carterventilatie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

carterventilatie

Post by rene74monte »

ik heb nu een open ventilatie systeem , maar ik wil dat op het vacuum aansluiten
normaal zit dat onder de carb , maar dat heb ik niet ,
zou ik ook gewoon een aansluiting op mijn intake nunnen maken?
ik ga namelijk af en toe bijna kapot van de carterdampen in de auto
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: carterventilatie

Post by Wheel »

aansluiting op je luchtfilter maken
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

ja , daar had ik ook aan gedacht , maar binnen in een luchtfilter staat maar een beetje onderdruk en of dat genoeg is weet ik niet .
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: carterventilatie

Post by Wheel »

de kenners op de site zullen het ons zeker laten weten....
Ik weet dat hij er bij de montie voorheen ook gewoon opzat toen ik nog een rond luchtfilter had..
de witte
Posts: 238
Joined: Tue Oct 30, 2007 10:41 pm

Re: carterventilatie

Post by de witte »

zit hij ook niet aan de achterkant op je carb
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

hij zit helemaal niet op mijn carb
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: carterventilatie

Post by Pavement Pounder »

je kan het gerust aansluiten op je luchtfilter daar zit het bij alle nieuwere auto's ook aangesloten.
alle dampen die dan vrij komen worden de motor weer ingezogen en verbrand en zo doe je ook nog wat voor het millieu.
als je nog een 2de breather hebt kun je die open laten want daar komt dan praktisch geen waml meer uit
overgens als hij al zo stoomt dat je er last van hebt dan zit er in de toekomst wel een revisie aan te komen.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

ok , dus in het luchtfilter is wel genoeg , ik dacht dat dat bijna niets deed ,
nu zit er een breather op de olie vulbuis , die staat met de opening naar de voorkant zodat er door de fan carterventilatie ontstaat , die laat ik zo wie zo zitten.

wat dat roken betreft , het is dus een blok uit 53 , het roken is al minder geworden en ik hoop dat het nog iets verbetert maar ik denk dat dit soort motoren zo wie zo meer roken dan de nieuwere blokken
de compressie is wel mooi op druk en in alle cilinders zo goed als gelijk
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: carterventilatie

Post by Mark Sulman »

Bij veel caterventilatie zal je luchtfilter wel meer vervuilen met vettigheid en zo ook je carburateur, inlaatspruitstuk en inlaatkleppen. Later kan dit dus leiden tot problemen.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: carterventilatie

Post by Detroitsteel »

Uiteraard zet je hem in de luchtfilterhuis dan aan de binnenzijde van de luchtfilter zodat de dampen niet door de filter heen hoeven. In dat geval word de filter niet vet.
En, als het niet te overdreven is, wat oliedampen door de carb kunnen geen kwaad. Het smeerd de draaipunten ietwat, en das dan weer mooi. Dit geld ook voor de kleppen, en dan met name de klepgeleiders. Die worden dan ook ietwat gesmeerd. idiaal als de wagen op LPG loopt.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: carterventilatie

Post by Mark Sulman »

Het is vergelijkbaar met de EGR systemen op de nieuwere auto's. Dit heeft al heel wat problemen gegeven door kool wat overal tussen ging zitten en de boel in het gehele inlaatsysteem behoorlijk versmeert.
Het zal met een oude motor natuurlijk wel mee vallen, maar ik blijf erbij dat je wel meer onderhoud zal krijgen.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

en daarom was ik van plan om hem op de intake te zetten onder de carb , blijft het filter en de carb schoon ,
en heeft hij volop vacuum
dat hij een beetje vettigheid opzuigt is niet erg , ik rij meestal op gas en een beetje vettigheid aan de kleppen geeft niets .
alleen als ik kijk bij een quadrajet bv dan zitten er achter de aansluiting van de pcv slang allerlei kanaaltjes , en die zullen toch ook wel ergens voor dienen , daarom twijfelde ik of het ook anders kon , maar als het tegenwoordig gewoon via het luchtfilter gaat dan is het geen probleem
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

ik geloof dat je met zo`n oud blok zo wie zo de boel wat beter in de gaten moet houden , hij verbruikt ook wat meer olie dan mijn vorige amerikanen maar dat schijnt normaal te zijn
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: carterventilatie

Post by Detroitsteel »

Mark Sulman wrote:Het is vergelijkbaar met de EGR systemen op de nieuwere auto's. Dit heeft al heel wat problemen gegeven door kool wat overal tussen ging zitten en de boel in het gehele inlaatsysteem behoorlijk versmeert.
Het zal met een oude motor natuurlijk wel mee vallen, maar ik blijf erbij dat je wel meer onderhoud zal krijgen.
Dit is voornamelijk omdat er uitlaat gassen worden gerecycled.
Dit om de temperatuur van de ontbranding te verlagen of zoiets.
En als de motor niet echt belast word, dan wilde dit inderdaad problemen geven.
We hebben het hier over carterdampen die de inlaat traject in worden geleid.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: carterventilatie

Post by rene74monte »

egr is inderdaad een ander verhaal en daar hadden ze in 53 echt nog nooit van gehoord denk ik :D
Post Reply