Dieselvraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Dieselvraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

We zijn weer bezig met een legertruck, niet de mijne maar wel zoiets, maar dan een maatje groter, een M54A2, een 5-tons uitvoering van mijn legertruck. Recent APK gekeurd, nieuw (groen) opgeschilderd (was wit) etc. Er ligt een Continental Multi-Fuel in van iets van 220 pk. Start prima, "on the button" (dus startknop induwen en loopt gelijk) zoals een Reo dat hoort te doen.
Maar hij loopt maar iets van 40 mijl p/u. Soms loopt ie harder, gewoon 60 of meer mph maar meestal houdt ie gewoon op bij 40 mph. Er zit geen begrenzer of dergelijke flauwekul op of zo.
En normaal gezien moet een Reo lekker :eek: roken uit de uitlaatpijp, wat deze ook wel doet maar dit is toch wel een beetje tè gortig; het is compleet zwarte mist als ie langs komt... :cry:
Waar kan dat aan liggen? Filters zijn net vernieuwd maar daar lag het niet aan. Pedaal blijft ook nergens hangen of zo. 40 mph is te weinig... trekt wel goed op en zo..

"Reo" Kaiser M54-A2 465 cid 6 cyl Multi-Fuel Turbo Diesel 220 pk
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Dieselvraagje

Post by Rob Rules »

Is ie niet een beetje opgeschroefd?
Ik weet van sommige mensen die van hun trucks of traktoren de brandstofpomp wat opschroeven, voor een leuke rookpluim. (en extra power??)
Misschien dat ie boven de 40 mph teveel krijgt ofzo? Ik zeg maar iets..
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Dieselvraagje

Post by Detroitsteel »

Verstuivers geven een verkeerde sproeibeeld waardoor je een slechtere verbranding heb..?

Wat is het voor diesel..? Een direct, indirect. Is het een twee takt..?

En eh, hoeveel op de klok..?
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Dieselvraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

4 takt 'gewone' Diesel, weinig gelopen. Motor komt uit een andere wagen M52A2 (trekker). De motor die erin lag had de krukas doormidden. (liep wel). Wat bedoel je met (in)direct? Je hoeft niet te gloeien, als je dat bedoelt.
Kan zijn dattie opgeschroefd is, weten we niet. Welk schroefje is dat dan... maar omdat ie soms wel gewoon doorgaat en harder loopt dus het kan wel maar meestal als ie 40 mph loopt is het gewoon over.
Hij heeft meerdere van die trucks, zelfde lichting en er zijn er bij die nog geen 5000 mijl gelopen hebben en sommige hebben wel 20.000 mijl gelopen. Gezien de urenteller zijn ze niet de klok rond geweest. Al die trucks hebben op reserve gestaan voor als het weer eens oorlog zou gaan worden...
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Dieselvraagje

Post by Thing »

intercooler tussen of direct??

ik denk dat er ergens een klep blijft hangen na de turbo.. zwarte rook is onverbrande diesel... of de turbo zelf aan revisie toe..
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Dieselvraagje

Post by fleetwood74 »

Kan idd zijn dat ze de rookstop wat te ver hebben uitgedraaid een beetje uitdraaien helpt heb je iets meer power maar als deze te ver uitgedraait is krijg je idd een kwalmende stoomboot.
De rookstop zit in de lengte op je dieselpomp een lang stukje schroefdraad met een borgmoer dit is gewoon een kwestie van proberen als je bij stilstand het gas flink lostrekt mag er niet teveel rook uit je pijp komen.
Als je deze hebt afgesteld weer een dtukje rijden en kijken wat hij doet.
Betreft de turbodruk, als je hem op toeren houd moeten je slangen lekker hard zijn en blijven als hij ff hard word en gelijk weer zacht heb je ergens turbodruk lekkage maar ik ga hier niet uit als ik je verhaal goed begrepen heb, van een slecht turbo had je eerder klachten gehad als: olieverbruik, witte walm weinig vermogen slecht optrekken etc.
Of je pomp eraf schroeven en opnieuw laten afstellen kan ook zou ik gelijk de verstuivers meenemen om deze te testen.

