Kachelweerstand

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Kachelweerstand

Post by Wolfman »

chassisnummer 8J87H153926
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Kachelweerstand

Post by SplitWindow »

Wolfman wrote:chassisnummer 8 J 87 H 153926
8 = Modeljaar 1978 (07/10/1977 - 05/10/1978)

J = Gebouwd in Los Angeles, California

87 = Thunderbird, basic 2 drs coupe

H = 351 CI / 5751 CC Windsor V8, 2 barrel Motorcraft 2150 carburateur, 8.3:1 compressieverhouding, 114 PK @ 3400 tpm, 277 lbs-ft koppel @ 1600 tpm

153926 = Productienummer voor de LA fabriek
(begonnen met 100001)

Produktieaantallen voor modeljaar 1978:

2 drs coupe = 333 757 exemplaren
(in combinatie met de Thunderbird Town Landau uitvoering)
2 drs Diamond Jubilee Edition = 18 994 exemplaren

Fabrieksprijs (zonder opties) = US$ 5411,-
(Town Landau = US$ 8420,- Diamond Jubilee Edition = US$ 10 106)
Shipping weight = 3907 lbs / 1773,7 kg

Wielbasis = 114 inches / 289,5 cm
Lengte = 215.5 inches / 547,3 cm
Breedte = 78.5 inches / 199,3 cm


Ik zal binnenkort de opties prijslijst even voor jou scannen en hier posten :thumbs:
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Kachelweerstand

Post by Wolfman »

Grappig die informatie.
Bedankt :thumbs:

Maar om ook even ontopic te blijven deze vraag staat nog open:

Ik snap alleen niet hoe die weerstand werkt.
Er zit een soort weerstandje, of is het een diode, tussen en die doet niets meer. Als ik dit overbrug met een draadje dan werkt alles zoals het hoort.

Image

Ik vraag mij dus af wat doet die weerstand/diode?
Kan het kwaad dit op deze manier te overbruggen? Ik durf het nog terug in te bouwen zo omdat ik geen flauw idee heb of het kwaad kan.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Kachelweerstand

Post by SplitWindow »

Nu neemt de draad een beetje de functie van de betreffende spiraal over.
Merk je dat deze draad naar verloop van tijd erg warm wordt ?

Ik zou gewoon de bende weer origineel inbouwen, dan werkt de blower in ieder geval op de hoogste stand, en op zoek gaan naar een originele weerstand.

Afgelopen donderdag was ik bij Rooie Ben, daar staat helemaal rechtsachterin de hoek (tegen de sloot aan) een modeljaar 78 LTD,
misschien zit daar de weerstand in die jij moet hebben.

Is altijd een leuk ritje/doel op een zonnige zaterdagochtend :thumbs:
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Kachelweerstand

Post by Wolfman »

Nee die draad neemt de funcie van de diode of weerstand over.
Op de foto is het net niet goed te zien maar tussen de twee buitenstaand pootjes zit dus een weerstand/diode.

Mijn ventilatie werkt gewoon op de hoogste stand dat heeft hij altijd al gedaan.
Maar met die draad werkt alles zoals het hoort dus alle 4 de standen en is dus ook regelbaar.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Kachelweerstand

Post by kn@pestaart »

Dat is een thermische zekering, te koop voor €1,80 bij de betere elektronicaonderdelenboer... ;)
Kijk wel even wat erop staat qua temperatuur...
Alwin
Posts: 186
Joined: Thu Apr 28, 2011 7:16 pm

Re: Kachelweerstand

Post by Alwin »

kn@pestaart wrote:Dat is een thermische zekering, te koop voor €1,80 bij de betere elektronicaonderdelenboer... ;)
Kijk wel even wat erop staat qua temperatuur...
Kijk dat is duidelijk. Nu is dan wel de vraag hoe die zekering bij mij is doorgebrand. Ik heb precies dezelfde als wolfman, wat mij niets verbaasde, alleen heb ik daar geen heel schaap tussenuit hoeven peuteren.

Zag wel iets van letters op de zekering, maar een deel lag onder een laagje stof. Hoop dat het schoon te maken is zonder de letters ook schoon te vegen.

Bedankt
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Kachelweerstand

Post by kn@pestaart »

Als je bijvoorbeeld veel bladeren op 't aanzuigrooster hebt liggen, dan is de lucht stroom onvoldoende bij lage fanmotorsnelheid. Dan wordt de boel te warm en brandt de zekering door.
Je kunt er eentje nemen van 96 gr.C, kans is groot dat er 86 gr.C in zit.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Kachelweerstand

Post by Wolfman »

Dus als ik deze bestel en er tussen soldeer ben ik veilg?

Klik

Wat is eigenlijk het verschil tussen een thermische zekering en een gewone?
Een gewone brand toch ook door als de temperatuur te hoog word door een te hoog amperage?
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: Kachelweerstand

Post by 421safari »

Wolfman wrote: Wat is eigenlijk het verschil tussen een thermische zekering en een gewone?
Een gewone brand toch ook door als de temperatuur te hoog word door een te hoog amperage?
stroomzekering/automaat schakelt af (of brandt door) als de stroom te hoog wordt. Dat dat doorbranden weer door temperatuur gebeurt doet er niet toe, een zekeringsautomaat brandt bv uberhaupt niet door.

thermische zekering schakelt af als de (omgevings)temperatuur te hoog wordt.

In dit geval: de stroom door die zekering kan prima binnen de normale grenzen liggen, maar als er een defect/externe oorzaak (zoals de genoemde bladeren) is waarom de locatie waar dat ding gemonteerd is te warm wordt, schakelt eea alsnog uit.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Kachelweerstand

Post by Wolfman »

Ok bedankt voor je uitleg.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Kachelweerstand

Post by kn@pestaart »

Je Conrad-link werkt niet, je meoet dan de directe produktlink gebruiken. Je kunt hem er zelf tussen solderen ja! Niet te lang en te heet met je soldeerbout lopen te klunen! Anders kun je een 2e kopen :D
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Kachelweerstand

Post by VetteV8 »

Een thermische zekering moet je nooit solderen, maar klemmen of met een kroonsteentje werken, Het best is zo'n antieke van porcelein 8)
Cor
Post Reply