electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Vulcanwizzard
Posts: 6
Joined: Sat Nov 19, 2011 6:31 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by Vulcanwizzard »

op de sloop een fan halen?? een citroen heeft een dubbelle? scheelt in de kosten?
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by gert »

nog een vraag:

je hebt nu een goede aan/uit regeling, waarom wil je nog $100 extra uitgeven aan een variable ventilator toerenregeling?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

gert wrote:nog een vraag:

je hebt nu een goede aan/uit regeling, waarom wil je nog $100 extra uitgeven aan een variable ventilator toerenregeling?
aantal redenen:

1. mijn thermostaat is 195F en mijn relay van de fan gaat ook bij 195F AAN...en dan weer bij 180 UIT.

2. Die nieuwe regelaar is instelbaar...en wil die dan iets hoger instellen, zodat eerst de motor over de radiator gekoeld wordt en daarna pas de fan inkomt. Ik heb een joekel van een radiator, dus volgens mij moet die heel vaak ook zonder kunnen...

3. die nieuwe regelaar heeft een speciaal contact voor de Airco. Daar had ik tot nu toe nog geen oplossing voor gevonden.

4. ik was al tijdje aan het onderzoeken of ik een toerenregeling kon maken, desnoods 2 of 3 traps, voor mijn electrische fan. Maar kon niks vinden of bedenken.

en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. vind het los van alles ook wel een mooie regelaar...

dus daarom...
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by gert »

ik begrijp het,maar vindt het wel een heel dure oplossing.
ik was het volgende van plan:
2 kleine ventilatoren naast elkaar gebruiken, zodat je ze in serie ( 1/2 vermogen)of parralel (vol vermogen) kan schakelen, in combinatie met een temperatuursensor met 2 gescheiden temp.bereiken, zoals gebruikt wordt bij sommige autos(opel, peugeot, fiat)

als de lage temp bereikt wordt gaan de fans in serie , en bij de hoge temp parralel.

als de airco aangaat gaan ze in serie.

heb jij je temp voeler in de uitlaat van de radiator of in je intake?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

ik denk dat in the end het niet zo gek veel scheelt...ik ben ook eens gaan rekenen.

- je hebt meerdere relais nodig die ~30A kunnen schakelen
- je hebt meerdere (minimaal 2 dus) temperatuur-schakelaars
- vervolgens ga je een onwijze dradenboom creeeren
- en nog wat anders spul.

heb er heel topic aan gewijd op het circuitsonline.nl forum.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/95475

kwam er niet uit...en besloot toen...weet je wat...voor paar euro meer koop je een originele regeling met alles erop en eraan.

ben trouwens wel benieuwd wat jij verzint. houd me svp op de hoogte.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by gert »

doe ik.
Post Reply