Stroom vraag.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

VetteV8 wrote:Waarom leg je niet, alleen om even te testen,een stevige draad rechtstreeks van de accu naar de audio?
Dan weet je het zeker.
En vergeet de min pool/ massa niet!

Die condensatier doet echt niets in een circuit met een relatief hoge stroomgebruiker.
En het is vast geen 1 Faradh, maar misschien micro faradh [uF]
Dat stelde gert ook al voor en ga ik ook even proberen...
En jawel is een speciale condensator voor de audio instalatie...
ding is heeeeeeeeeeeel groot denk aan medium milkshake beker en dus 1 fahrad
ik heb in mijn motor als vervanging voor de accu well eens iets van 45 microfahrad erin gehad
deze is zeker 15 keer zo groot
kijk maar: http://link.marktplaats.nl/478913607
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stroom vraag.

Post by gert »

wat jij hebt is een grote Elco, die parralel staat aan de gewone accu.
dat is in feite een accu van een bepaalde capaciteit, die zeer snel kan worden geladen en ontladen.
als bij jou de dynamospanning zakt, zakt de spanning over die Elco gewoon mee.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

Hmm ik dacht dat een condensator net stroom vasthield en het weer afgaf indien nodig.........
niet dus...??

wat heeft het ding dan voor nut??
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Stroom vraag.

Post by VetteV8 »

Dat is precies wat hij doet, maar dan niet voor grote stromen, zoals jij die hier nodig zou hebben.
Dan moet je een accu'tje nemen, die kan grotere stromen opslaan
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Stroom vraag.

Post by stef »

Wheel wrote:Hmm ik dacht dat een condensator net stroom vasthield en het weer afgaf indien nodig.........
niet dus...??

wat heeft het ding dan voor nut??
Dat is precies wat ie doet inderdaad, en heeft dus wel degelijk nut.
Je moet alleen denken in tijd; Wanneer je installatie een dikke basklap weer moet geven, vraagt je versterker een fractie van een seconde ineens heeeel veel stroom van je boordspanning. Je grote vette loodaccu is dan de logge sumoworstelaar die niet snel kan reageren, en je versterker krijgt niet de stroom die ie vraagt. Zo'n dikke bekerelco is de Bruce Lee, die flitsendsnel een behoorlijke stoot kan geven, maar dan wel leeg is en weer opgeladen moet worden. (dat is het moment dat je traaaaaggggeee accu wakker wordt, en de elco weer volduwt.) Je verterker is happy; hij krijgt de bulk uit je accu, en de pieken uit de elco. Jij hebt in jouw systeem niets aan een elco; je hebt een dynamo nodig die eerder zijn 14,4 volt levert, en dus een kleinere pulley moet hebben. Hiernaast heb je he probleem dat je installatie niet werkt op een spanning die correct zou moeten zijn, dus er zit nog ergens een probleem..
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Stroom vraag.

Post by jobnu »

Heb hetzelfde probleem (behalve van de radio)
Bij stationair een lage spanning en Delco dynamo is nieuw.

Maar een andere poely, is dat gewoon te koop en word dan je dynamo toerental niet te hoog?
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Stroom vraag.

Post by stef »

ach... Wanneer draai je nou 7000 rpm.....
De meesten komen niet boven de 4000 uit. :lol:
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Mark Sulman »

Het kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij is het probleem dat de spanning stationair lager is, dan met iets meer toeren. Het probleem begint dus niet bij de audio installatie, maar bij de stroom voorziening.
Ik zou eerst eens even de dynamo laten testen. Dacht dat je dan problemen met je diodenbrug in de dynamo hebt, maar dat weet ik niet zeker.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

zit er nog verschil in pulley's qua merken... Of zijn zo'n beetje alle asjes van dynamo's hetzelfde? Ik heb van GM nog wel ergens wat van kleine pulleys liggen. maar als het niet past heeft zoeken geen zin....
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Stroom vraag.

