1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilometers)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sansemiano »

Renev wrote:Heb je een mijlenteller of kilometerteller??????????????
heel slim opgemerkt. dat zou wat zijn. :)

1.6*3.5 = 5.6.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by Supervaags »

een grotere bandenmaat achter zorgt ook voor een afwijking in de telling.. niet heel veel, maar wel iets.

daar heb ik me ook op verkeken toen ik het verbruik ging bijhouden.
bs_1234
Posts: 13
Joined: Sat Dec 24, 2011 5:33 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by bs_1234 »

[quote="57Belair"][quote="Renev"]Heb je een mijlenteller of kilometerteller??????????????

kilometer teller ;)
kaptein van de witte boot
Posts: 153
Joined: Tue Apr 17, 2007 10:31 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by kaptein van de witte boot »

@ sjak: wat is de invloed van de lean-rich afstelling op een impco mixer? Beinvloed deze ook deellast of alleen de maximale gashoeveelheid bij vollast? Heb net een nieuwe impco-installatie ingebouwd met een 300-mixer aan een arm, aan de carb. Op benzine deed het 307 olds blok 1:7. Nu 2 maal gasgetankt 1:4,5 :(
Daarbij had ik de 'stelschroef' volledig op rich staan. Wil nu eens proberen met halverwege. Rij best rustig, op de snelweg niet harder dan 55-65mls/h.
Stationair CO=2.5%
Op toeren CO=0.5%
Maar er zit ook een kat onder de wagon en een grote luchtpomp. Heb niet voor de kat gemeten. En dan nog is het onbelast.
Verder heb ik nog niets afgesteld. Behalve ontsteking redelijk wat vroeger gezet (ca. 8graden)

Heb nog een breedband lambdasonde met display waarop de air-fuel-ratio te zien is. Wil die misschien eens in de plaats van de originele small band sonde monteren zodat ik kan zien wat ie doet tijdens rijden. Nog niet aan toe gekomen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sjak_brak »

Sowieso kan je die luchtpomp wegflikkeren, die snoept alleen maar vermogen weg.

Stationair 2.5% CO is aan de ruime kant, 1-1.5 is ook OK.

8 graden => probeer eens 10-12.

Stationair armer verminderd verbruik bij geen/lage belasting, de andere knop beinvloedt je maximale doorlaat. De max.doorlaat kan je als volgt (grof) afstellen: helemaal open zetten, stukje trappen, stukje dicht draaien, stukje trappen, stukje dichtdraaien, etc totdat je een punt bereikt waarop de wagen voor jou hinderlijk gaat inhouden, van daaruit 1 tandje verder open zetten.

Stationair aan de CO-kast.
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by the puritan »

kaptein van de witte boot wrote:
Heb nog een breedband lambdasonde met display waarop de air-fuel-ratio te zien is. Wil die misschien eens in de plaats van de originele small band sonde monteren zodat ik kan zien wat ie doet tijdens rijden. Nog niet aan toe gekomen.
Weet wel dat de AF ratio van LPG anders is dan van benzine! En het Lambdagetal ook!
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by alie-r »

benzine 14.7
lpg 15.5


andre
kaptein van de witte boot
Posts: 153
Joined: Tue Apr 17, 2007 10:31 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by kaptein van de witte boot »

the puritan wrote:
Weet wel dat de AF ratio van LPG anders is dan van benzine! En het Lambdagetal ook!
@puritan: bedankt voor de opmerking. hebt me toch aan het denken gezet.

Sorry kan het dan toch niet laten om er iets aan toe te voegen...

Ik ben het deels met je eens:

Mee eens:
Als mijn display zegt AF-ratio 14.7 en de motor loopt op gas, draait ie eigenlijk op 1:15.5

AF ratio is dus de lucht-brandstofverhouding. Maak je een mengsel van lucht en brandstof (maakt niet uit welke brandstof), heb je dus een mengsel met een zekere AF-ratio.

Dit 'kastje' bepaalt met de breedbandsonde de zuurstofconcentratie in het uitlaatgas. Theoretisch: als de motor stoichiometrisch draait, is het zuurstofgehalte in de uitlaat 0% (in werkelijk geloof ik 10ppm=bijna niets dus). Met de sonde wordt dit vastgesteld. De display wordt aangestuurd met "14.7" omdat het kastje denkt dat ie op benzine draait. Draait de motor op LPG, om 0% O2 in je uitlaat te hebben, moet je een AR-ratio realiseren van 1:15.5.

