralen zegt het eigenlijk wel al genoeg.
Hier hebben ze meestal helmaal geen voorraad tank, maar stralen ze constant op de druk die de compressor leverd. De compressor loopt dus constant door.
Hieruit blijkt dus dat de druk niet zo belangrijk is maar de hoeveelheid lucht die de compressor per minuut kan leveren, zoals hierboven wordt verteld.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: Compressor/straal vraag.

Post by meganix »

met een constant draaiende compressor stralen sloop je je compressor

want deze is ontworpen om tijdens gebruik de helft van de tijd te lopen en de helft van de tijd stil te staan (om af te koelen)
de enige compressor die je continu draaiend kan gebruiken is een schroefcompressor en die zijn prijzig.

dr zit ook nog verschil in aangezogen lucht per minuut wat vaak op de sticker staat en afgegeven lucht pmin wat een kwart van de aangezogen lucht is ofzo.

op je luchtgereedschap staat natuurlijk hoeveel afgegeven lucht per minuut het gereedschap nodig heeft. dat is vaak al iets van 4 of 5 van die gamma kinzo compressors.

wij hebben in de schuur zo'n schroefcompressor met een 200 liter vat en dat gaat aardig met stralen :P maar dan moet je nog opletten dat je een inwendig 10mm luchtslang gebruikt naar je straal apparaat anders heb je weer niet genoeg flow.

enz enz. succes
Post Reply