ontsteking vraagje ford 460

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by stef »

het kan bijna niet anders zijn dan wat er allemaal opgesomd is.

Even puur zwart-wit gezegd: als jij je punten er uitschroeft, en een hei module monteert, en dit functioneert (vonk), MOET het iets zijn wat ergens per ongeluk is losgetrokken oid.


Proef op de som: hoeveel werk is het om de punten terug te schroeven?
firebird79
Posts: 727
Joined: Tue Sep 18, 2007 9:41 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by firebird79 »

Ik heb niet alleen de punten eruit gehaald , heb de complete ontsteking vernieuwd.
spieker
Posts: 112
Joined: Thu Mar 10, 2011 10:15 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by spieker »

heb t ook gehad ik had toen de draden op de bobine niet goed zitten
Gijs Ankoné
Posts: 70
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by Gijs Ankoné »

Hallo,

Kweetniet of deze auto op LPG loopt maar wanneer dat zo is dan zitten er twee kleppen in je gasleidingen.
Deze kleppen worden bediend via een beveiligingsrelais.
Dit veiligheidsrelais moet binnen een bepaalde tijd het signaal krijgen van de distributeur dat deze werkt (vonkt).
Als dat inderdaad zo is dan blijft de klep open, zoniet dan wordt de klep na enkele seconden gesloten.
De draad op het beveiligingsrelais die dit signaal op pikt zit bij een standaard (contactpuntenverdeler) op de plus of de min van de bobine (zelf even googlen) óf deze draad zit gewoon om de bobinekabel gewikkeld.

Bij een HEI verdeler moet deze draad tussen het beveiligingsrelais en de TACHO aansluiting worden aangesloten.

...Nogmaals dit speelt alléén wanneer je op LPG rijdt.

http://www.hyperlinc.nl/ford-460-rebuil ... index.html

Groeten en suc6
Gijs
firebird79
Posts: 727
Joined: Tue Sep 18, 2007 9:41 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by firebird79 »

Gijs Ankoné wrote:Hallo,

Kweetniet of deze auto op LPG loopt maar wanneer dat zo is dan zitten er twee kleppen in je gasleidingen.
Deze kleppen worden bediend via een beveiligingsrelais.
Dit veiligheidsrelais moet binnen een bepaalde tijd het signaal krijgen van de distributeur dat deze werkt (vonkt).
Als dat inderdaad zo is dan blijft de klep open, zoniet dan wordt de klep na enkele seconden gesloten.
De draad op het beveiligingsrelais die dit signaal op pikt zit bij een standaard (contactpuntenverdeler) op de plus of de min van de bobine (zelf even googlen) óf deze draad zit gewoon om de bobinekabel gewikkeld.

Bij een HEI verdeler moet deze draad tussen het beveiligingsrelais en de TACHO aansluiting worden aangesloten.

...Nogmaals dit speelt alléén wanneer je op LPG rijdt.

http://www.hyperlinc.nl/ford-460-rebuil ... index.html

Groeten en suc6
Gijs

Er zat inderdaad een kabel om de bobinekabel gewikkeld, en die hebben we niet terug geplaatst.
Wij dachten dat dat voor het storen van de radio was of iets dergelijks.
Dus die kabel die om de bobinekabel zat moet ik op de TACH aansluiting bevestigen???
Zal het van de week gelijk proberen.
Ik laat het even weten of dat het was.

alvast bedankt
Last edited by firebird79 on Mon Oct 31, 2011 3:44 pm, edited 1 time in total.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by kn@pestaart »

Kweet 't wel zeker... :P
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by stef »

Dat schreef ik ook al...
Nu je daadwerkelijk zegt dat je die niet teruggeplaatst hebt, lijkt het me ook wel duidelijk dat dat het is...

Wat ik alleen niet begrijp, is dat je zegt dat je "alleen de ontsteking hebt gewisseld"...
Je hebt dus ook iets anders WEGgelaten... (wat bovendien naar je gasrelais loopt/liep :o )
Dan lijkt het mij, eerlijk gezegd, dat je dat als 1e weer probeert terug te plaatsen om te zien of het dan wel werkt...
Toch? :P



