Ventilatievraagje Chevelle malibu

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Ventilatievraagje Chevelle malibu

Post by Supervaags »

naar aanleiding van wat probleempjes met de ventilatie heb ik even de boel losgetrokken.. en nu zit ik even met een vraag.

klopt het dat de blower lucht aanzuigt uit het interieur(dwz uit de auto zelf)..? bij mijn malibu is er gerommeld aan de ventilatie en ik zou niet weten hoe het origineel zit. :?
en zo ja.. zit er aan de binnenkant een roostertje voor die aanzuiging?
of heeft er iemand een foto van de firewall waar die blower zijn lucht vandaan haalt?

gaat om een chevelle malibu uit 77'
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Ventilatievraagje Chevelle malibu

Post by BigBlockMopar »

Alleen als je airco hebt dan kan de interne lucht gecirculeerd worden.
Maar een kachelunit haalt ook altijd zijn lucht van buitenaf.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Ventilatievraagje Chevelle malibu

Post by Supervaags »

ik heb (helaas) geen airco, dus in dat geval zit er iets niet helemaal zoals het hoort, verklaard ook wel waarom het voor geen meter werkt..

dan ben ik best wel benieuwd waar die lucht dan vandaan moet komen.

edit is dat dan niet gewoon uit de cowl?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Ventilatievraagje Chevelle malibu

Post by SplitWindow »

Zitten er onder jouw dashboard, aan beide kanten van de bestuurder, knoppen die je moet uittrekken om frisse lucht aan te voeren ?

Kijk even bij hoofdstuk 1 van jouw 1977 Chevrolet Chassis Service Manual:
Heating and air conditioning :thumbs:
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Ventilatievraagje Chevelle malibu

Post by Supervaags »

ik heb enkel onder het stuur 2 "uittrekbare" hendels, en van deze 2 werkt er maar 1.
de werkende hendel zet een klep open voor frisse buitenlucht die in midden van het dashboard door roosters naar binnenkomt.. de lucht hiervan komt uit de cowl.

die andere zat aan het ventilatiesysteem.. echter is dit er allemaal uitgesloopt. op de gene die nog wel werkt staat "center vent" en de op (weggehaalde) stond "left vent".
maar een gedeelte van het buizensysteem is dus verwijderd :( .. waarschijnlijk omdat er gelast is aan de cowl..

ik heb overigens wel een digitale service manual, hierin staat wel uitleg over hoe het zou moeten werken.. die "left vent" kwam schijnbaar onderuit het dashboard aan de bestuurderskant.

die fan zit precies op de scheiding tussen de cowl en de binnenkant van de auto, bij mij hebben ze de cowl dicht gelast en een gat open gelaten aan de binnenkant.. dikke kans dat het dus andersom hoort.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Ventilatievraagje Chevelle malibu

Post by Supervaags »

als ik plaatjes op google bekijk kom ik er dus achter dat er bij mijn malibu geen reet van klopt..

(niet de zelfde auto maar wel zelfde idee "denk ik")
Image

nou ja.. ik ben er vandaag mee bezig geweest, maar de blower kan niet genoeg lucht aanzuigen.. beetje verder rommelen om er toch iets van te maken :?
Post Reply