Rotors

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Rotors

Post by sansemiano »

voor ik m'n camaro volgend voorjaar weer ga gebruiken wil ik de remschijven voor en de remblokken aldaar vervangen. heb al es op rockauto gekeken en zie daar van het merk raybestos 3 soorten rotors:

- daily budget;
- iets duurdere daily budget met een coating op de niet rem-gedeeltes;
- rotors met sleuven en gaten.

die laatste: hebben die een duidelijk betere remwerking tot gevolg?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Rotors

Post by SplitWindow »

Die voeren in ieder geval de hitte beter af.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Rotors

Post by Mark Sulman »

sansemiano wrote:voor ik m'n camaro volgend voorjaar weer ga gebruiken wil ik de remschijven voor en de remblokken aldaar vervangen. heb al es op rockauto gekeken en zie daar van het merk raybestos 3 soorten rotors:

- daily budget;
- iets duurdere daily budget met een coating op de niet rem-gedeeltes;
- rotors met sleuven en gaten.

die laatste: hebben die een duidelijk betere remwerking tot gevolg?

Remwerking zal niet veel anders zijn, indien de materialen gelijk zijn, maar met die met sleuven en gaten kun je langer intensief gebruiken, zonder dat alles veel te heet wordt.
Let wel op: Gebruik alleen schijven met sleuven en niet met gaten. Die met gaten zijn namelijk meer voor race doeleinden (die dus regelmatig worden vervangen). Ze kunnen er namelijk niet tegen als ze steeds warm worden en dan weer afkoelen. Als deze schijven éénmaal behoorlijk heet zijn geworden en vervolgens weer afkoelen is de kans groot dat ze beginnen te scheuren en daarom worden ze dus na één race vervangen.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Rotors

Post by kn@pestaart »

Remschijven die niet tegen warm worden en afkoelen kunnen.... FAIL!!!

Geen problemen op m'n motor... :P
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Rotors

Post by Mark Sulman »

Dit bedenk ik niet zomaar. Bij die met gaten is dusdanig veel materiaal weg gehaalt voor het koelen dat als deze van gloeiend heet ineens weer afkoelen grote kans is op scheuren.
Dit heb ik van iemand die regelmatig raceauto's bouwt en of verbouwt.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Rotors

Post by kn@pestaart »

Heel goed van die 'iemand', maar het gaat hier niet om een raceauto, wel? ;)
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Rotors

Post by Mark Sulman »

Maar er wordt gevraagt welke schijven er wel en niet geschikt zijn. Die met die gaatjes dus niet.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Rotors

Post by kn@pestaart »

Klopt ja, voor een raceauto, zeg je net zelf. Dit is voor op straat en dat gaat prima.
Ik pak alvast wat chips :D
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Rotors

Post by Mark Sulman »

Maar je hebt geen schijven met zoveel gaten die geschikt zijn straatgebruik
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Rotors

Post by kn@pestaart »

Ik geef je gelijk, dan staan we quitte! :D
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Rotors

Post by sansemiano »

als de remwerking niet echt beter is wordt m'n interesse al veel minder. zoniet nul. er wordt idd niet ge-raced met de wagen. die derde soort van raybestos zien er als volgt uit:

Image

dus zowel sleuven als gaten. drilled and slotted.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Rotors

Post by Mark Sulman »

Sleuven is wel goed, maar je kunt het beste schijven kiezen waar geen gaten in zitten ivm bovenstaande. Heeft overgens ook geen meerwaarde voor jouw doeleinden.
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Rotors

Post by Mark Sulman »

kn@pestaart wrote:Ik geef je gelijk, dan staan we quitte! :D

pff gelukkig, dan kan ik toch nog op bed vanavond :D :P
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Rotors

Post by Streetrod »

Mark Sulman wrote:Dit bedenk ik niet zomaar. Bij die met gaten is dusdanig veel materiaal weg gehaalt voor het koelen dat als deze van gloeiend heet ineens weer afkoelen grote kans is op scheuren.
Dit heb ik van iemand die regelmatig raceauto's bouwt en of verbouwt.
Oo is dat zo?? corvette C6 alleen voor race zo zijn er wel veel meer auto's met drilled and slotted die niet voor race zijn
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Rotors

Post by Mark Sulman »

Dit wordt een eindeloze discussie. Laat ik het anders zeggen. Ik raad hem aan dit niet te gebruiken. Wat anderen ervan denken is prima :)
Met alle respect voor de gene die het er niet mee eens zijn hoor.
Post Reply