Stroom vraag.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Stroom vraag.

Post by Wheel »

Stroomcirquit 12 volt met wisselstroomdynamo. riem slipt niet en is droog.
Accu geeft op dash op contact met de motor uit rond 12 volt aan (soms 11.9, soms 12,4)
Accu laten testen. was goed. staat wel achterin de kofferbak (lange kabel dus, wel dik genoeg)
Wanneer mijn wagen stationair loopt dan zakt spanning terug naar 12,4 volt. Als ik beetje gas geef. keurig naar de 14,2 volt. Het probleem is nou dat als de stroom terug loopt onder de 13 volt, mijn audioinstallatie geen geluid meer geeft. Ik heb al een 1 fahrad condensator ertussen gezet, hopende dat deze het verval op zou vangen maar helaas. Installatie bestaat uit radio, versterker, 4 speakers waarvan 2 drieweg. en dan de condensator. Hoe kan ik het terugvallen opvangen of kan ik iets monteren zodat instalatie blijft werken???
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stroom vraag.

Post by gert »

wat is dat voor audio installatie?
de meeste autoradios werken prima op 10 volt.

iets hoger stationair afstellen.....of je sleepringen/koolborstels in de dynamo vervangen.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

Hoger stationair liever niet. staat al vrij hoog... koolborstels vervangen zou helpen???

Ik heb deze radio erin..: USA 4DIN retro radio...

http://www.casmfg.com/USA-4DIN_Radio.htm
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stroom vraag.

Post by gert »

als de borstels of sleep ringen versleten zijn heb je te weinig spanning.
maar ik snap niet dat die radio het niet doet op minder dan 12 volt.
meet eens aan de plus aansluiting van de radio.....mischien is de spanning daar veel lager.
of trek even een los draadje naar de accupool.
mischien zit er ergens in het circuit een weerstand of zo....
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

dat is een hele operatie met mijn custom dash en de accu achterin de kofferbak.. maar ik ga het eens proberen.... bedankt voor de tip
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stroom vraag.

Post by gert »

je hoeft alleen maar de plus-aansluiting van je radio te pakken toch?
het kan theoretisch ook aan de massa aansluiting liggen nietwaar?
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

nou ik heb een middenconsole zelf gebouwd en kan alleen bij de achterkant van de radio via een speaker en die bouw ik niet graag uit.. maar als het nodig is dan moet het gewoon.
Maar als jij zegt het kan aan de massa liggen dan geloof ik dat... Want stroom in een auto is voor mij net zo ondoorgrondelijk als gods wegen en de psyche van een vrouw..... Ik heb laatst 3 weken gezocht naar een stroomprobleem.. overal mooi 12,5 volt spanning behalve als ik de startknop induwde... Lang verhaal kort... combinatie alluminium, koper en tin laten een spanningsveld in mekaar storten.. je moet het maar weten...
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stroom vraag.

Post by gert »

elke electrische verbinding is er 1 teveel. ze hebben allemaal een bepaalde weerstand, bij meerdere verbindingen naar 1 verbruiker (radio) kun je alle weerstanden bij elkaar optellen, en dan kan het teveel worden, waardoor de spanning daalt.

of het nou de plus of de massa is, maakt niet uit.

meestal doen weerstand-problemen zich voor bij grote verbruikers: starters, slechte verbindingen zijn de oorzaak:
accupolen-kabel
kabelschoen-kabel
kabelschoen-chassis
enz.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

Hij heeft dezelfde massa als mijn electrische stoelen. en misschien kan dit het ook zijn.. Ik heb een zekeringenblok waar 1 plus overgaat in 5 voedingen via contactslot.... maakt dat wat uit???
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stroom vraag.

Post by gert »

dat zijn allemaal verbindingen, dat kan zeker uitmaken, maar dat weet je pas als je radio rechtstreeks aan plus accu hangt, en een goede massa.

meten zegt in dit geval niet zoveel, want een overgangsweerstand is alleen te meten met een milli-ohm-meter, en die zit in geen enkele multi-meter.

wel kun je ,met een nauwkeurige voltmeter, op het kleinste bereik, een spanningsdaling over de verbinding meten ,terwijl de verbruiker ingeschakeld is,dus als er stroom loopt.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Stroom vraag.

Post by Wheel »

Ik ga het wel op de basic manier proberen.... laat wel wat weten als ik het gecheckt heb,,,

bedankt.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Stroom vraag.

Post by gert »

graag gedaan.
als je nog meer ragen hebt, ik ben vanaf morgen weg tot dinsdag......
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Stroom vraag.

Post by VetteV8 »

Waarom leg je niet, alleen om even te testen,een stevige draad rechtstreeks van de accu naar de audio?
Dan weet je het zeker.
En vergeet de min pool/ massa niet!

Die condensatier doet echt niets in een circuit met een relatief hoge stroomgebruiker.
En het is vast geen 1 Faradh, maar misschien micro faradh [uF]

Tenslotte, als je dynamo mooi naar de 14,5 Volt gaat, dan zijn je borstels en veld wel in orde; alleen begint hij misschien net iets laat [laag toerenttal ] te laden.
Cor
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Stroom vraag.

Post by stef »

kleinere dynamo pulley monteren?
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Stroom vraag.

Post by pvz »

stef wrote:kleinere dynamo pulley monteren?
Ik ben totaal niet thuis in de elektronica maar hier dacht ik ook meteen aan..
Post Reply