koppen 69 Mustang met 429 motor

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Mustangflip
Posts: 29
Joined: Thu Oct 27, 2011 9:17 pm

koppen 69 Mustang met 429 motor

Post by Mustangflip »

Wellicht kan iemand me hier helpen met advies dus stel ik de vraag hier ook maar.

In mijn auto zit nu een gereviseerde 429 motor uit een Thunderbird. Nu heb ik het blok er toch uit liggen en ben dus ook van plan om meteen op jacht te gaan naar pk's. Er komt dus zoizo een andere nokkenas in en een andere carburateur met spacer van Edelbrock. Nu was ik ook van plan om de aluminium koppen met een ander uitlaat spruitstuk erop te gaan zetten. Maar na eens goed nagevraagd te hebben blijkt dat je buiten de gewichtsbesparing met andere koppen weinig extra vermogen pakt en ze wel relatief duur zijn. En je er dus weinig aan hebt. Dus zit ik nu te overwegen om wellicht de originele koppen van andere kleppen te laten voorzien en eens kijken of er wat met de inlaat en uitlaatpoorten gedaan kan worden. Ik heb alleen geen idee of dit wel helpt in de jacht naar pk's of dat dit ook een relatief dure operatie is voor weinig pk's. Wie heeft hier ervaring mee? Het onderblok wil ik nu nog zo laten voor wat het is omdat het blok net gereviseerd is. Dus ben ik wel een beetje beperkt in de mogelijkheden.

Ook zou ik graag wel eens willen weten of dat de zogenaamde spaghetti uitlaatspruikstukken niet meer uitsteken als een origineel manifold. Want ik heb geen ruimte meer tussen de veerpoten. Dus als ik ze monteer dan zullen ze dezelfde maat moeten hebben want anders past het blok niet meer. En om meteen nu al een slijptol in een veerpoot te zetten vind ik ook wat zonde.

Ook zou ik wel eens willen weten wat voor Edelbrock carburateur ik moet gaan monteren. Is dat uit te rekenen ofzo? Is er een vuistregel of ed waaruit je kan bepalen hoe groot je carburateur moet wezen. Want ik heb al eens nagevraagd bij verschillende bedrijven maar ze raden allemaal een andere aan.

Verder zijn alle tips voor een beetje extra vermogen welkom.

Ik hoor het wel.

Groet Flip
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: koppen 69 Mustang met 429 motor

Post by Johnto »

Kwa koppen kan ik je een beetje helpen.
Zorg dat je koppen van 68 t/m 70 te pakken krijgt, dan heb je koppen die een hogere compressie hebben.
De welbekende C9VE C8VE of D0VE koppen dus.

Je kunt de latere koppen ook wel gebruiken, en de compressie verhogen dmv zogenaamde domezuigers, maar ideaal schijnt het niet te zijn.
Volgens een gast uit de VS waar ik destijds diverse parts vandaan haalde, zijn de latere koppen kwa verbrandingskamervorm niet echt super, ze schijnen nogal snel te gaan pingelen.
Bij een "normaal" blok zul je daar niet zo snel last van krijgen denk ik, maar bij veel power zou ik toch voor de antismog koppen gaan zoals ik hierboven al schreef.

En de 429 en de 460 zijn hetzelfde blok, alleen de slag is anders, dus veel uitwisselbaar ;)

Kijk hier maar even voor de verschillen in de koppen http://reincarnation-automotive.com/cas ... index.html
Mustangflip
Posts: 29
Joined: Thu Oct 27, 2011 9:17 pm

Re: koppen 69 Mustang met 429 motor

Post by Mustangflip »

Bedankt voor de info.

En mijn fout denk ik want ik ben er inderdaad vergeten bij te vermelden dat ik al C9VE koppen heb. Het is een Thunderbird blok uit 69. Dus daar kan ik dus nog weinig verbetering mee gaan behalen.

Maar bedankt voor de input. Ik had dat ook al te horen gekregen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: koppen 69 Mustang met 429 motor

Post by Jeroen_Sp »

Johnto wrote:zijn de latere koppen kwa verbrandingskamervorm niet echt super, ze schijnen nogal snel te gaan pingelen.
Hmmm, dit verklaard misschien het nodige voor mijn mark IV.....
Kan ik weer aan de slag gaan.
Post Reply