Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Bijna 70 procent van de 260.000 eigenaren van oldtimers in Nederland moeten vanaf volgend jaar wegenbelasting gaan betalen door de nieuwe belastingmaatregelen.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie.
De bijna 63.000 bezitters van oldtimers op diesel of LPG (bijna een kwart van het totaal) worden het hardst geraakt. Zij moeten straks de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen. In Nederland worden auto’s van 25 jaar en ouder bestempeld als oldtimers.
Nederland telt nog ruim 119.000 auto's (45 procent van alle oldtimers) op benzine die in januari volgend jaar tussen de 25 en 40 jaar zijn. Eigenaren van deze auto's moeten minimaal een kwart van het normale wegenbelastingtarief gaan betalen.
Mercedes
Van de oldtimers waarover straks belasting betaald moet worden, is maar liefst 1 op de 4 een Mercedes-Benz (ruim 47.000). Vooral de modellen 190-serie en 200-500-serie zijn populair.
Veel automobilisten kochten deze auto's voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting was een belangrijke reden. Sinds de nieuwe fiscale regels bekend zijn, is de handel in deze oudere auto's voor dagelijks gebruik volledig ingezakt
bron: http://www.nu.nl/geldzaken/3488060/wege ... imers.html
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie.
De bijna 63.000 bezitters van oldtimers op diesel of LPG (bijna een kwart van het totaal) worden het hardst geraakt. Zij moeten straks de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen. In Nederland worden auto’s van 25 jaar en ouder bestempeld als oldtimers.
Nederland telt nog ruim 119.000 auto's (45 procent van alle oldtimers) op benzine die in januari volgend jaar tussen de 25 en 40 jaar zijn. Eigenaren van deze auto's moeten minimaal een kwart van het normale wegenbelastingtarief gaan betalen.
Mercedes
Van de oldtimers waarover straks belasting betaald moet worden, is maar liefst 1 op de 4 een Mercedes-Benz (ruim 47.000). Vooral de modellen 190-serie en 200-500-serie zijn populair.
Veel automobilisten kochten deze auto's voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting was een belangrijke reden. Sinds de nieuwe fiscale regels bekend zijn, is de handel in deze oudere auto's voor dagelijks gebruik volledig ingezakt
bron: http://www.nu.nl/geldzaken/3488060/wege ... imers.html
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Veel automobilisten kopen tegenwoordig nieuwe hybride auto's voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting is een belangrijke reden. Sinds de nieuwe fiscale regels bekend zijn, is de handel in deze auto's voor dagelijks gebruik drastisch toegenomen.
-
- Posts: 1611
- Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
fout, ook die vrijstelling gaat er per 1-1-14 aan
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Niet helemaal fout. De tekst in de quote geldt op dit moment nog steeds en het 'Sinds de nieuwe fiscale regels' kan ook van enkele jaren geleden zijn...
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
de hele top 10 staat vol met prachtige klassiekers! Hitlerskelters en Shoarmataxis
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
de vrijstelling van die hybride hokken is voor zakelijke rijders voor de komende 5 jaar !!! nog geldig.
mits de auto voor 31 dec 2013 op NL kenteken is gezet.
o.a Volvo heeft het momenteel enorm druk met het leveren van nieuwe hybride auto's.
vrijstelling van de oldtimer wordt dus gewoon ingeruild voor een belasting voordeel voor de nieuwe (Volvo) hybride rijder.
mits de auto voor 31 dec 2013 op NL kenteken is gezet.
o.a Volvo heeft het momenteel enorm druk met het leveren van nieuwe hybride auto's.
vrijstelling van de oldtimer wordt dus gewoon ingeruild voor een belasting voordeel voor de nieuwe (Volvo) hybride rijder.
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Belachelijk, iemand die ik ken rijdt straks voor nop in zijn mitshitsubitchshit aussländer plug in hybrid. Dat ding weegt volgens mij meer dan 2 ton....de waanzin ten top
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
In North Carolina hebben ze geopperd om hybrides en elektrische auto's meer "wegenbelasting" te laten betalen, omdat ze minder binnen brengen via benzine-tax. Hele andere wereld.
Je kan der met je pet niet bij hoe goedkoop de zakelijke hybrides onder aan de streep zijn. Kennis van me heeft de nieuwe Volvo in bestelling staan, waar in principe alleen aanschaf (zonder btw, zonder bpm + subsidie) even afgetikt moet worden en verder rijdt je hem voor nop.
http://jalopnik.com/nc-wants-hybrid-and ... -510712830
Je kan der met je pet niet bij hoe goedkoop de zakelijke hybrides onder aan de streep zijn. Kennis van me heeft de nieuwe Volvo in bestelling staan, waar in principe alleen aanschaf (zonder btw, zonder bpm + subsidie) even afgetikt moet worden en verder rijdt je hem voor nop.
http://jalopnik.com/nc-wants-hybrid-and ... -510712830
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Buurman heeft er eentje besteld: 9 maanden levertijd!! Niet aan te slepen die gebakjes....Corp wrote:Belachelijk, iemand die ik ken rijdt straks voor nop in zijn mitshitsubitchshit aussländer plug in hybrid. Dat ding weegt volgens mij meer dan 2 ton....de waanzin ten top
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Remon. wrote:In North Carolina hebben ze geopperd om hybrides en elektrische auto's meer "wegenbelasting" te laten betalen, omdat ze minder binnen brengen via benzine-tax. Hele andere wereld.
