blok laten logen ivm roest!!!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

blok laten logen ivm roest!!!

Post by caddy123 »

Paar maanden terug heb ik dit hier ook vermeld roest in waterkanalen(er komen zelfs brokjes uit)
Maar ben niet zo bang dat hij is doorgerot want 1 mm metaal kan geloof ik 8 mm roest produceren als ik het goed heb.
Ik zou eerst rustyco proberen maar ben eerst anders te werk gegaan.
Heb het blok naar een bedrijf gebracht en in een ultrasoonbad laten dobberen voor een nachtje maar helaas het mocht niet echt baten.
Nu wil ik het blok laten logen maar mijn vraag is vreeeeeeeeeeet dat niet in op je cilinderboringen van de zuigers en of lifters.
Grotere zuigers kan ik wel krijgen maar lifters?
iemand een idee of stralen maar hou niet zo van zand in mijn blok.

gr caddy123
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by rulez »

dan wordt het waarschijnlijk ondergedompeld in een loog bad?

wellicht is een optie om het te spoelen met loog.
blok in elkaar, koelsysteem aansluiten op een pomp met loog en laat paar uur doorspoelen, eventueel wat schurende stukjes erbij (glasparels oid)?


loog(natronloog bevat natrium, kaliloog bevat kalium) is het chemisch tegengestelde van zuur (zoutzuur, zwavelzuur)
gezien de reactie van kalium en natrium met water (ff googlen op youtube) wel voorzichtig mee omgaan.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by sjak_brak »

rulez wrote:loog(natronloog bevat natrium, kaliloog bevat kalium) is het chemisch tegengestelde van zuur (zoutzuur, zwavelzuur)
gezien de reactie van kalium en natrium met water (ff googlen op youtube) wel voorzichtig mee omgaan.
Ik denk dat je hier dingen door elkaar haalt.

In Donald Duck taal:

In een loogoplossing zit geen natrium of kalium in metaalvorm, maar in de vorm van opgelost ionen; daar komt het gevaar ook niet vanaf. De natrium- of kalium-ionen in een loogoplossing leveren ongeveer net zoveel "gevaar" op als in een keukenzoutoplossing (bv cupasoup :D ).

Het "werkzame deel" van loog is OH- en van een zuur H3O+. Afhankelijk van de sterkte van het loog of zuur levert dit wel gevaar op, in tegenstelling tot de metaalionen.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by Thing »

water en soda in je koelsysteem gooien en regelmatig verversen..
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by SplitWindow »

Tast soda het aluminium van je cilinderkoppen, LPG verdamper, thermostaathuis, radiateur etc. etc. niet aan ?
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by caddy123 »

Maar dat logen tast dat nu je boringen aan?

gr caddy123
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by sjak_brak »

Ik zal de vraag eens omdraaien. Waarom wil je het laten logen? Op welke info is dit gebaseerd?
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by Thing »

SplitWindow wrote:Tast soda het aluminium van je cilinderkoppen, LPG verdamper, thermostaathuis, radiateur etc. etc. niet aan ?
nou heb ik maar weinig met lpg en andere rotzooi te maken :)

koppen en thermostaat huizen heb ik niets vreemds aan gezien bij de wagens waar ik dat mee gedaan heb..
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by caddy123 »

Sjak ik wil alle roest uit mijn waterkanalen verwijderen en op sommige plaatsen dunne maar ook dikke roest!
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by rulez »

[quote="sjak_brak"]Ik denk dat je hier dingen door elkaar haalt.

[quote]

wou niet inhoudelijk te diep gaan maar wel duidelijk maken dat als je zelf gaat klooien met chemische stoffen je soms voor verrassingen komt te staan.

zodra we over ionen, moleculen, negatieve lading, positieve lading, elektronen overdracht, redoxpotentiaal beginnen moet ik ff mijn oude studieboeken erbij halen....maar zo een experiment als stukjes natrium in water mikken heb ik vroeger weleens op een middelbare school gedemonstreerd, net als stofexplosies, bet grappig de eerste reacties van de kids.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by sjak_brak »

rulez wrote:maar zo een experiment als stukjes natrium in water mikken heb ik vroeger weleens op een middelbare school gedemonstreerd, net als stofexplosies, bet grappig de eerste reacties van de kids.
Is zeker geinig :D :D :D staat echter los van loog/zuur verhaal :)

caddy123 wrote:Sjak ik wil alle roest uit mijn waterkanalen verwijderen en op sommige plaatsen dunne maar ook dikke roest!
Ja dat was duidelijk, maar dat was de vraag niet. Waarom specifiek een loogbad, hoe kom je aan het idee, hoe is het aan je verkocht,...?
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by caddy123 »

Loog lost toch roest op dus ik dacht blok in een loogbad!

gr caddy123
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by Thing »

best aan aardige gedachtengang....


ik denk dat het prima te doen is.... loog tast goed ijzer niet aan..
je moet echter WEL als het blok uit het bad komt GELIJK afspoelen met water en daarna niet te zuinig met WD40 of enig ander vet kruipend en vloeibaar spul aan de gang... want zodra de loog afgespoeld is gaat het volgas roesten...
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by caddy123 »

Dan laat ik het blok logen daarna metteen ultrasoon reinigen en daarna dompelen in olie.
Kan ik laten doen bij venco in den helder :D

bedankt thing en alle anderen.

gr caddy123
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: blok laten logen ivm roest!!!

Post by Lennard »

niet om het spel te breken maar heb wat onderdelen bij mijn buick laten logen maar daar zat de roest gewoon nog op hoor
wel was alle niet ingevreten roest weg

Zit een wel verschil tussen logen en een zuurbad volgens mij
kan het ook fout hebbn hoor

Groeten lennard
Post Reply