Chris
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Dieselvraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

Geen intercooler. Turbo zit direct op het spruitstuk, geen slangen. Turbo werkt trouwens altijd, ook alstie stationair loopt. (zo'n fluitende Turbo)
De pomp is een roterende, niet in lijn. Verstuivers zouden al nagekeken zijn. Was pas bij een graasj om te laten maken, leek ook gemaakt maar voor hij er weer mee thuis was was het weer max 40 mph. Hij gaat waarschijnlijk ook wel weer terug naar die garage maar we willen zelf ook graag weten wat er mis kan zijn...
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Dieselvraagje

Post by Thing »

turbo die al werkt bij stationair toerental??? lijkt me sterk... spruitstuk druk is veel te laag..

dat fluitje hoor je door de inlaat... als ik het filter van mijn ford transit demonteer hoor ik hetzelfde...


ik zou beginnen met druk te meten in de inlaat...
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Dieselvraagje

Post by fleetwood74 »

Ok en de pomptiming is wel 100%?
Kun je niet ff een foto posten? weten we ook over welke pomp we praten.
Maar ook een roterende pomp heeft een rookstop ga maar is kijken zit op de achterkant van je pomp waarschijnlijk sleutel 13 en een platte schroevendraaier uitdraaien = meer brandstof indraaien = minder gewoon het aantal slagen onthouden baat het niet dan schaat het niet (behalve als je hem te ver uitdraait maar dat is niet jou uitgangspunt).
(turbo zou ik eerst ff laten zijn voor wat het is kan een bypass klepje zijn maar gaat hij niet extreem van roken, eerst 100% zeker weten dat je brandstof gedeelte goed is)
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Dieselvraagje

Post by Mark Sulman »

Klinkt inderdaad veel op een verstuiver probleempje. Als het eerst goed was (na de verstuivers te hebben gerepareerd) en later weer minder werd, zal je ook nog kunnen denken aan een vervuild brandstofsyteem. Misschien dat er steeds troep mee komt wat in de verstuiver gaat zitten.

Heeft die lang stil gestaan???
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Dieselvraagje

Post by Detroitsteel »

Chief big ol'Cadillac wrote:Wat bedoel je met (in)direct? Je hoeft niet te gloeien, als je dat bedoelt.
Indirect zijn diesels die aparte wervel kamers in de koppen hebben. De zuigers zijn vlak.
In die kamers komen de verstuivers uit en zitten er (veelal) gloeibougies gemonteerd.

Direct zijn diesels waar de wervelkamer als het ware in de zuiger zit.
Ze hebben geen gloeibougies en de verstuiver komt direct in de cilinder uit.
Sommige directe diesels hebben wel een gloeispiraal in de inlaat spruitstuk zitten.
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Dieselvraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

Ik heb gehoord dat er een soort voorkamer is waar de brandstof ingespoten wordt. Daarom zou hij ook op allerlei verschillende brandstoffen kunnen lopen. Volgens het originele werkplaatshandboek (online, Steel-Soldiers.com) loopt de Turbo wel met stationair mee, al vanaf 600 RPM. Bij mij eigen Reo heb ik ooit de verstuivers laten controleren op een Amerikaanse legerbasis en die wisten me te vertellen (en hebben het laten zien) dat de verstuiver goed is als hij een straal van minimaal 3,5 meter 'pist' ... ze hielden er een plankje voor en daar ging de straal dwars doorheen :eek:

De motor in de M54 ligt er pas een maand of drie in maar daarvoor heeft hij hoogstwaarschijnlijk een jaar of tien gelegen...

In het inlaatspruitstuk zit wel een of ander gloei-ding wat de lucht verwarmd te gebruiken bij temperaturen van min 20.... andere gloei-dingen zitten er niet op.

Ik zal een foto zoeken of maken van de pomp.

Deze trucks lopen op vrijwel alles wat vloeibaar en brandbaar is, diesel, benzine, petroleum, kerosine, afgelopen olie, frituurvet, carboleum, gesmolten boter, etc etc. Doch deze persoon rijdt gewoon op diesel met zijn voertuigen, Scania,s, Volvo, Reo's, tanks... :lol:
Post Reply