waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by peerke »

ja een nogal vage vraag ik weet het,maar ik wordt onderhand geschift van die bak!

ik heb een ford f100 uit 1972,360 motor,omvl lpg.
hij wil maar niet goed lopen en starten,op lpg bevriest de verdamper ook meteen.
op benzine loopt hij als hij warm is wel netjes stationair,maar verder ook niet overtuigend.
op lpg blijft hij niet of nauwelijks lopen
wat heb ik inmiddels al gedaan om dit te verhelpen:
bougies vernieuwd afgesteld op 0,8 mm
kabels vernieuwd
verdeelkap vernieuwd
rotor vernieuwd
termostaat vernieuwd
contactpunten en condensator vernieuwd
benzinefilter vernieuwd
gereviseerde ontsteking
nieuwe bobine

heeft goede co,volgens monteur ook goede verbranding dus geen slechte kleppen of versleten zuigerveren of zwaar compressie verlies of zo
de redelijk zeldzame momenten toen hij wel goed liep had hij ook gezonde trekkracht .
nu ben ik er al bij twee garages mee naar toe geweest,heb dus al die dingen ook vervangen,alles dubbel gecheckt,er zit ook nauwelijks speling op de distributieketting,blijft netjes op tijd staan(heb hem op 8 btdc staan),krijgt ook 12 volt
nu kan ik hem wel weer naar een garage brengen,maar wat schiet ik daar nu weer mee op :?:
het is schijnbaar toch ontzettend ingewikkelde techniek of zo...
ben even ten einde raad....
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by arthur »

ik zou de ontsteking nog een stuk vroeger zetten, en kijken wat die doet.


8 graden is niet veel, mijn auto valt meteen uit op 8 graden voorontsteking
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by thunderbuick »

Tsja, als hij bevriest zal hij nooit goed lopen.
Waarom bevriest hij?
Is het een nieuw geinstalleerde lpg installatie/is hij wel goed geweest?
Wat is er allemaal gebeurd/ veranderd?
Is je verdamper nog wel goed?
Als die omvl niet goed gemonteerd (geweest) is kan hij stuk zijn.
8 gr is ook te weinig op lpg volgens mij.
Verder zou je eens kunnen controleren of het 0 punt ook werkelijk nog het 0 punt is op je balancer.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by kikkegek »

post ook even wat fotos van je setup:
- hoe zijn je slangen aan je verdamper en de rest verbonden.

Als je verdamper bevriest, kunnen dat twee dingen zijn:
- lucht in je leidingen naar de verdamper (dus ook in de verdamper)
- te weinig koelwater naar je verdamper, waardaoor het water bevriest.

Je verdamper moet parallel aan je kachel gemoteerd zijn, zodat die altijd koelwater krijgt zodra je motor start/loopt.
Soms monteren ze hem per ongelijk in serie met je kachel. Als je kachel dan uit staat, dan stroomt er geen koelwater naar je verdamper en bevriest die.

Als je verdamper net als bij mij op het hoogste punt in je auto zit, dan is dat het verzamelpunt van lucht. als ik koelvloeistof ofzo vernieuw, start ik eerst de motor, dan maak ik altijd even een van de twee slangklemmen los en trek de slang voorzicht iets los...dan sputtert die even, tot dat er koelwater uit komt, dan is de lucht weg, druk ik de slang terug en draai ik de klem weer aan.

ben benieuwd of dat je probleem op lost....

hier zie je mijn verdmaper rechts in beeld en die zit best hoog...helaas...
Image
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by peerke »

hoi,bedankt voor jullie snelle reacties
de motor moet orgineel op 6 tdc staan
o graden is ook echt 0 graden
had wel net wat koelslangen vernieuwd,dus daar zal inderdaad zeker wel wat lucht in hebben gezeten.
verdamper zit links op het binnenscherm gemonteerd,ene koelslang is aangesloten op de ene verwarmingsslang,de andere slang is aangesloten op de andere verwarmingsslang
de ene keer dat hij op gas goed liep was toen er nog de oude ontsteking in zat
daar was de vervroeging in de as van kapot,kwam niet meteen terug
monteur heeft hem toen met lopende motor de ontsteking verdraaid,liep toen stationair wat rommelig,maar had wel voldoende vermogen
was toen een tijd aan het rijden,liet hem even stationair lopen en toen ging hij steeds slechter lopen en oppakken.
reed toen weer naar huis,liep weer perfect.
s,ochtends toen starten,was een drama,als ik de rotor op cilinder 1 zette stond hij maar liefst 50 gr of nog meer van het 0 punt af echt bijna de halve balancer verder zeg maar,klopte helemaal niks van
heb toen die gereviseerde er maar in gezet,die blijft wel netjes op tijd staan
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by SplitWindow »

En je distributietandwielen/ketting zijn nog goed ?
Zijn beide kleppen van cilinder 1 gesloten als je de streep in de balancer op het juiste aantal graden zet en de rotor naar de terminal van cilinder 1 wijst ?
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by peerke »

hoi,
heb de kleppen nog niet bekeken
zuiger staat wel bovenin als hij op 0 punt staat
heb de krukas hand matig een stukje naar links gedraaid en daarna de andere kant op ,zag dat er maar een heel klein beetje speling zat op de rotor
als hij goed liep hoefde ik de sleutel maar om te draaien en hij liep
liep af en toe ook heel mooi rustig stationair
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by kikkegek »

denk even goed terug.

heeft die nooit goed gelopen? of ben je dingen gaan aanpassen/vervangen en is het toen ontstaan?

