hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by Wheel »

Weet iemand hoeveel, of kan ik ergens opzoeken hoeveel decibels mijn Harley-Davidson FX-EF uit '77 en mijn Chevrolet Monte-Carlo uit '72 mogen produceren???
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by gerrutcamaro »

Categorieen Waarden uitgedrukt in dB(A) (decibel A)
1. Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen. 84
2. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
3. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
4. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
5. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
6. Autobussen en autocars met een vermogen van ten minste 200 DIN pk. 93
7. Voertuigen, ingericht voor goederenvervoer, met een vermogen van ten minste 200 DIN pk en een hoogste toegelaten massa van meer dan 12.000 kg. 93

bron: http://www.flitsservice.nl/phpBB/juridi ... 49336.html
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by gerrutcamaro »

google maakt me niet veel wijzer wat betreft de motor, zou in principe op het plaatje op je frame moeten staan of op je kenteken, maar dat zal in dit geval wel niet

edit: vond dit:

Geluid
De motorfiets mag geen overmatig geluid produceren. Het geluidsniveau mag niet meer bedragen dan de waarde die is vastgesteld bij de toelating, vermeerderd met 2 dB(A). Wanneer de waarde niet bekend is, wordt het volgende maximaal toegestane geluidsniveau gebruikt: Cilinderinhoud Max. toegestane waarde
<80 cm3 91 dB(A)
80 - 125 cm3 91 dB(A)
125 - 350 cm3 92 dB(A)
350 - 500 cm3 95 dB(A)
500 - 750 cm3 97 dB(A)
750 - 1000 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

bron http://www.limburgrijders.nl/viewtopic.php?f=2&t=1499
Last edited by gerrutcamaro on Tue Nov 22, 2011 5:05 pm, edited 1 time in total.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by Corp »

Ik was laatst bij de rdw, vanwege het kabaal hebben ze gemeten, het was 102 @ 2500 toeren 50cm naast uitlaat. Was te veel, mocht 95 ofzo zijn
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by gerrutcamaro »

niet perse 2500 toeren, maar 3/4 van je toerenbereik, kan vooral voor motoren nog wel anders zijn
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by sjak_brak »

De meting op zich is al een heel gedoe om correct uit te voeren. De exacte details weet ik niet meer, maar het is een hele waslijst aan randvoorwaarden waaran voldaan moet worden, ooa afstand tot muren/gebouwen, omgevingsgeluid, wind, etc. Als je wordt aangehouden en er wordt een dB-meting gedaan kan je het beste even filmen. Vrijwel zeker dat er iets niet helemaal volgens het boekje wordt gedaan.

gerrutcamaro wrote:niet perse 2500 toeren, maar 3/4 van je toerenbereik, kan vooral voor motoren nog wel anders zijn
En hoe wordt het toerenbereik bepaald? En toerental als het bv een wagen zonder toerenteller is, bv een ouderwetse mechanische diesel? Bron?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by sjak_brak »

Alvast wat dingen uit voertuigregelement voor die stinkbrommer:
Artikel 5.4.11

1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.

3. Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).

4. Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

5. Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:

Cylinderinhoud t/m

Maximum toegestane waarde

80 cm3 91 dB(A)

125 cm3 92 dB(A)

350 cm3 95 dB(A)

500 cm3 97 dB(A)

750 cm3 100 dB(A)

1000 cm3 103 dB(A)

>1000 cm3 106 dB(A)

Onze Minister stelt regels vast omtrent de wijze van meten van deze waarden.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by sjak_brak »

en voor personenwagens:
Artikel 9.3

1. Indien het kentekenbewijs of het kentekenregister met betrekking tot een voertuig geen gegeven bevat als bedoeld in artikel 5.2.7, eerste of tweede lid, artikel 5.2.23, artikel 5.3.23, of artikel 5.4.21, blijft toepassing van het betrokken artikel of artikellid voor wat betreft het in dat artikel of artikellid geregelde aspect ten aanzien van het betrokken voertuig achterwege.

2. Indien het kentekenregister met betrekking tot een personenauto geen gegeven bevat als bedoeld in artikel 5.2.11, vijfde lid, wordt voor de toepassing van dat artikellid als ten hoogste toegestaan geluidsniveau gehanteerd de ingevolge artikel 3.2.15 voor het betrokken voertuig vastgestelde waarde, vermeerderd met 2 dB(A).

[...]
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by sjak_brak »

gerrutcamaro wrote:dunno, staat er niet bij http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=31

Het is dus niet per se 2500rpm, en ook niet 3/4 van max. toerental, maar blijkbaar dit:
het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto is vermeld;
:o
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by gerrutcamaro »

ik schakel gewoon altijd even in een hogere versnelling als ik klabakken zie :D
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by Wheel »

Dus de voor het voertuig vastgestelde waarde kan vanalles zijn, zelfs bouwjaar, motorinhoud en pk afhankelijk?? Als ik het goed begrijp. Ik wilde eigenlijk wat steviger in de schoenen staan als ik wordt aangehouden. Ik zie op wegmisbruikers steeds meer willekeur bij onze agenten. tegenspraak wordt van de tafel geveegd ook al is het gestaafd... Het is net alsof ze hebben meegekregen dat als ze de pet op hebben ze altijd gelijk hebben. Ik dacht dat ik met de chevy vanwege bouwjaar ook 108db mocht maken... Andere misschien stomme vraag.. Ik heb 2 uitlaten.. Mogen de snuggere plietsie's die waarde optellen, moeten ze het gemiddelde nemen of nemen ze de hoogste waarde???
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by gerrutcamaro »

als je dat linkje bekijkt zie je hoe en wat met de meting bij dubbele uitlaat

geen enkele auto mag 108 db (tenzij het op de typegoedkeuring staat)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by mercury1970 »

Mijn ervaring: als je niet als een puber van 20 met veel gasgeven (zgn spastisch rechterhandje) door een dicht bevolkt gebied rijdt, wordt je niet aangehouden vooral met een HD doet de politie over het algemeen niet moeilijk BEHALVE als je denkt het beter te weten....... hou het bij denken, ga niet in discussie (doen er al veel) en laat het voor het kantongerecht komen (gaat vanzelf als je niet betaald) en doe daar je betoog, gestaafd met bewijsmateriaal.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: hoeveel decibels mogen mijn voertuigen maken??

Post by gerrutcamaro »

en ontwijk evenementen die 'fuik-gevoelig' zijn zoals de TT
Post Reply