Koelvloeistof lekkage

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Een paar dagen geleden lag er een redelijke plas water onder mijn auto. Deze stond toen geparkeerd in een parkeergarage en ik dacht toen nog dat het er waarschijnlijk al lag toen ik de Ford daar parkeerde. Voor de zekerheid toch gecheckt toen ik weg wilde rijden. De motor gestart en even onder de auto gekeken en geen lekkage. Thuis gekomen weer gekeken en er lekte niets.
Tot ik gisteren weer thuis kwam na een rit en toevallig weer even onder de auto keek. Er kwam toen een aardige hoeveelheid koelvloeistof onder de wagen vandaan.
Ik heb geprobeerd te ontdekken waar het vandaan komt maar dat is moeilijk te zien. Het lijkt de waterpomp zelf te zijn waar het uitkomt.
Is de waterpomp een gesloten geheel en zit deze gewoon tegen het blok geschroeft of zit er een pakking tussen de waterpomp en het blok?

Wat ik vreemd vind is dat ik net nog gecheckt hebt en dat ik geen lekkage meer zie.
Maar ik vertrouw het toch niet en ga de waterpomp er maar eens afhalen.

Kan iemand mij vertellen hoeveel koelvloeistof er ongeveer in het systeem zit? Dit is gelijk een goede gelegenheid om het eens te vervangen allemaal.
Het gaat om een Ford Thunderbird uit 1978 met een 351M 5.8 blok.

Waar de pijl naar wijst daar stroomde aardig wat water langs. Het leek van boven te komen maar was erg slecht te zien.
Image
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by sjak_brak »

Volgende keer dat je lekkage vermoedt ook ff je koelwaterpeil controleren ;)

In dit geval:

Nieuwe waterpomp en nieuwe pakking halen, waarschijnlijk ook wat nieuwe slangen.

Koelvloeistof vullen tot radiator vol zit, dan met lopende motor en neus wat omhoog bijvullen. Meestal grofweg 10-15 liter bij die ouwe US-hokken. Kan zijn dat je de eerste paar 100km nog wat bij moet vullen zo nu en dan.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Mark Sulman »

sjak_brak wrote:Volgende keer dat je lekkage vermoedt ook ff je koelwaterpeil controleren ;)

In dit geval:

Nieuwe waterpomp en nieuwe pakking halen, waarschijnlijk ook wat nieuwe slangen.

Koelvloeistof vullen tot radiator vol zit, dan met lopende motor en neus wat omhoog bijvullen. Meestal grofweg 10-15 liter bij die ouwe US-hokken. Kan zijn dat je de eerste paar 100km nog wat bij moet vullen zo nu en dan.

Ik zou eerst eens het systeem op druk zetten met een speciale pomp die hiervoor is http://auto-diversen.marktplaats.nl/ger ... -zgan.html. Dan zie je meestal direct waar de lek zit.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by sjak_brak »

Nu ik het nog eens lees, "het leek van boven te komen": check thermostaathuispakking, slangen + klemmen bij je waterpomp / thermostaat.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Ik heb nog eens goed gekeken maar kan niet met zekerheid bepalen waar het nu precies vandaan komt. Het lijkt echt de waterpomp te zijn, maar het kan ook nog de slang zijn die onder vast zit en van de radiatuer komt. Als die aan de onderkant lekt en het water naar boven eruit spuit komt het langs de waterpomp weer naar beneden.
Ik ben maar begonnen om alles los te halen. Ik hoop dat wanneer ik de waterpomp eraf heb ik kan zien wat het probleem is.

Weet iemand een adres waar ik een waterpomp kan halen mocht deze het probleem zijn? Ik kan hem wel bestellen via de bekende site in Amerika maar dan duurt het weer een paar dagen voordat ik hem binnen heb. Ik zou hem het liefst ergens zelf ophalen. En dan nog in de buurt van Rotterdam.

Ik heb trouwens wel een lekkere dag uitgekozen om dit klusje aan te pakken. Ik moet gewoon op straat werken en sta pal in de zon...ppfff.
Eerst klagen over het rot weer en nu is het weer te warm..haha
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by sjak_brak »

Porbeer Hageman in Driebergen eens.