Post by stef »

Mark Sulman wrote:Het kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij is het probleem dat de spanning stationair lager is, dan met iets meer toeren. Het probleem begint dus niet bij de audio installatie, maar bij de stroom voorziening.
Ik zou eerst eens even de dynamo laten testen. Dacht dat je dan problemen met je diodenbrug in de dynamo hebt, maar dat weet ik niet zeker.
niet helemaal: Als het een 1-wire dynamo is, zonder externe regelaar, kan dat goed het geval zijn.

De audio installatie moet ook gewoon werken wanneer de motor niet loopt, dus daar zit absoluut iets niet goed...
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

Misschien dat dit ander licht op de zaak werpt. de radio doet het. ik zie alles branden en ook
zie ik de "equaliser" bars omhoog gaan. Maar ik hoor geen geluid. Als dan het voltage omhoog gaat dan komt het geluid krakend terug.... De plus van de versterker komt rechtstreeks van de accu en daar zit ongeveer 75 cm tussen. Ik heb dikke kabel gebruikt speciaal hiervoor geschikt.
De versterker wordt wel aangestuurd door de remote kabel van de radio. En dan de condensator, ook rechtstreeks van de accu en dicht bij de versterker.(rechtstreeks op de versterker)
Ik heb helaas nog geen tijd gehad de radio rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Last edited by Wheel on Fri Sep 02, 2011 8:23 am, edited 1 time in total.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Stroom vraag.

Post by stef »

lees ik nou dat je je condensator op je remote hebt aangesloten??

waar komt je massa vandaan?
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

Nee de condensator zit gewoon rechtstreeks op de versterker aangesloten.. Sorry als ik niet helemaal duidelijk was.. Ik heb hem alleen om de verkeerde reden erop gezet... Massa van versterker op carrosserie. Heeft eigen massa.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Supervaags »

zoeken we niet al een beetje te ver..?

mits alles goed is aangesloten moet de instalatie gewoon werken..

werkt alles wel naar behoren als je de auto op contact zet? is de versterker niet gewoon kapot?
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Stroom vraag.

Post by fleetwood74 »

Supervaags wrote:zoeken we niet al een beetje te ver..?

mits alles goed is aangesloten moet de instalatie gewoon werken..

werkt alles wel naar behoren als je de auto op contact zet? is de versterker niet gewoon kapot?
Mee eens, storing zoeken doe je van basic naar moeilijk het word hier een beetje omgedraaid.

Om de voeding van je radio uit te sluiten: pak je multimeter sluit deze aan op de massa en voeding aansluiting van je radio zit hier een afwijking meet je weerstand naar massa (Ohm stand op je multimeter) en je voeding met een ander massa punt.
Is dit volgens je multimeter goed pak een dikke 12 volt lamp (1 van een remlicht ofzo) soldeer hier 2 draden aan voila een proeflamp, sluit deze aan op de massa en voeding van je radio brand deze goed vel is je voeding/massa ok zoniet ergens een weerstand onderweg.
nu is je voeding uitgesloten.

Nog steeds een probleem? pak een andere radio knoop deze er in kijk wat hij dan doet.
Nog steeds een probleem?haal alle overbodige "meuk" als versterkers condensatoren etc ertussen weg werkt het nu wel ok? sluit 1 voor 1 alles weer aan tot je het probleem weer hebt dan weet welk onderdeel evt hoerig is.

Voor de rest wat betreft je dynamo, je radio moet zeker naar behoren blijven werken tot een volt of 9 dus de dynamo kun je voor nu even vergeten omdat wanneer je dynamo kapot is, de radio uitvalt/aangaat enz. tot de accu echt leeg is maar dan start je auto ook niet meer en volgens mij heb je dit probleem niet.
Dus stap voor stap dingen uitsluiten en bij het begin beginnen dan vind je het zeker! Succes!

Chris
Post Reply