Gijs stelt overigens dat dit alleen op lpg speelt.
Dit is niet geheel correct, echter wel gebruikelijk.
Normaal schakelt je gasschakelaar binnen (de gas/benzinekeuze schakelaar) OF je gasrelais, (met hierop aangesloten je 2 gaskleppen) OF je benzineklep.
Je kan hem echter ook zo aansluiten dat deze gevoed wordt door je gasrelais, en hierNA dus de keuze gemaakt wordt voor LPG of benzine.
Zo zit het kennelijk bij jou ook geschakeld.
Niet verkeerd, wel ongebruikelijk. (en verwarrend bij het storingzoeken. Als je zekering van je gasinstallatie kapot gaat, doet ie het dus ook niet meer op benzine.... Leg dat maar eens uit op een forum.. :lol: )
firebird79
Posts: 727
Joined: Tue Sep 18, 2007 9:41 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by firebird79 »

bedankt, jullie zijn goed bezig :D Hij blijft nu lopen.
en hij loopt goed. We hebben de ontsteking nog niet met de lamp gestelt ,want de tekentjes zijn niet meer te zien op de balancer.
Hoe kan ik hem dan wel goed zetten , of doen jullie dit op gehoor/gevoel?

en hoeveel graden moet ie staan?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by Jeroen_Sp »

Onsteking op gevoel??? Nee, met lamp. Rond de 14 graden voor een smogger. Maar wat is de curve in de onsteking zelf?

Maak gewoon even die balancer schoon! Van onder kan je er redelijk bij.
Dan ziet ie er weer zo uit:
Image

Vind het verder wel scherp van gijs. En lang trouwens niks gehoord gijs! Alles goed?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by kikkegek »

hier zijn twee mooie artikelen over HEI ontsteking.

http://www.73-87.com/7387garage/drivetr ... ng101s.htm

en de HEI tuning secrets:
http://www.73-87.com/7387garage/drivetrain/hei.htm
firebird79
Posts: 727
Joined: Tue Sep 18, 2007 9:41 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by firebird79 »

Jeroen_Sp wrote:Onsteking op gevoel??? Nee, met lamp. Rond de 14 graden voor een smogger. Maar wat is de curve in de onsteking zelf?

Maak gewoon even die balancer schoon! Van onder kan je er redelijk bij.
Dan ziet ie er weer zo uit:
Image

Vind het verder wel scherp van gijs. En lang trouwens niks gehoord gijs! Alles goed?

het is een '71er, weet niet of dat dan een smogger is.
Maar we zullen wel even de balancer schoonmaken.
En de curve daar heb ik al helemaal geen brood van gegeten , zou niet weten wat dat is :?:
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by kikkegek »

ik denk dat met een "smogger" bedoelt wordt dat er van die "smog" dingen opzitten...zoals koolfilters, airpompen, Exhaust Gas Recirculation, etc....

heb je een mooie kaal motorblok, dan zal het wel geen smogger zijn....hebbie er allerlei bullshit op zitten om de uitstoot maar zo laag mogelijk te houden (zoals in California ver-eist is), dan is het een "smogger" ....

en lees ff die twee linkjes van mij, dan snappie ook wat een timing curve is...suc6
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by Johnto »

firebird79 wrote:het is een '71er, weet niet of dat dan een smogger is.
Maar we zullen wel even de balancer schoonmaken.
En de curve daar heb ik al helemaal geen brood van gegeten , zou niet weten wat dat is :?:
Kijk even naar de casting nummers op je koppen, waarschijnlijk heb je D0ve koppen, en is het geen smogger.
De nummers staan onderaan je kleppendeksels, zie afbeelding

Image

En als je wel een smogblok hebt, kun je al die andere bomenknuffeltroep er wel afslopen, maar van binnen blijft het een smogger.
Lagere compressieverhouding en een andere timing op je nokkenas, dus ook je ontstekingtiming is afhankelijk van je blok.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by Jeroen_Sp »

Johnto wrote:En als je wel een smogblok hebt, kun je al die andere bomenknuffeltroep er wel afslopen, maar van binnen blijft het een smogger.
Lagere compressieverhouding en een andere timing op je nokkenas, dus ook je ontstekingtiming is afhankelijk van je blok.
Ik heb bij de mijne alles er af gehaald. Die timing van de nokkenas is opgelost door er een oud model ketting op te zetten bij mij. Inderdaad de compressie is waar je dan mee blijft zitten. En wat ik laatst begreep een minder fijne vorm van de domes.

Als mijn koppen ooit slecht gaan dan ga ik opzoek naar een setje D0Ve's.

Voor je curve, wat staat er op de doos van de onsteking?
de witte
Posts: 238
Joined: Tue Oct 30, 2007 10:41 pm

Re: ontsteking vraagje ford 460

Post by de witte »

het zal waarschijnelijk zo zijn bij de oude onsteking dat die door gaf dat hij liep voor de benzine en gas en die heb je nu waarschijnlijk nu niet aan gesloten een safty relais die zit meestal op de min of op de eerste bougie kabel
Post Reply