32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by gerrutcamaro »

ik kijk met een schuin oog al even naar die 32 kleppen koppen van arao, maar vraag me af of iemand hier ervaring met die dingen heeft (of iemand kent die), ik ben vooral benieuwd of zij echt doen wat de maker belooft en wat ik ongeveer mag verwachten als ik ze op mijn huidige set up zou plaatsen

huidige motor;

• gm performance parts 383 stroker block, 1 p. rms, 4 bolt
• Eagle 4340 forged rotating assembly with Probe forged pistons
• Comp cams Solid Roller Cam (lift int.577 exh.583, duration int.248 exh.254)
• dart single plane intake manifold
• Mighty demon 825 cc carb
• Dart pro 1 aluminum heads 230 cc runners 64 cc combustion chambers compr. 10.7:1

geschat vermogen nu zou een 550+ pk aan de krukas zijn

ook, zou het een nuttige upgrade zijn, gezien de toch wel vrij riante kosten aan die koppies? of kan ik dat geld beter aan iets anders uitgeven? het mag misschien leuk zijn om iets te hebben wat niet veel mensen hebben op hun sbc maar voor 7k usd verwacht ik toch wel redelijk vooruit te gaan qua vermogen

mijn hebberige oog viel op de c-series stage 3 http://araoengineering.com/pakages.htm#C-Series Stage 3 Port is dat uberhaupt een optie?

overleeft mijn blok uberhaupt de 9000 toeren of kan ik dan na twee keer blazen de brokken bij elkaar vegen? ik neem aan dat ik dan een andere nokkenas nodig heb?

so many questions :D
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by watahyahknow »

naar het schijnt flowen ze minder als een goeie set 2 kleppen per cylinder koppen (zoals AFR)maar het ziet er fantasties uit .
iedere amerikaanse motor die boven de 7000 rpm opgejaagt word moet vaker gereviceerd worden en heeft van die superlichte spullen nodig (lichter gemaakte zuigers , enorm sterke maar superlichte carillo rods , ultralight krukassen waarvan de tapeinden doorboord zijn en mesgeslepen contragewichten , drysump systeem electroniese onsteking en injectie en meer van dat moois )

ik zou eens kijken of er niet ergens een audi of bmw alpine of mercedes amg/mclaren v8 met versnellingsbak en schakelflippers te vinden is en daar chevy klepdeksels voor laten fabriceren en in zn geheel inbouwen , dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by gerrutcamaro »

maar pak je met een setje AFRs ook die vermogenswinst boven mijn huidige dart koppen?

een bmw of benz blok is natuurlijk out of the question :lol: ik heb ook geen ton liggen om hem door MKB te laten opvoeren; http://www.autogespot.com/nl/item/8563/ ... heen!.html
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by Thing »

watahyahknow wrote:naar het schijnt flowen ze minder als een goeie set 2 kleppen per cylinder koppen (zoals AFR)maar het ziet er fantasties uit .
iedere amerikaanse motor die boven de 7000 rpm opgejaagt word moet vaker gereviceerd worden en heeft van die superlichte spullen nodig (lichter gemaakte zuigers , , , drysump systeem electroniese onsteking en injectie en meer van dat moois )

ik zou eens kijken of er niet ergens een audi of bmw alpine of mercedes amg/mclaren v8 met versnellingsbak en schakelflippers te vinden is en daar chevy klepdeksels voor laten fabriceren en in zn geheel inbouwen , dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit
onzin... ik ken 598ci bbc die vaker 8500 ziet dan jou smallblock 5500...
ja daar zitten goeie spullen in... en geen enorm sterke maar superlichte carillo rods ook geen ultralight krukassen waarvan de tapeinden doorboord zijn en mesgeslepen contragewichten... ook geen dry sump systeem.. wel MSD ontsteking en 1 carburateur bovenop.... en ja straatwaardige auto!



ik zeg een procharger op jou 383 schroeven dan heb jij meer vermogen dan met deze koppen... en boost is veeeellll leuker dan NA en bovendien goedkoper dan die 16kleps koppen..
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by Corp »

AFR is overgehypete shit

Die arao koppen zijn leuk voor bragging rights maar ik zou er niet aan beginnen
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by gerrutcamaro »

