hallo
ik heb een '65 ford f100 en deze heeft een korte overbrenging.
ik wil er een c4 in hangen en de handbak eruit.
maar ik wil ook de rpm's omlaag hebben (nu veel toeren bij 50-60 mls).
hoe kom ik erachter welke overbrenging erin zit?
is dit gewoon tandjes tellen of moet ik de auto achter omhoog zetten en kijken hoeveel omwentelingen de delen maken? hierover verschillen de meningen of dit correct is of niet.
welke overbrenging is wenselijk.
het gaat straks om een 302 v8 met een c4 erachter, achteras overbrenging weet ik (nog) niet maar is volgens mij de originele af fabriek.
ik heb een achteras liggen waarin volgens het typeplaatje een 3.89 overbrenging in zit, hier zat een handbak (3) voor.
is er ergens een calculator om hier het toerental te berekenen?
thanks
see ya
twan
achteras overbreng verhouding veranderen
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
Bijvoorbeeld:
Rear Axle Calculator
Deksel open (of in jouw geval mogelijk de 3-rd member eruit [als je een 9 inch hebt]) en idd de vertanding tellen = beste/100% accurate methode.
Ring & Pinion veranderen, da's een andere tak van sport, doe je niet 'effe' zonder juiste gereedschap en kennis.
Rear Axle Calculator
Deksel open (of in jouw geval mogelijk de 3-rd member eruit [als je een 9 inch hebt]) en idd de vertanding tellen = beste/100% accurate methode.
Ring & Pinion veranderen, da's een andere tak van sport, doe je niet 'effe' zonder juiste gereedschap en kennis.
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
Wellicht een overweging om in plaats van de C4 er een AOD bak van +/- '92 achter te hangen.
Dan heb je een overdrive, een goede eerste versnellings ratio en kun je de achteras lekker dicht laten.
Cruised een heel stuk rustiger en relaxter en bespaard ook nog eens aardig wat peut.
Dan heb je een overdrive, een goede eerste versnellings ratio en kun je de achteras lekker dicht laten.
Cruised een heel stuk rustiger en relaxter en bespaard ook nog eens aardig wat peut.
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
ik weet een '85 aod te liggen maar ik weet niet of hij zo overgezet kan worden op een 302. (block plate, flexplate balance weight).
waarom is een bak van na '92 beter?
see ya
twan
waarom is een bak van na '92 beter?
see ya
twan
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
AOD's van voor '89 missen een aantal oliekanalen in de uitgaande as, waardoor de smering van o.a. de planeetwielen nogal gebrekkig is. Bovendien zijn in de loop der jaren een aantal wijzigingen doorgevoerd die latere AOD's sterker maken (andere koppelingshuizen met meer platen, grotere overdrive servo en bredere overdrive band).
Dus des te jonger je AOD, des te sterker. '92-'93 was zo'n beetje het laatste jaar voor de AOD, dus dat zijn de beste die je kunt vinden. Tenzij je een elektronisch gestuurde bak overweegt, dan kun je tot en met 2002-2003 gaan (met de noodzaak van een aftermarket controller of een manual valvebody en een losse overdrive schakelaar)
Je hebt sowieso een flexplate nodig met een balansgewicht dat overeen komt met dat van je motorblok. Early 302 heeft 28oz onbalans, late 302/5.0 50oz onbalans.
Dus des te jonger je AOD, des te sterker. '92-'93 was zo'n beetje het laatste jaar voor de AOD, dus dat zijn de beste die je kunt vinden. Tenzij je een elektronisch gestuurde bak overweegt, dan kun je tot en met 2002-2003 gaan (met de noodzaak van een aftermarket controller of een manual valvebody en een losse overdrive schakelaar)
Je hebt sowieso een flexplate nodig met een balansgewicht dat overeen komt met dat van je motorblok. Early 302 heeft 28oz onbalans, late 302/5.0 50oz onbalans.
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
oke goed om te weten. maar 200 euro voor een aod is toch niet slecht?
ik heb een 302 met c4 (nog aan elkaar) uit een '79 mustang. ze hebben ong 60.000 km gedraaid.
ga deze er eens inbouwen en dan eens zien hoe het gaat. als de bak goed is dan kijk ik eens in de achteras.
ik heb de bak en blok liggen dus waarom alles overhoop gooien...
thanks
see ya
twan
ik heb een 302 met c4 (nog aan elkaar) uit een '79 mustang. ze hebben ong 60.000 km gedraaid.
ga deze er eens inbouwen en dan eens zien hoe het gaat. als de bak goed is dan kijk ik eens in de achteras.
ik heb de bak en blok liggen dus waarom alles overhoop gooien...
thanks
see ya
twan
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
hoi,
als je die 302 van die ,79 mustang inbouwd moet je er zeker geen diff achter hebben
wat nog minder dan 3.00 heeft anders kom je echt niet vooruit
heb zelf een f100 uit 72 met een 360truck block en een 3.00 achteras dat komt wel
fatsoenlijk vooruit(geen strepentrekker natuurlijk)
had een ,79 mustang met een 302 en een zelf eronder gezette 3.73 en daar zat ook nog wel wat trekkracht achter,met de standaard 2.42 was het een ramp
groeten
als je die 302 van die ,79 mustang inbouwd moet je er zeker geen diff achter hebben
wat nog minder dan 3.00 heeft anders kom je echt niet vooruit
heb zelf een f100 uit 72 met een 360truck block en een 3.00 achteras dat komt wel
fatsoenlijk vooruit(geen strepentrekker natuurlijk)
had een ,79 mustang met een 302 en een zelf eronder gezette 3.73 en daar zat ook nog wel wat trekkracht achter,met de standaard 2.42 was het een ramp
groeten
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
Zou dat iets met koppel te maken hebben............peerke wrote:hoi,
als je die 302 van die ,79 mustang inbouwd moet je er zeker geen diff achter hebben
wat nog minder dan 3.00 heeft anders kom je echt niet vooruit
heb zelf een f100 uit 72 met een 360truck block en een 3.00 achteras dat komt wel
fatsoenlijk vooruit(geen strepentrekker natuurlijk)
had een ,79 mustang met een 302 en een zelf eronder gezette 3.73 en daar zat ook nog wel wat trekkracht achter,met de standaard 2.42 was het een ramp
groeten
Re: achteras overbreng verhouding veranderen
heb nog een achteras liggen met een vermoedelijke (staat op het typeplaatje maar de as is ook al weer 40 jaar oud) 3.89 overbrenging.
gaat dit werken??
of anders een mustang as eronder..
see ya
twan
gaat dit werken??
of anders een mustang as eronder..
see ya
twan