Niet helemaal mee eens: ander lambdagetal->
Het lambdagetal (op een viergasmeter bijv.) is een verhoudingsgetal. Dit geeft de verhouding werkelijke ratio vs. stoichiometrisch aan.
Voldoet je mengsel aan de stochiometrische AF-ratio spreekt men van Lambda = 1. Of te wel er is na de verbranding geen zuurstof meer over (10ppm). Scheikundig levert een volledige verbranding van HC + O2 -> CO2 + H2O op.
Volgens mij is zowel LPG als benzine een koolwaterstofverbinding (HC) alleen in een andere samenstelling -> meer H-tjes of C-tjes.
Alleen als je zegt de LPG-motor draait lambda=1 dan is de AF-ratio dus anders (1:15.5) als die van de benzine-motor die lambda=1 draait (AF-ratio 1:14.7). Maar het 'lambdagetal' is hetzelfde en betekent ook hetzelfde -> de werkelijke mengverhouding voldoet aan de ideale verhouding.

Correct me if I'm wrong of course..............
kaptein van de witte boot
Posts: 153
Joined: Tue Apr 17, 2007 10:31 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by kaptein van de witte boot »

sjak_brak wrote:Sowieso kan je die luchtpomp wegflikkeren, die snoept alleen maar vermogen weg.

Stationair 2.5% CO is aan de ruime kant, 1-1.5 is ook OK.

8 graden => probeer eens 10-12.

Stationair armer verminderd verbruik bij geen/lage belasting, de andere knop beinvloedt je maximale doorlaat. De max.doorlaat kan je als volgt (grof) afstellen: helemaal open zetten, stukje trappen, stukje dicht draaien, stukje trappen, stukje dichtdraaien, etc totdat je een punt bereikt waarop de wagen voor jou hinderlijk gaat inhouden, van daaruit 1 tandje verder open zetten.

Stationair aan de CO-kast.

Bedankt Sjak voor je hulp. Vandaag eerst afgetankt en met schroef volledig op lean gereden (circa 25mls naar het werk). Daar weer getankt; verbruik 1:6.
Toen voor de terugweg de schroef 2 streepjes richting rich (dus 1 streepje voor het midden). Circa 30mls naar huis gereden en voor dikke 4 euro weer getankt: verbruik 1:7.6
Zal um zo eens laten en wat meer kilometers maken. Zo'n 307 old trekt zowiezo geen worst van tafel, maar vond um op volledig lean helemaal niet presteren. Lijkt nu iets beter.
Zal zaterdag um nog eens aan de 4-gasmeter hangen om het stat. CO te sjekken en misschien nog wat lager te zetten.

Ontsteking:
Ik vond 8-9 graden al vrij vroeg. Zal um nog iets vroeger zetten. Moet nog een custom benzinetank laten maken heb dus niet meer op benzine gereden. Is natuurlijk wel fijn dat daar ook nog enigszins mee te rijden is.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by SplitWindow »

Tank eerst morgen nog eens bij die pomp bij jouw werk, de ene pomp is de andere niet qua vullen van de tank.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sjak_brak »

Op zulke korte stukken kan je niet echt iets zinnigs zeggen over het verbruik, oa ivm verschillen per pomp, en omdat de 80% vulling niet consistent werkt (de ene keer zal dat bv 75% zijn en de andere keer 83%)

Benzine-spul kan je eraf trappen, scheelt je naast betrouwbaarheid ook tikkeltje vermogen en verbruik (paar procent). Omdat je dan niet de extra restrictie van de benzine-carb in je systeem hebt, en je de afstelling optimaal kan maken voor LPG. Verder hoef je bij single fuel niet het extra gewicht mee te zeulen van een 2e brandstofsysteem (wat je ook nog een beetje kan schelen in verbruik)

Misschien dat ik nog wel een geschikte adapter hiervoor heb.

