Koelvloeistof lekkage

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
camarojo
Posts: 519
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:36 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by camarojo »

Even op de kop van het draadeind tikken,dan wil het vaak wel lukken.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Bromgabber »

Je kan die afgebroken bout nog proberen los te krijgen met een tapeind draaier (of hoe dat heet),
En lekker warmstoken..
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Yes! hij is eruit.
Ik heb een brandertje geleend en de afgebroken bout flink heet gestook en met een goede langere griptang hem eruit gekregen. Ik heb het wel drie keer moeten herhalen voordat hij eruit kwam.

Nu begint dan eidelijk het leuke werk. Een waterpomp zoeken nieuwe pakking en ook nieuwe bouten.
Ik heb ook het termostaathuis eraf gehaald omdat ik daar voor de zekerheid ook een nieuwe pakking in wil doen. En wat bleek, er zat geen termostaat in!

Dus morgen ook een nieuwe termostaat zoeken en dan kan ik alles weer inelkaar zetten.

ppff ik ben blij dat alles er toch nog netjes vanaf gekomen is.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by thunderbuick »

Ik heb altijd al wat problemen met de temperatuur
Die thermostaat is er misschien niet voor niets uit dus.
Een high volume pomp zou de koeling problemen wel eens groter kunnen maken.
Radiateur in slechte staat?
Ik had hetzelfde, thermostaat er uitgetrokken alles ook doorgespoeld en toen alleen nog na een stuk snelweg of pittig rijden problemen.
Heb toen een nieuwe radiateur geplaatst (binnenwerk) en nu is het goed.
kan hem weer flink op de staart trappen en hij word niet meer heet met gewone originele onderdelen.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by mercury1970 »

Quote: Een high volume pomp zou de koeling problemen wel eens groter kunnen maken.

Hoe bedoel je dat? Een HVP is toch om meer te verplaatsen en daardoor meer te koelen??
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Bromgabber »

Als je radiateur verstopt is kan je er niet meer door heen pompen als dat er doorheen gaat.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by thunderbuick »

Als je radiateur deels verstopt zit heeft de vloeistof die wel circuleert minder tijd om af te koelen in de radiateur.
Er zijn minder liters in de radiateur aanwezig die tijd genoeg hebben gehad om te koelen voor ze al weer naar de motor gepompt worden.
Als het treft zal vervolgens de thermostaat alleen wat doen bij koude motor want door het hete koelwater blijft de thermostaat vervolgens gewoon open staan omdat de temperatuur te hoog is om wat te regelen.
Je kunt wel sneller rond pompen maar dat helpt niet als er niet genoeg gekoelde vloeistof voorradig is in de radiateur, het is al weer bij de motor voor het voldoende afgekoeld is.
Bij bv een opgevoerd blok kan extra koeling gewenst zijn en een high volume pomp maar dan zal er ook een grotere radiateur met meer voorraad/oppervlakte zijn.
Verder mag je toch aannemen dat de fabriek er een pomp met de juiste opbrengst in heeft gezet, temeer omdat de meeste in de usa zonder problemen rondrijden met hogere temperaturen.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Mijn radiateur is goed. Deze zit er nog niet zolang in. Hoe het met de kanaaltjes gesteld is in het blok weet ik niet omdat ik dit niet kan zien.
En ik heb al veel gelezen op amerikaanse fora's over koel problemen met de Thunderbird van mijn model.

De enige echte goede oplossing is een dikkere radiateur, een drie rijen radiateur. Dit kan ik altijd nog doen maar dacht misschien dat een HD pomp ook wat helpt.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by thunderbuick »

Wolfman wrote:Mijn radiateur is goed. Deze zit er nog niet zolang in. Hoe het met de kanaaltjes gesteld is in het blok weet ik niet omdat ik dit niet kan zien.
En ik heb al veel gelezen op amerikaanse fora's over koel problemen met de Thunderbird van mijn model.

De enige echte goede oplossing is een dikkere radiateur, een drie rijen radiateur. Dit kan ik altijd nog doen maar dacht misschien dat een HD pomp ook wat helpt.
Je kan het proberen, een dikkere radiateur kan daarna de aanvulling zijn om de temperatuur naar beneden te halen.
Heb je al eens geprobeerd om je blok schoon te spoelen?
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

:x
Het zit weer eens niet mee.
Ik had vandaag eindelijk weer eens tijd om verder te gaan aan mijn Thunderbird en wilde het thermostaat huis terug plaatsen.
Maar ik zette net iets teveel kracht en scheurde dus het thermostaat huis.
Nu kan ik dus op zoek naar een nieuw thermosstaathuis.
Maar ook de bevestiging van de slangetjes die eraan vast zitten brak af.
Dus kan ik ook hiernaar opzoek.

Kan iemand mij vertellen waar deze slangetjes eigenlijk voor dienen? Ik heb geen idee....

Image
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by johnny »

TVS, thermal vacuum switch, zorgt ervoor dat er ergens wel / niet aan gezogen word, meestal voor allerlei emissie-eisen in verschillende staten...in feite kun je die emissie-troep er gewoon afhalen, zou gewoon een passend thermostaathuis ergens zien te scoren zonder die sensor-aansluitingen, meestal zijn ze van pisbakken-staal zodat ze als eerste aangevreten worden, zelfde principe als die dingen die ze op zeewater-koelers van fabrieken en op schepen schroeven, dingen worden volledig weggevreten en zo zou je schip er minder last van moeten hebben...... zink-anodes dacht ik dat ze heten..., thermostaathuis zou dat dan ook doen....
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Het zit echt niet mee! :cry:
Vanddag eindelijk tussen de buien door verder gegaan met mijn Thunderbird. Thermostaathuis en waterpomp geplaatst en de rest ook weer op zijn plek.

Start ik de wagen en begin koelvloeistof bij te vullen en toen er een beetje druk op het systeem kwam spoot er ineens een straal koelvloeistof uit het midden van mijn radiatuer.
Zit er gewoon ineens een lek in! :evil:
Hoe dat nou mogelijk is is mijn een raadsel.
Maar het feit is dus dat ik een nieuwe radiatuer nodig heb.

Het wordt gelijk maar een zwaardere een zogenaamde drie rijen radiatuer dan zijn mijn koelproblemen ook verleden tijd hoop ik.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by rene74monte »

tja , soms wordt je er echt niet goed van , ik denk dat iedereen hier dat wel kent , maar het zal wel weer goed komen
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Wolfman »

Het is inderdaad weer goedgekomen.
Nieuwe thermostaathuis, waterpomp en 3 rijen radiateur. De auto rijd weer en houd eindelijk zijn hoofd koel nu. Wat ik ook probeer, 130 op de snelweg of lang stationair lopen hij wordt niet warmer dan ongeveer 97 graden. 8)
En omdat er nu eindelijk weer een thermostaat inzit is hij ook lekker snel op temperatuur.

Blijft nog een vraag over ivm al die (emissie) slangetjes. Wat moet ik doen nu deze allemaal eraf zijn?
Een klein stukje slang op de nu nodeloze nippeltjes en afdichten of gewoon niets?
Hij loopt prima zo.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koelvloeistof lekkage

Post by Pavement Pounder »

mooi zo, niks meer aan doen.
Post Reply