Winterslaap

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
jur.dejong
Posts: 633
Joined: Fri Apr 21, 2006 9:12 am

Winterslaap

Post by jur.dejong »

Komende week schors ik de Linc tot ca 1 april. Normaliter start ik hem om de 2 weken en laat hem warm lopen. Nu lees ik op het LCOC forum dat dat niet goed zou zijn.
http://www.thelincolnforum.net/phpbb3/v ... 24&t=37942

Tijdens de zeer koude winter van 2009-2010 overleed mijn accu, ondanks regelmatig starten. Nu denk ik aan het plaatsen van een druppellader. Heeft iemand daar ervaring mee? Welke moet ik hebben? Hoe aansluiten? etc...

8)
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: Winterslaap

Post by impala62 »

Ik gebruik al jaren een druppellader van CTEK.

Niet de goedkoopste maar werkt bij mij al jaren perfekt.
Aansluiten op + en - van de accu en stekker in het stopcontact.

Voor dat je gaat starten wel afkoppelen ,dit vinden ze niet leuk.

Ronald
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: Winterslaap

Post by fbird92 »

Ik doe helemaal niets, firebird gaat deze week weer de schors in, accu los, doekkie over de wagen en tot volgend jaar maar weer en zelfs na een stilstand van bijna 3 jaar, accu vast, starten en rijden maar weer met het apparaat..(oke toen wel ff accu geladen)... 8)
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Winterslaap

Post by rulez »

je hebt diverse acculaders.

ik heb er eentje voor 6 en 12 volt en 1,5 en 3 ampere. ideaal als je nog wat klassieks op 6 volt hebt.
deze was volgens mij 5 tientjes, merk optimate.
die ik al jaren 3-4 accus mee overwinteren.


af en toe starten is slecht ivm niet op temperatuur komen van je olie.

als je auto in vrieskou staat (niet geisoleerde stalling) zou je er ook voor kunnen kiezen om je accu ergens ander neer te zetten, schijnbaar is vrieskou ook niet helemaal prettig voor je accu. hoewel de meningen hierover ook verdeeld zijn, heb je ook een stukje geluk nodig met een accu.
de ene gaat 6 jaar mee, de andere overlijdt al na 2 weken stilstand.
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Winterslaap

Post by Dinant MK III »

jur.dejong wrote:Normaliter start ik hem om de 2 weken en laat hem warm lopen.)
Inderdaad, niet doen Jur. Is niet bepaald het beste wat je doet met je motor ...
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Winterslaap

Post by capricelimburg »

Zet er een vochtvreter er in, dat scheelt tegen muffe lucht.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Winterslaap

Post by Continental Kid »

Jur, het mooiste is als je de accu eruit kunt halen en thuis 1x per maand op de lader c.q. druppellader zet in verwarmde ruimte. Zo weet je steeds dat je weer met een volgeladen accu kunt starten na lange stilstand. Zo deed ik het ook altijd met mijn motoren, en gebruikte daarvoor de Optima druppellader. Verder sluit ik mij volledig aan bij Rulez.

8)
jur.dejong
Posts: 633
Joined: Fri Apr 21, 2006 9:12 am

Re: Winterslaap

Post by jur.dejong »

Okay, bedankt voor de reacties.

8)
VistaCruiser68
Posts: 173
Joined: Fri Aug 11, 2006 11:39 pm

Re: Winterslaap

Post by VistaCruiser68 »

impala62 wrote:Ik gebruik al jaren een druppellader van CTEK.

Niet de goedkoopste maar werkt bij mij al jaren perfekt.
Aansluiten op + en - van de accu en stekker in het stopcontact.

Voor dat je gaat starten wel afkoppelen ,dit vinden ze niet leuk.

Ronald


PRECIES :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Winterslaap

Post by sjak_brak »

Accu afkoppelen is voor stenen-tijdperk voertuigen prima, maar deze Lincoln is dan mogelijk al zn instellingen kwijt (stoelgeheugen, ECM, ...)

Lekker accu laten zitten dus, en druppellader eraan.

Motor stationair laten lopen heeft weinig zin, en is -zeker op benzine!- vaak schadelijk voor de motor.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Winterslaap

Post by rulez »

capricelimburg wrote:Zet er een vochtvreter er in, dat scheelt tegen muffe lucht.
raampjes een beetje openzetten ? ook goed voor ventatie


en tegen het stof wat oude(lees lelijke uit de kast getrokken :) ) gordijnen of dekbedovertrekken, dan ventileert het er nog een beetje doorheen.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Winterslaap

Post by Supervaags »

vergeet ook niet om ff de banden iets harder op te pompen als je hem voor langere tijd wegzet.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Winterslaap

Post by Renev »

Banden op 3.5 bar en accu loskoppelen/druppellader eraan en deur van de schuur dicht.
Zeker niet starten en laten lopen dat is funest voor je motor tenzij je een stuk gaat rijden natuurlijk.
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

Re: Winterslaap

Post by 355EL-CAMINO »

het is inderdaad slecht voor de motor om hem af en toe te starten maar het gevoel als je hem na een paar weken of maanden weer start dat is zooo lekerrrrr hahaha.

mijn camino staat in een vochtige schuur dus ik haal de wielen er onder van daan en zet er oude wielen onder/ hoes er overheen(is ook niet echt goed maar moet vanwegen de vogelstrond)/ vochtvreter er in/ accu haal ik er uit en zet ik in de schuur aan de druppellader.

ik scors hem niet want dan is hij toch niet verzekert voor het geval er iets gebeurt??
jur.dejong
Posts: 633
Joined: Fri Apr 21, 2006 9:12 am

Re: Winterslaap

Post by jur.dejong »

355EL-CAMINO wrote:ik scors hem niet want dan is hij toch niet verzekert voor het geval er iets gebeurt??
Schorsen heeft alleen betrekking op de wegenbelasting, en staat los van de verzekering. Mijn verzekering loopt gewoon door.

8)
Post Reply