Kachelweerstand
Kachelweerstand
Nu mijn kachel eindelijk werkt zonder dat mijn ruiten vies worden van mijn Thunderbird uit 78 loop ik tegen de volgende kleine ergenis aan.
Mijn ventilatie wekt alleen op de hoogste stand. Hij maakt best wel wat herrie dan.
Uitzetten gaat natuurljik wel maar na verloop van tijd wordt het een beetje benauwd in de auto.
Ik weet inmiddels dat mijn kachelweerstand waarschijnlijk stuk is, maar wie weet waar deze zitten?
En hoe zien die eruit? ik heb gezocht op google maar kan geen info vinden over de kachelweestand in mijn auto.
Mijn ventilatie wekt alleen op de hoogste stand. Hij maakt best wel wat herrie dan.
Uitzetten gaat natuurljik wel maar na verloop van tijd wordt het een beetje benauwd in de auto.
Ik weet inmiddels dat mijn kachelweerstand waarschijnlijk stuk is, maar wie weet waar deze zitten?
En hoe zien die eruit? ik heb gezocht op google maar kan geen info vinden over de kachelweestand in mijn auto.
Re: Kachelweerstand
Heb je ook de clima functie met auto fan?
Want dan zitten de weerstanden in de stekker achter op je fan schakelaar. Bij mij is er ook 1 stuk, gevolg alleen volle kracht.
Want dan zitten de weerstanden in de stekker achter op je fan schakelaar. Bij mij is er ook 1 stuk, gevolg alleen volle kracht.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Kachelweerstand
Even in je Ford chassis manual kijken, als echte liefhebber heb jij natuurlijk voor elke wagen die jij ooit in bezit hebt gehad meteen zo'n boek aangeschaft
Bij "normale A/C":
Demonteer het deurtje van het handschoenenkastje, daarna de "liner" van het handschoenenkastje verwijderen, dan wijst het zich vanzelf.
Bij "normale A/C":
Demonteer het deurtje van het handschoenenkastje, daarna de "liner" van het handschoenenkastje verwijderen, dan wijst het zich vanzelf.
Re: Kachelweerstand
Nee die functie heeft mijn Thunderbird niet.Jeroen_Sp wrote:Heb je ook de clima functie met auto fan?
Want dan zitten de weerstanden in de stekker achter op je fan schakelaar. Bij mij is er ook 1 stuk, gevolg alleen volle kracht.
@Splitwindows Bedankt! Leuk klusje om in het weekend uit te gaan zoeken.
Re: Kachelweerstand
bij ford zitten die weerstanden vaak gemonteerd in de luchtstroom van de ventilator, voor voldoende koeling, want ze worden gloeiend heet!
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Kachelweerstand
Niet alleen bij Furd hoor
Re: Kachelweerstand
Bij zowel mijn Mark V als mijn Cougar xr-7 zit die weerstand op mijn verdamperhuis. Beide uit '78 en inderdaad is dat direkt na de fan. Lucht gaat altijd langs de verdamper. Alleen de kachel heeft een klep om hem te bypassen. Dacht ik. Zit nu wel weer uit een oude doos te graaien. Heb even geen tijd om de boeken te pakken, maar dat die weerstand daar zit weer ik zeker. Moet je wel AC hebben, anders heb je geen verdamper 8) .
Re: Kachelweerstand
Zijn die kachelweerstanden te repareren? Heb de mijne er uitgehaald, maar mijn reserve weerstand uit mijn gesloopte '77 Mark V is anders dan die van de '78. Heb ik weer. De kapotte weerstand heeft drie spiralen en een dropje. En door dit dropje meet ik niets. Ten eerste, is dat ook een weerstand? Of is het een diode ofzo? En kan die vervangen worden.
Of is het makkelijker/goedkoper om een hele nieuwe te kopen?
Alwin
Of is het makkelijker/goedkoper om een hele nieuwe te kopen?
Alwin
Re: Kachelweerstand
Mijn kachelweerstand zat onder de motorkap helemaal links op een bak die bij de verwarming hoort.
Misschien is dat het verdamperhuis wel? Geen idee nog hoe alles heet.
Ik kon er in iedergeval heel makkeljik bij.
Toen ik hem eruit haalde schrok ik wel. Hij zat helemaal onder het stof.
Als die windingen echt zo heet worden had dit makkeljik brand kunnen veroozaken denk ik.