Thing wrote:


ik zeg een procharger op jou 383 schroeven dan heb jij meer vermogen dan met deze koppen... en boost is veeeellll leuker dan NA en bovendien goedkoper dan die 16kleps koppen..
dan moet mijn compressie omlaag geloof ik en aan een andere nokkenas? ben ik dan niet vnl vermogen aan het ruilen, maw, ga ik daar wel mee op vooruit?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by sjak_brak »

Alles heeft zn voors en tegens, en er zijn meer wegen naar 400pk (of wat je doel ook is)

32v koppen is vooral mooi omdat het anders is en cool, beetje zoiets als Dave zn variabele kleptiming op zn Pontiac. Als je het mooi spul vindt is het zeker de moeite om zoiets te proberen, maar verwacht geen wonderen, voor wonderen moet je de bijbel lezen :D
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by Thing »

gerrutcamaro wrote:["Thing"]



ik zeg een procharger op jou 383 schroeven dan heb jij meer vermogen dan met deze koppen... en boost is veeeellll leuker dan NA en bovendien goedkoper dan die 16kleps koppen..

dan moet mijn compressie omlaag geloof ik en aan een andere nokkenas? ben ik dan niet vnl vermogen aan het ruilen, maw, ga ik daar wel mee op vooruit?
op E85 kun jij deze compressie behouden... hoeveel overlap heeft jou nokkenstok?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by sjak_brak »

E85 is niet echt praktisch om op in te zetten... wordt in andere landen ook al uitgefaseerd...
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by Thing »

onbekend maakt onbemind Sjak... en zijn teveel (negative)mythes over... terwijl duurtesten alleen maar tegendeel bewijzen...

in nederland wordt het alleen maar populairder en via de juiste weg 0.99ct de liter..
STEP-A-SIDE
Posts: 2219
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:31 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by STEP-A-SIDE »

nou ja wie weet volgend seizoen dan maar.
e85 en Afr koppen...we shall see :D
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by gerrutcamaro »

@ sjak, mijn huidige setup heeft in principe al 550+ krukaspaarden
thing wrote:hoeveel overlap heeft jou nokkenstok?
euh, staat dat op de camcard? :oops:

edit: bio ethanol is leuk, maar dat kan ik alleen in alkmaar of purmerend tanken, dat is zelden op mijn route en met een verbruik van 1 op 3 is ie alweer voor een kwart leeg eer ik thuis ben :lol:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by sjak_brak »

Thing wrote:onbekend maakt onbemind Sjak... en zijn teveel (negative)mythes over... terwijl duurtesten alleen maar tegendeel bewijzen...
in nederland wordt het alleen maar populairder en via de juiste weg 0.99ct de liter..
Ik heb het niet over de technische kant van het verhaal, natuurlijk is het in een aantal opzichten superieur aan benzine. In landen waar het wat meer ingeburgerd is worden de subsidies ook ingetrokken, en verrasend genoeg is hiermee het draagvlak weggenomen bij verbruikers en fabrikanten.
gerrutcamaro wrote:edit: bio ethanol is leuk, maar dat kan ik alleen in alkmaar of purmerend tanken, dat is zelden op mijn route en met een verbruik van 1 op 3 is ie alweer voor een kwart leeg eer ik thuis ben
en op E85 ligt het verbruik nog wat hoger :D
Olds Willem
Posts: 2123
Joined: Sun May 07, 2006 5:16 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by Olds Willem »

32v koppen zijn leuk voor bragging rights. Als je serieus vermogen wil maken moet je kijken naar Sb2 koppen of andere koppen waar de valve angle van is gewijzigd (rond de 15 graden). Dart levert die koppen, CFE en nog een paar waar ik ff niet op kan komen. Let wel, als jij je koppen aan gaat pakken, moet de rest ook aangepakt worden. Nokkenas, zeker als je 9000RPM wil gaan draaien, brandstof systeem, converter etc.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 32v arao of dominion koppen nuttige upgrade?

Post by Corp »

SB2.2 (SB2 heeft nog kleinere verbrandingskamers dan de 48cc sb2.2 koppen) past fysiek wel op ieder smallblock maar dan heb je niet offset lifter bores die je wel nodig hebt
Post Reply