Koelvloeistof lekkage
Re: Koelvloeistof lekkage
Even op de kop van het draadeind tikken,dan wil het vaak wel lukken.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Koelvloeistof lekkage
Je kan die afgebroken bout nog proberen los te krijgen met een tapeind draaier (of hoe dat heet),
En lekker warmstoken..
En lekker warmstoken..
Re: Koelvloeistof lekkage
Yes! hij is eruit.
Ik heb een brandertje geleend en de afgebroken bout flink heet gestook en met een goede langere griptang hem eruit gekregen. Ik heb het wel drie keer moeten herhalen voordat hij eruit kwam.
Nu begint dan eidelijk het leuke werk. Een waterpomp zoeken nieuwe pakking en ook nieuwe bouten.
Ik heb ook het termostaathuis eraf gehaald omdat ik daar voor de zekerheid ook een nieuwe pakking in wil doen. En wat bleek, er zat geen termostaat in!
Dus morgen ook een nieuwe termostaat zoeken en dan kan ik alles weer inelkaar zetten.
ppff ik ben blij dat alles er toch nog netjes vanaf gekomen is.
Ik heb een brandertje geleend en de afgebroken bout flink heet gestook en met een goede langere griptang hem eruit gekregen. Ik heb het wel drie keer moeten herhalen voordat hij eruit kwam.
Nu begint dan eidelijk het leuke werk. Een waterpomp zoeken nieuwe pakking en ook nieuwe bouten.
Ik heb ook het termostaathuis eraf gehaald omdat ik daar voor de zekerheid ook een nieuwe pakking in wil doen. En wat bleek, er zat geen termostaat in!
Dus morgen ook een nieuwe termostaat zoeken en dan kan ik alles weer inelkaar zetten.
ppff ik ben blij dat alles er toch nog netjes vanaf gekomen is.
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Koelvloeistof lekkage
Die thermostaat is er misschien niet voor niets uit dus.Ik heb altijd al wat problemen met de temperatuur
Een high volume pomp zou de koeling problemen wel eens groter kunnen maken.
Radiateur in slechte staat?
Ik had hetzelfde, thermostaat er uitgetrokken alles ook doorgespoeld en toen alleen nog na een stuk snelweg of pittig rijden problemen.
Heb toen een nieuwe radiateur geplaatst (binnenwerk) en nu is het goed.
kan hem weer flink op de staart trappen en hij word niet meer heet met gewone originele onderdelen.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Koelvloeistof lekkage
Quote: Een high volume pomp zou de koeling problemen wel eens groter kunnen maken.
Hoe bedoel je dat? Een HVP is toch om meer te verplaatsen en daardoor meer te koelen??
Hoe bedoel je dat? Een HVP is toch om meer te verplaatsen en daardoor meer te koelen??
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Koelvloeistof lekkage
Als je radiateur verstopt is kan je er niet meer door heen pompen als dat er doorheen gaat.
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Koelvloeistof lekkage
Als je radiateur deels verstopt zit heeft de vloeistof die wel circuleert minder tijd om af te koelen in de radiateur.
Er zijn minder liters in de radiateur aanwezig die tijd genoeg hebben gehad om te koelen voor ze al weer naar de motor gepompt worden.
Als het treft zal vervolgens de thermostaat alleen wat doen bij koude motor want door het hete koelwater blijft de thermostaat vervolgens gewoon open staan omdat de temperatuur te hoog is om wat te regelen.
Je kunt wel sneller rond pompen maar dat helpt niet als er niet genoeg gekoelde vloeistof voorradig is in de radiateur, het is al weer bij de motor voor het voldoende afgekoeld is.
Bij bv een opgevoerd blok kan extra koeling gewenst zijn en een high volume pomp maar dan zal er ook een grotere radiateur met meer voorraad/oppervlakte zijn.
Verder mag je toch aannemen dat de fabriek er een pomp met de juiste opbrengst in heeft gezet, temeer omdat de meeste in de usa zonder problemen rondrijden met hogere temperaturen.
Er zijn minder liters in de radiateur aanwezig die tijd genoeg hebben gehad om te koelen voor ze al weer naar de motor gepompt worden.
Als het treft zal vervolgens de thermostaat alleen wat doen bij koude motor want door het hete koelwater blijft de thermostaat vervolgens gewoon open staan omdat de temperatuur te hoog is om wat te regelen.
Je kunt wel sneller rond pompen maar dat helpt niet als er niet genoeg gekoelde vloeistof voorradig is in de radiateur, het is al weer bij de motor voor het voldoende afgekoeld is.
Bij bv een opgevoerd blok kan extra koeling gewenst zijn en een high volume pomp maar dan zal er ook een grotere radiateur met meer voorraad/oppervlakte zijn.
Verder mag je toch aannemen dat de fabriek er een pomp met de juiste opbrengst in heeft gezet, temeer omdat de meeste in de usa zonder problemen rondrijden met hogere temperaturen.
Re: Koelvloeistof lekkage
Mijn radiateur is goed. Deze zit er nog niet zolang in. Hoe het met de kanaaltjes gesteld is in het blok weet ik niet omdat ik dit niet kan zien.
En ik heb al veel gelezen op amerikaanse fora's over koel problemen met de Thunderbird van mijn model.
De enige echte goede oplossing is een dikkere radiateur, een drie rijen radiateur. Dit kan ik altijd nog doen maar dacht misschien dat een HD pomp ook wat helpt.
