Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Omdat ik vond dat mijn T bird net iets te hard stationair loopt wilde ik dit aanpassen.
De stationairschroef helemaal terug gedraaid maar dat resulteerde niet in langzamer stationair lopen.
Ik ben toen eens gaan kijken waarom niet. Met de stationairschroef kan ik hem alleen harder laten lopen. Als ik hem dan weer terug draai dan zakt hij weer in toeren maar alleen tot een bepaald punt, verder zakt hij niet.
Wat mij opviel was het volgende. De "aanslag van de gas klep" gaat dus maar tot een bepaald punt vanzelf terug. Met je vinger kan je hem dan nog wel verder terug duwen maar zodra je gas geeft komt hij weer niet verder dan dat bepaalde punt.
Echer zodra je de motor afzet komt hij wel terug tot daar waar je het met de stationairschroef bepaald.
Het lijkt er dus op dat er iets (vacuum) regelt dat hij niet verder terug komt.
Ik ben toen eens gaan kijken wat er allemaal aan de carb vast zit en wat dit doet.
Nou ik zie wat er aan vast zit maar wat het doet daar heb ik geen idee van.
Vandaar deze vraag.
Ik heb een aantal foto's gemaakt en ik hoop dat iemand van jullie simpel uit kan leggen waar het allemaal voor dient.
Hier drie vragen in een.
Helemaal links net een beetje onder de slang op de foto een rond ding wat dus aan de achterkant van de carb vastzit.
In het midden een rond ding waar een vacumslangetje aanzit. Aan de rechterkant zit een asje wat je in kan drukken en die zit weer met een stangetje en een veertje aan de carb vast.
En als laatste in het midden van de carb dar ronde ding met die halfronde sleuf erin. Uit die sleuf komt een gevorkt handeltje die ik overegens niet bewegen kan.
De volgende vraag. Dit zit aan de voorkant van de carb. (als je voor de wagen staat)
Als je veel gas geeft drukt een stangen stelsel het knopje een klein stukje naar binnen.
Als de ayto loopt en ik druk met mijn hand op dit knopje gebeurd er helemaal niets.
En als laatste dit. Hier hoort een slangetje op (ging ooit naar mijn thermostaathuis maar ik heb de emisie troep daar afgesloopt)
als ik mijn vinger erop leg voel ik niet dat er aan gezogen word. Wel voel ik het als ik met mijn pols perongeluk de bougie kabels aanraak! Haha
Er zit een sticker op waar SAG op staat.
Daaronder nog een foto van hetzelfde maar iets meer uitezoomd.
De stationairschroef helemaal terug gedraaid maar dat resulteerde niet in langzamer stationair lopen.
Ik ben toen eens gaan kijken waarom niet. Met de stationairschroef kan ik hem alleen harder laten lopen. Als ik hem dan weer terug draai dan zakt hij weer in toeren maar alleen tot een bepaald punt, verder zakt hij niet.
Wat mij opviel was het volgende. De "aanslag van de gas klep" gaat dus maar tot een bepaald punt vanzelf terug. Met je vinger kan je hem dan nog wel verder terug duwen maar zodra je gas geeft komt hij weer niet verder dan dat bepaalde punt.
Echer zodra je de motor afzet komt hij wel terug tot daar waar je het met de stationairschroef bepaald.
Het lijkt er dus op dat er iets (vacuum) regelt dat hij niet verder terug komt.
Ik ben toen eens gaan kijken wat er allemaal aan de carb vast zit en wat dit doet.
Nou ik zie wat er aan vast zit maar wat het doet daar heb ik geen idee van.
Vandaar deze vraag.
Ik heb een aantal foto's gemaakt en ik hoop dat iemand van jullie simpel uit kan leggen waar het allemaal voor dient.
Hier drie vragen in een.
Helemaal links net een beetje onder de slang op de foto een rond ding wat dus aan de achterkant van de carb vastzit.
In het midden een rond ding waar een vacumslangetje aanzit. Aan de rechterkant zit een asje wat je in kan drukken en die zit weer met een stangetje en een veertje aan de carb vast.
En als laatste in het midden van de carb dar ronde ding met die halfronde sleuf erin. Uit die sleuf komt een gevorkt handeltje die ik overegens niet bewegen kan.
De volgende vraag. Dit zit aan de voorkant van de carb. (als je voor de wagen staat)
Als je veel gas geeft drukt een stangen stelsel het knopje een klein stukje naar binnen.
Als de ayto loopt en ik druk met mijn hand op dit knopje gebeurd er helemaal niets.
En als laatste dit. Hier hoort een slangetje op (ging ooit naar mijn thermostaathuis maar ik heb de emisie troep daar afgesloopt)
als ik mijn vinger erop leg voel ik niet dat er aan gezogen word. Wel voel ik het als ik met mijn pols perongeluk de bougie kabels aanraak! Haha
Er zit een sticker op waar SAG op staat.
Daaronder nog een foto van hetzelfde maar iets meer uitezoomd.