Oude slangen zijn vaak niet meer lekvrij terug te monteren, dus haal ook meteen nieuwe rad.slangen.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Bedankt. Ik zal eens bellen.
En nieuwe slangen was ik toch al van plan. Het was mij opgevallen dat de retourslang helemaal bol ging staan als de motor goed warm was.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Ik zit een beetje vast.
De beugel waar mijn dynamo aan vast zit is niet los te krijgen van de waterpomp. maar achter de beugel zit nog een bout waar de waterpomp vast zit aan het blok. Ik heb het al met een beitel geprobeerd maar er zit geen beweging in de bout.

Weet toevallig iemand of de 2 bouten waar die beugel mee vast zit doorlopen tot in het blok?
Als dit niet zo is ga ik proberen de bout achter de beugel los te krijgen en dan de pomp met beugel en al uit de auto halen.

Image
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by thunderbuick »

Volgens mij een lange bout die doorloopt in het blok en als ik me niet vergis kom je nog een paar kortere tegen als de beugel er af is waar je nu niet bij kunt.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Ik kon de bouten niet loskrijgen en ook de kop er niet afslijpen omdat ik er niet goed bij kan met een haakse slijper. Ik heb toen maar besloten om de beugel door te slijpen zodat ik bij de 2 bouten erachter kan komen. deze zijn er inmiddels uit, maar de pomp zit nog steeds muurvast. Ik denk dus ook dat deze twee bouten lang zijn en tot in het blok zitten.

Ben het zat voor vandaag. ik ga op ruimen en als ik zin heb morgen weer verder.
harry_clamshell
Posts: 1521
Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by harry_clamshell »

ook de kop er niet afslijpen omdat ik er niet goed bij kan met een haakse slijper
Niet doen... eerst een moer op te lassen...(langere tijd kruipolie erop... HTK-trucje: ATF met aceton werkt ook heel goed). Dan heet stoken... en proberen los te draaien (ook in tegengestelde richting wat kracht zetten).... Kop eraf slijpen ben je verder van huis
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Ik heb je tip te laat gezien. Uiteindelijk toch verder gegaan en van de 2 bouten de koppen af kunnen slijpen. Een van de twee andere bouten achter de beugel brak spontaan af toen ik deze los wilde draaien. Verder is alles los en na wat gevriemel en getik met een hamer de pomp eindelijk los gekregen.
Ik moet nu alleen no de drie tapeinden uit het blok zien te krijgen. Ik heb ze goed ingespoten met kruipolie en ga er morgen mee verder.

Image

Verder twijfel ik nog erg over de pomp. Met een nieuwe pakking er tussen zou hij weer goed moeten werken. Maar aan de andere kant is een nieuwe misschien beter. En ik hem hem er nu af. Er zijn ook pompen met een hoger rendament, is dat beter? Het ligt er ook een beetje aan wat een nieuwe pomp kost.
Even een nachtje over slapen voor ik beslis.

Image
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by johnny »

Wolfman wrote: Het ligt er ook een beetje aan wat een nieuwe pomp kost.

geen drol, misschien een tientje of 6, daar ga je toch niet voor lopen sukkelen met een oud ding wat daarna weer gaat lekken als je klaar bent met de reparatie....
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Bromgabber »

Als je hem er toch af heb, gewoon lekker een nieuwe monteren.
Waarschijnlijk zit daar ook wel een nieuwe pakking bij.
Oppervlak op het blok goed schoonmaken, beiden kanten van pakking beetje vloeibare pakking doen en monteren 8)
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Ja jullie hebben gelijk. Deze zit er misschien al 33 jaar in.
Nu nog de vraag een orginele of een havy duty exemplaar?
Ik heb altijd al wat problemen met de temperatuur, zeker na een stuk snelweg rijden. Zou het wat uitmaken?

Maar eerst nog de afgebroken bout eruit zien te krijgen. De twee bouten waar ik de kop van afgeslepen had gingen er met een griptang redelijk makkelijk uit, maar de afgebroken bout zit muurvast.
Post Reply