En ik heb al veel gelezen op amerikaanse fora's over koel problemen met de Thunderbird van mijn model.
De enige echte goede oplossing is een dikkere radiateur, een drie rijen radiateur. Dit kan ik altijd nog doen maar dacht misschien dat een HD pomp ook wat helpt.
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: Koelvloeistof lekkage
Je kan het proberen, een dikkere radiateur kan daarna de aanvulling zijn om de temperatuur naar beneden te halen.Wolfman wrote:Mijn radiateur is goed. Deze zit er nog niet zolang in. Hoe het met de kanaaltjes gesteld is in het blok weet ik niet omdat ik dit niet kan zien.
En ik heb al veel gelezen op amerikaanse fora's over koel problemen met de Thunderbird van mijn model.
De enige echte goede oplossing is een dikkere radiateur, een drie rijen radiateur. Dit kan ik altijd nog doen maar dacht misschien dat een HD pomp ook wat helpt.
Heb je al eens geprobeerd om je blok schoon te spoelen?
Re: Koelvloeistof lekkage
Het zit weer eens niet mee.
Ik had vandaag eindelijk weer eens tijd om verder te gaan aan mijn Thunderbird en wilde het thermostaat huis terug plaatsen.
Maar ik zette net iets teveel kracht en scheurde dus het thermostaat huis.
Nu kan ik dus op zoek naar een nieuw thermosstaathuis.
Maar ook de bevestiging van de slangetjes die eraan vast zitten brak af.
Dus kan ik ook hiernaar opzoek.
Kan iemand mij vertellen waar deze slangetjes eigenlijk voor dienen? Ik heb geen idee....
Re: Koelvloeistof lekkage
TVS, thermal vacuum switch, zorgt ervoor dat er ergens wel / niet aan gezogen word, meestal voor allerlei emissie-eisen in verschillende staten...in feite kun je die emissie-troep er gewoon afhalen, zou gewoon een passend thermostaathuis ergens zien te scoren zonder die sensor-aansluitingen, meestal zijn ze van pisbakken-staal zodat ze als eerste aangevreten worden, zelfde principe als die dingen die ze op zeewater-koelers van fabrieken en op schepen schroeven, dingen worden volledig weggevreten en zo zou je schip er minder last van moeten hebben...... zink-anodes dacht ik dat ze heten..., thermostaathuis zou dat dan ook doen....
Re: Koelvloeistof lekkage
Het zit echt niet mee!
Vanddag eindelijk tussen de buien door verder gegaan met mijn Thunderbird. Thermostaathuis en waterpomp geplaatst en de rest ook weer op zijn plek.
Start ik de wagen en begin koelvloeistof bij te vullen en toen er een beetje druk op het systeem kwam spoot er ineens een straal koelvloeistof uit het midden van mijn radiatuer.
Zit er gewoon ineens een lek in!
Hoe dat nou mogelijk is is mijn een raadsel.
Maar het feit is dus dat ik een nieuwe radiatuer nodig heb.
Het wordt gelijk maar een zwaardere een zogenaamde drie rijen radiatuer dan zijn mijn koelproblemen ook verleden tijd hoop ik.
Vanddag eindelijk tussen de buien door verder gegaan met mijn Thunderbird. Thermostaathuis en waterpomp geplaatst en de rest ook weer op zijn plek.
Start ik de wagen en begin koelvloeistof bij te vullen en toen er een beetje druk op het systeem kwam spoot er ineens een straal koelvloeistof uit het midden van mijn radiatuer.
Zit er gewoon ineens een lek in!
Hoe dat nou mogelijk is is mijn een raadsel.
Maar het feit is dus dat ik een nieuwe radiatuer nodig heb.
Het wordt gelijk maar een zwaardere een zogenaamde drie rijen radiatuer dan zijn mijn koelproblemen ook verleden tijd hoop ik.
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Koelvloeistof lekkage
tja , soms wordt je er echt niet goed van , ik denk dat iedereen hier dat wel kent , maar het zal wel weer goed komen
Re: Koelvloeistof lekkage
Het is inderdaad weer goedgekomen.
Nieuwe thermostaathuis, waterpomp en 3 rijen radiateur. De auto rijd weer en houd eindelijk zijn hoofd koel nu. Wat ik ook probeer, 130 op de snelweg of lang stationair lopen hij wordt niet warmer dan ongeveer 97 graden. 8)
En omdat er nu eindelijk weer een thermostaat inzit is hij ook lekker snel op temperatuur.
Blijft nog een vraag over ivm al die (emissie) slangetjes. Wat moet ik doen nu deze allemaal eraf zijn?
Een klein stukje slang op de nu nodeloze nippeltjes en afdichten of gewoon niets?
Hij loopt prima zo.
Nieuwe thermostaathuis, waterpomp en 3 rijen radiateur. De auto rijd weer en houd eindelijk zijn hoofd koel nu. Wat ik ook probeer, 130 op de snelweg of lang stationair lopen hij wordt niet warmer dan ongeveer 97 graden. 8)
En omdat er nu eindelijk weer een thermostaat inzit is hij ook lekker snel op temperatuur.
Blijft nog een vraag over ivm al die (emissie) slangetjes. Wat moet ik doen nu deze allemaal eraf zijn?
Een klein stukje slang op de nu nodeloze nippeltjes en afdichten of gewoon niets?
Hij loopt prima zo.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Koelvloeistof lekkage
mooi zo, niks meer aan doen.