100% zeker de lucht uit je slangen? en zit je verdamper wel met t-stukken op het kachelslangen?
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by peerke »

de auto liep op een gegeven moment wel netjes stationair met de gereviseerde ontsteking,maar had helemaal geen trekkracht(dit was dus op lpg)installatie is nieuw
vervolgens weer met koude motor starten was een drama,liep daarna ook niet meer goed
heb toen de oude ontsteking er weer in gezet,bobine vernieuwd,contactpunten,kabels etc allemaal vernieuwd,liep niet eens meer op lpg,na lang starten wel op benzine.
monteur is toen langsgeweest ,hebben hem toen op lpg weer lopend gekregen,vervolgens heeft hij die gare oude ontsteking zo verdraaid dat de motor weer goed oppakte,liep toen stationair niet meer zo netjes,maar met rijden had hij wel weer genoeg vermogen.
de dag daarop was starten weer een drama,en zoals ik al vertelde kwam ik er achter dat de oude ontsteking echt gaar was,vervroeging in as bleef een hangen bv ook als het asje weer met het nokje tegen het nokje van de contactpunten aankwam,tandwieltje onder was ook redelijk versleten
toen dus toch gereviseerde ontsteking erin met dezelfde contactpunten,zie rest verhaal

voor het hele lpg instalatieverhaal was het altijd een uitgebreide startprocedure om hem te starten met veel rook,maar als hij dan eenmaal een beetje warm werd liep hij ook goed

verdamper zit met twee t-stukken op de koelwaterslangen van de kachel aangesloten
oja,hij heeft ongeveer 90liter verbruikt voor ik denk ongeveer 100km....
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by Collector »

Weet niet of het correct is maar er rinkelt bij mij een belletje in mijn hoofd wat zegt dat er een paar bougiekabels zijn die niet op de juiste plek zitten.
Check even of elke bougiekabel op de plek zit waar ie hoort te zitten
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by Chief big ol'Cadillac »

Op hoeveel heb je de contactpunten afgesteld?
bougies vernieuwd afgesteld op 0,8 mm
origineel moet dat op 1,1mm..
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by kikkegek »

tja, als ik het zo lees, had die al kuren VOOR je LPG installatie? dan is het natuurlijk wel naald zoeken in een hooiberg als dat zo is. Hij moet natuurlijk wel gewoon goed lopen op benzine en dan pas op LPG ombouwen. Nu kan het probleem overal inzitten.

loopt die nu wel goed op benzine?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by sjak_brak »

kikkegek wrote:tja, als ik het zo lees, had die al kuren VOOR je LPG installatie? dan is het natuurlijk wel naald zoeken in een hooiberg als dat zo is. Hij moet natuurlijk wel gewoon goed lopen op benzine en dan pas op LPG ombouwen.
Nee, benzine is geen ijkpunt. Een defect in het benzine-systeem kan er bv voor zorgen dat de wagen slecht op peut loopt. Daarnaast hebben gas en benzine verschillend optimaal ontstekingstijdstip. Verder kan je een motor bv vanaf kilometer 0 op gas laten rijden, waarom zou je dan de moeite nemen om er eerst een benzinetank/pomp/filter/carb aan te hangen, om die vervolgens weer eraf te halen en daarna de motor weer anders af te stellen :D :D

Maar er zijn hier meerdere dingen aan de hand volgens mij.

Verdamper hoort niet te bevriezen, dat kan een probleem zijn in koelsysteem of bv koppakking lek. Ontlucht/vul je koelsysteem, doe een compressietest.

Ontsteking is zo te horen 1 grote baggerbende. Kan je eventueel ergens de ontsteking lenen van vergelijkbaar, goed lopend, blok?

Zit er speling op distributieketting? Controleerd dit eens.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by SplitWindow »

SplitWindow wrote:En je distributietandwielen/ketting zijn nog goed ?
Zijn beide kleppen van cilinder 1 gesloten als je de streep in de balancer op het juiste aantal graden zet en de rotor naar de terminal van cilinder 1 wijst ?
peerke wrote: heb de kleppen nog niet bekeken
zuiger staat wel bovenin als hij op 0 punt staat
Die zuiger is verbonden met je krukas en daar zit je balancer weer op.
Dus daar heeft de distributie verder niets mee te maken.
Balancer (rubber) lijkt goed, want je zegt dat de zuiger keurig bovenin staat op 0 graden.

Maar de distributieketting die de nokkenas laat ronddraaien kan telkens iets doorslippen als je de motor uitzet, en dan gaan de kleppen te vroeg of te laat open.

Want:
peerke wrote:s,ochtends toen starten,was een drama,als ik de rotor op cilinder 1 zette stond hij maar liefst 50 gr of nog meer van het 0 punt af echt bijna de halve balancer verder zeg maar,klopte helemaal niks van
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: waarom wil die f100 maar niet goed lopen,gvd***!!!!

Post by Lennard »

ik zou ook eens goed kijken of er niet ergens een vacuum lek is
en heb je op je ontsteking de vacuum vervroeger er ook op aangesloten of niet ?

Groeten lennard
Post Reply