Koelvin, elektrisch??

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by sjak_brak »

Pavement Pounder wrote:Die draait wel mee alleen niet voluit, dus minder erg maar veel betrouwbaarder dan elecrrich.
alsof een electrische fan zo onbetrouwbaar is :roll:

Die dingen gaan normaal gezien de levensduur van de auto mee. (Met "made with pride in the usa"-aftermarket-bras misschien niet?)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb wel eens met het idee zitten spelen om mijn fan te verwijderen (met zo een koppeling) en er een electrische voor terug te zetten. Ik zie echter alleen maar nadelen voor mij. Besparing zal minimaal zijn en ik zou een ingewikkeld schakelpatroon moeten maken omdat ik ook een airco heb.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by kikkegek »

bij mijn Burb was de electrische fan het enige dat echt een verschil maakte in een zoektocht naar "ietsje" zuiniger rijden.

hij ging toen van de 1:3,3 of 1:3,4 naar de 1:3,7 bij gemend rijden en bijna 1:4,0 bij alleen grote weg...

en ik vind inderdaad dat die wat makkelijker oppakt vanuit stationair...
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Pavement Pounder »

Jeroen_Sp wrote:Ik heb wel eens met het idee zitten spelen om mijn fan te verwijderen (met zo een koppeling) en er een electrische voor terug te zetten. Ik zie echter alleen maar nadelen voor mij. Besparing zal minimaal zijn en ik zou een ingewikkeld schakelpatroon moeten maken omdat ik ook een airco heb.
je hebt kant en klare regelbare schakel/sensor kitjes die ook een draad voor de airco hebben
En niet echt kostbaar.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by kikkegek »

Pavement Pounder wrote:je hebt kant en klare regelbare schakel/sensor kitjes die ook een draad voor de airco hebben
En niet echt kostbaar.
goedkoopste die ook regelbaar is en met variabele toerental (Ander hebbie continu 2500cfm door je motorruimte waaien)...is de Flex-a-lite 31165 - Flex-a-lite Variable Speed Controller
die heb ik net besteld.
http://www.summitracing.com/parts/FLX-31165/
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Pavement Pounder »

Deze heeft geen draad voor de a/c.
op ebay zie je meer keuzes.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by kikkegek »

Pavement Pounder wrote:Deze heeft geen draad voor de a/c.
op ebay zie je meer keuzes.
zeker wel..alleen geen relay, maar die is niet nodig.

check deze link maar
http://www.flex-a-lite.com/auto/31165-99943.pdf
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Pavement Pounder »

I stand corected :)
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Peter Pontiac »

Net een nieuwe viscokoppeling gemonteerd op mijn Pontiac, ben er zeer tevereden over :lol: :lol:
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Jeroen_Sp »

Alleen, hoe doe je die "radiator probe" in het koelwater? Of komt die tegen de radiator aan (dan verlies je toch responce)?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb er destijds aan zitten denken om zoiets te kopen en daarmee een relais te schakelen voor de fan:
En hier even klikken voor ebay link

Deze dingen kunnen ook wel goedkoper.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Thing »

Peter Pontiac wrote:Net een nieuwe viscokoppeling gemonteerd op mijn Pontiac, ben er zeer tevereden over :lol: :lol:
houwe zoo!!!
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by Pavement Pounder »

Jeroen_Sp wrote:Ik heb er destijds aan zitten denken om zoiets te kopen en daarmee een relais te schakelen voor de fan:
En hier even klikken voor ebay link

Deze dingen kunnen ook wel goedkoper.
Kun je bij de brezan halen.
die probe steek je in de radiator of met een t-rib op een waterslang een regelbare kun je regelen.....
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: Koelvin, elektrisch??

Post by the puritan »

Pavement Pounder wrote:ik vind dat met een electr. fan de motor sneller op temperatuur komt ook een + punt.
Dan zal ik je thermostaat maar eens nakijken. Die bepaald namelijk je motor temperatuur. Al hang je er 3 koelvinnen achter, als je thermostaat goed werkt maakt dat niks uit.
Post Reply