Last edited by Wolfman on Sun Nov 06, 2011 4:19 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Dat 'knopje' is een acceleratorpompje. Alleen voor op benzine. En overslaande kabels?
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Ok bedankt dat is 1 vraag opgehelderd.
Ja mag dat niet dan overslaande kabels? Heb het wel vaker gehad met andere voertuigen hoor. Wanneer je een bougie kabel aanraak krijg je een optetter.
Ja mag dat niet dan overslaande kabels? Heb het wel vaker gehad met andere voertuigen hoor. Wanneer je een bougie kabel aanraak krijg je een optetter.
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
dat ronde ding met die sleuf is je choke geweest zo te zien en lijkt me niet compleet je kan je motor ook iets rustiger laten lopen op je mixer de middelste bout er uitdraaien dat is sleutel 1/2 daar in zit een schroef die je met een platte schroeven draaier heel iets in of uit moet draaien let op dit is vrij gevoelig dit is ook voor je c o af te stellen oja die laatste foto daar moet een vaciuum slang op die r voor op je carb moet dat is je vervroeger van je onsteking als ik dat goed zie daarom kan hij ook zo hoog stationaar lopen zal op je carb ook wel niks zitten
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
bougie kabels moet je altijd zo aan kunnen raken, zoniet weg donderen en vernieuwen, dit is 1 van de punten voor een slecht lopende motor.
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
dat "ding" waar SAG op staat is je vacuuumvervroeger.
Deze hoort met een vacuuumslang op je ported vacuum van je carb. te lopen. Kan het hogere stationair verklaren.
Je bougiekabels zijn rot, vernieuwen. Dan ook gelijk nieuwe kap en rotor er op.
Alle vacuuumslangen controleren.
Remmenreiniger spuiten. Als ie sneller gaat lopen, is er ergens een vacuuumlek. Zo kan je ze dus zoeken.
Als je dat allemaal gedaan hebt, kunnen we verder diagnostiseren. (als dat dan nog nodig mocht zijn...)
Deze hoort met een vacuuumslang op je ported vacuum van je carb. te lopen. Kan het hogere stationair verklaren.
Je bougiekabels zijn rot, vernieuwen. Dan ook gelijk nieuwe kap en rotor er op.
Alle vacuuumslangen controleren.
Remmenreiniger spuiten. Als ie sneller gaat lopen, is er ergens een vacuuumlek. Zo kan je ze dus zoeken.
Als je dat allemaal gedaan hebt, kunnen we verder diagnostiseren. (als dat dan nog nodig mocht zijn...)
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
100% waar, en ook 1 van de meest onderschatte punten. Goede bougiekabels heb je echt veel plezier vanPavement Pounder wrote:bougie kabels moet je altijd zo aan kunnen raken, zoniet weg donderen en vernieuwen, dit is 1 van de punten voor een slecht lopende motor.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Overslaande bougiekabels zou ik niet direct met remmenreiniger proberen op te zoeken...
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
BigBlockMopar wrote:Overslaande bougiekabels zou ik niet direct met remmenreiniger proberen op te zoeken...
Bijdehant... :arrow:
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Ok bedankt voor je antwoord. Maar wat is en waar vind ik mijn ported vacuum op de carb?stef wrote:dat "ding" waar SAG op staat is je vacuuumvervroeger.
Deze hoort met een vacuuumslang op je ported vacuum van je carb. te lopen. Kan het hogere stationair verklaren.
Je bougiekabels zijn rot, vernieuwen. Dan ook gelijk nieuwe kap en rotor er op.
Alle vacuuumslangen controleren.
Remmenreiniger spuiten. Als ie sneller gaat lopen, is er ergens een vacuuumlek. Zo kan je ze dus zoeken.
Als je dat allemaal gedaan hebt, kunnen we verder diagnostiseren. (als dat dan nog nodig mocht zijn...)
En buiten het iets te hard stationair lopen loopt hij verder als een zonnetje hoor.
De motor loopt perfect rond schokt niet en klinkt heel gezond.
De bougie kabels en rotor zal ik dan maar gaan vervangen ook al loopt hij netjes. Preventief onderhoud zal ik dan maar zeggen...
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Ported is boven de vlinderkleppen. Daar heb je dus alleen vacuum, als je gas geeft, en niet bij stationnair.
Vol vacuum zit eronder, in de voet en op je intake manifold.
Vol vacuum zit eronder, in de voet en op je intake manifold.
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
nee, preventief is vervangen VOORDAT ze gaan overslaanWolfman wrote: De bougie kabels en rotor zal ik dan maar gaan vervangen. Preventief onderhoud zal ik dan maar zeggen...
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
BigBlockMopar wrote:Overslaande bougiekabels zou ik niet direct met remmenreiniger proberen op te zoeken...
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Iemand die mij nog kan vertellen waardeze voor dienen?
Re: Wie weet mij te vertellen wat dit allemaal is?
Je "EGR" en je "choke pull off"