Als je naar Spanje, Liechtenstein of Scandinavie gaat met de auto is benzine-backup wel handig, elders is gas prima verkrijgbaar.
kaptein van de witte boot
Posts: 153
Joined: Tue Apr 17, 2007 10:31 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by kaptein van de witte boot »

sjak_brak wrote:Op zulke korte stukken kan je niet echt iets zinnigs zeggen over het verbruik, oa ivm verschillen per pomp, en omdat de 80% vulling niet consistent werkt (de ene keer zal dat bv 75% zijn en de andere keer 83%)

Benzine-spul kan je eraf trappen, scheelt je naast betrouwbaarheid ook tikkeltje vermogen en verbruik (paar procent). Omdat je dan niet de extra restrictie van de benzine-carb in je systeem hebt, en je de afstelling optimaal kan maken voor LPG. Verder hoef je bij single fuel niet het extra gewicht mee te zeulen van een 2e brandstofsysteem (wat je ook nog een beetje kan schelen in verbruik)

Misschien dat ik nog wel een geschikte adapter hiervoor heb.

Als je naar Spanje, Liechtenstein of Scandinavie gaat met de auto is benzine-backup wel handig, elders is gas prima verkrijgbaar.
Ik snap dat ik geen hoge verwachtingen moet hebben van een US daily. En wil ook niet mierenn..ken over paar tiende zuiniger. Was alleen opvallend dat er na gasinbouw zo'n groot verschil was (1:7 op benzine vs 1:4 op gas). Dat lijkt nu al voor een deel veranderd te zijn maar inderdaad meer kilometers maken gaat het gemiddelde laten zien. Zal morgen weer eens op mijn werk tanken. Overigens is de 80% vulling enigszins verbogen... maar dat verandert niets aan je opmerking dat ie dan nog steeds de ene keer iets eerder kan sluiten dan de andere keer.

Wat betreft de single fuel/ alleen op gas: ik ken de discussie en de standpunten van sommige. heb er over nagedacht om 100% voor gas te gaan maar toch niet gedaan. Het "kan geen jerrycan gas halen bij de pomp"-gevoel deed me dan toch kiezen voor behoud van de carb met een 300mixer.
Bedoel je met adapter, een adapter voor de 300 mixer of geheel vervangen voor bijv. een 425 (is toch een die ipv de carb komt?).
heb namelijk net alles nieuw aangeschaft. dan voelt het aan de kant leggen van de 300 mixer + arm een beetje zonde van het geld... en een dragracer met vw polo verbruikscijfers wordt het toch niet.

Sorry trouwens voor het hi-jacken van het topic.........
Was bedoelt als 1 vraag aan sjak over de lean-rich-knop.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by SplitWindow »

Ik denk hoe komt Sjak nu ineens bij Liechtenstein ?
Maar dat stond in zijn topic op een Saab forum :lol:
Zwitserland en Oostenrijk heb je ook echt het ANWB-boekje nodig, want die pomp in Zurich waar ik gas heb getankt zou ik nooit zelf hebben gevonden.
Was dat bij die BBQ winkel ?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sjak_brak »

Staat op zowat ieder forum waar ik sta te spammen:
viewtopic.php?f=4&t=72090&hilit=busted
:D

In Zurich was bij (of naast?) een Opel-dealer dacht ik?
kaptein van de witte boot wrote:Ik snap dat ik geen hoge verwachtingen moet hebben van een US daily. En wil ook niet mierenn..ken over paar tiende zuiniger.
Juist bij een daily kunnen voordelen qua verbruik de meeste $$ schelen.
kaptein van de witte boot wrote:Wat betreft de single fuel/ alleen op gas: ik ken de discussie en de standpunten van sommige. heb er over nagedacht om 100% voor gas te gaan maar toch niet gedaan. Het "kan geen jerrycan gas halen bij de pomp"-gevoel deed me dan toch kiezen voor behoud van de carb met een 300mixer.
Mja dat gevoel gaat wel weg over 3 jaar als je nooit benzine hebt aangeraakt :D Ligt natuurlijk ook een beetje aan de tankinhoud vs verbruik; bij 1 op 3 met een 50-litertankje schiet het idd niet op :D
kaptein van de witte boot wrote:Bedoel je met adapter, een adapter voor de 300 mixer of geheel vervangen voor bijv. een 425 (is toch een die ipv de carb komt?).
kan beide, en de 425 kan ook dual-fuel, en ik ruil ook in :)
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by SplitWindow »

sjak_brak wrote: In Zurich was bij (of naast?) een Opel-dealer dacht ik?
Hier een fotootje.
Rechts de pomp en links de winkel waar ze onwijs grote BBQ's verkopen:

Image < Klik :thumbs:

Maar misschien zijn er inmiddels alweer nieuwe stations bij gekomen.
Post Reply