Ook die bak zelf zat helemaal vol met rommel en stof. Ik heb alles er maar zo goed mogeljik uit gepulkt.
Voordat ik er weer een werkende weerstand inzet zal ik die bak echt goed schoonmaken.
Dit is wat ik er uit haalde.
Na het een en ander doorgemeten te hebben kwam ik tot de conclusie dat mijn kachel weerstand het niet meer deed.
Ik had netjes 12 volt op de stekker die erop hoort op de verschillende voetjes al naargelang de stand die ik koos met ventilatie regelaar.
Ik snap alleen niet hoe die weerstand werkt.
Er zit een soort weerstandje, of is het een diode, tussen en die deed niets meer. Als ik dit overbrug met een draadje dan werkt alles zoals het hoort.
Ik vraag mij dus af wat doet die weerstand/diode?
Kan het kwaad dit op deze manier te overbruggen? Ik durf het nog terug in te bouwen zo omdat ik geen flauw idee heb of het kwaad kan.
Misschien is dat het verdamperhuis wel? Geen idee nog hoe alles heet.
Ik kon er in iedergeval heel makkeljik bij.
Toen ik hem eruit haalde schrok ik wel. Hij zat helemaal onder het stof.
Als die windingen echt zo heet worden had dit makkeljik brand kunnen veroozaken denk ik.
Ook die bak zelf zat helemaal vol met rommel en stof. Ik heb alles er maar zo goed mogeljik uit gepulkt.
Voordat ik er weer een werkende weerstand inzet zal ik die bak echt goed schoonmaken.
Dit is wat ik er uit haalde.
Na het een en ander doorgemeten te hebben kwam ik tot de conclusie dat mijn kachel weerstand het niet meer deed.
Ik had netjes 12 volt op de stekker die erop hoort op de verschillende voetjes al naargelang de stand die ik koos met ventilatie regelaar.
Ik snap alleen niet hoe die weerstand werkt.
Er zit een soort weerstandje, of is het een diode, tussen en die deed niets meer. Als ik dit overbrug met een draadje dan werkt alles zoals het hoort.
Ik vraag mij dus af wat doet die weerstand/diode?
Kan het kwaad dit op deze manier te overbruggen? Ik durf het nog terug in te bouwen zo omdat ik geen flauw idee heb of het kwaad kan.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Kachelweerstand
Zie ik op die eerste foto die weerstand op een chassis manual voor jouw Ford liggen
Dan had je in dat boek toch meteen de juiste lokatie van de weerstand kunnen opzoeken ?
Wat is trouwens het VIN van jouw Thunderbird ?
Dan had je in dat boek toch meteen de juiste lokatie van de weerstand kunnen opzoeken ?
Wat is trouwens het VIN van jouw Thunderbird ?
Re: Kachelweerstand
Ja ik heb 5 Car shop manuals erbij gekregn toen ik de auto kocht.SplitWindow wrote:Zie ik op die eerste foto die weerstand op een chassis manual voor jouw Ford liggen
Dan had je in dat boek toch meteen de juiste lokatie van de weerstand kunnen opzoeken ?
Wat is trouwens het VIN van jouw Thunderbird ?
Maar tot dit weekend was ik ze kwijt, ik wist niet meer waar ik ze gelaten had. Gelukkig heb ik ze weer kunnen vinden gewoon onderin de lektuurmand.
VIN nummer? waar vind ik dit?
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Kachelweerstand
Die boeken zijn erg handig, nooit meer wegdoen, ook niet als je die wagen verkoopt
Het VIN staat op het plaatje achter je voorraam, onderin aan de bestuurderskant.
Tevens staat het op een sticker (indien nog aanwezig) op de zijkant van de bestuurdersdeur, en als chassisnummer op je kentekenbewijs.
(maar de RDW wil nog wel eens blunderen op dat gebied)
Er staan origineel 13 symbolen (cijfers en letters) in jouw VIN.
Het VIN staat op het plaatje achter je voorraam, onderin aan de bestuurderskant.
Tevens staat het op een sticker (indien nog aanwezig) op de zijkant van de bestuurdersdeur, en als chassisnummer op je kentekenbewijs.
(maar de RDW wil nog wel eens blunderen op dat gebied)
Er staan origineel 13 symbolen (cijfers en letters) in jouw VIN.
Re: Kachelweerstand
Ok ik zal morgen eens kijken als het licht is.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Kachelweerstand
Of je kijkt nu even op je kentekenbewijs 8)