Je kan der met je pet niet bij hoe goedkoop de zakelijke hybrides onder aan de streep zijn. Kennis van me heeft de nieuwe Volvo in bestelling staan, waar in principe alleen aanschaf (zonder btw, zonder bpm + subsidie) even afgetikt moet worden en verder rijdt je hem voor nop.
http://jalopnik.com/nc-wants-hybrid-and ... -510712830
Is al een tijdje bezig, ook in andere Staten gevolg is dat iedereen mee betaald in de omgeving omdat Jantje een elektrische auto heeft. De mensen die nu lopen te klagen over Oldtimers weten niet wat hun te wachten staat straks aan extra Belastingen vanwege minder inkomsten via de benzine.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Ik ben al op zoek naar een 8 cili....eh...ik bedoel, 8 cel uitvoering...
Het jammere is is dat ze bar slecht zijn in het trekken van een uit de kluiten gewassen aanhanger of sleurhut...
Waardeloos...
Het jammere is is dat ze bar slecht zijn in het trekken van een uit de kluiten gewassen aanhanger of sleurhut...
Waardeloos...
-
- Posts: 34
- Joined: Tue Nov 03, 2009 10:10 pm
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Klopt niet. De bijtelling blijft staan voor 60 maanden / 5 jaar, de wegenbelasting gaat in per 1-1-2014 voor alle auto's >50 gram CO2 per km (alle hybrides etc) en voor <50 gram CO2 uitstoot (Oitlander PHEV en V60 plugin hybrid) vanaf 1-1-2015.MADthieu wrote:de vrijstelling van die hybride hokken is voor zakelijke rijders voor de komende 5 jaar !!! nog geldig.
mits de auto voor 31 dec 2013 op NL kenteken is gezet.
o.a Volvo heeft het momenteel enorm druk met het leveren van nieuwe hybride auto's.
vrijstelling van de oldtimer wordt dus gewoon ingeruild voor een belasting voordeel voor de nieuwe (Volvo) hybride rijder.
Zo'n V60 betaalt dat ruim 150 per maand
En de citroen ds5 hybrid4 (14% bijtelling, diestel-hybride ,88 gram CO2 uitstoot per km, fabrieksopgave 1 op 28) betaalt na 1-1-2014 ook 150€ per maand, dit betreft ook de reeds rijdende auto's, ook al heb je m in 2012 of 2013 gekregen.
Deze groep wist dat het ging gebeuren (al 'die' leaserijders) maar wordt ook hard getroffen. Prius €65 per maand valt dam wel mee. (Ik werk bij een leasemaatschappij en ken de regels heel goed)
Plijster op de wonden? Neu...
Groet , dorus
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
en die 150 per maand valt zeker nergens meer van af te trekken ...chevydorus wrote: Klopt niet. De bijtelling blijft staan voor 60 maanden / 5 jaar, de wegenbelasting gaat in per 1-1-2014 voor alle auto's >50 gram CO2 per km (alle hybrides etc) en voor <50 gram CO2 uitstoot (Oitlander PHEV en V60 plugin hybrid) vanaf 1-1-2015.
Zo'n V60 betaalt dat ruim 150 per maand
En de citroen ds5 hybrid4 (14% bijtelling, diestel-hybride ,88 gram CO2 uitstoot per km, fabrieksopgave 1 op 28) betaalt na 1-1-2014 ook 150€ per maand, dit betreft ook de reeds rijdende auto's, ook al heb je m in 2012 of 2013 gekregen.
Deze groep wist dat het ging gebeuren (al 'die' leaserijders) maar wordt ook hard getroffen. Prius €65 per maand valt dam wel mee. (Ik werk bij een leasemaatschappij en ken de regels heel goed)
Plijster op de wonden? Neu...
Groet , dorus
er wordt op een kunstmatige manier een heel wagenpark ingeruild voor zogenaamd zuinige wagens.
auto's die slechts voor een beperkte groep interessant en/of betaalbaar zijn.
en wat gebeurt er straks met de afgedankte zooi van de lease rijder ?
meestal diesels, met een ongekend hoge km stand.
welke particulier wil er een afgekloven frikandel met 3 ton op de teller ? waar hij/zij zometeen een hoog bedrag aan MRB voor moet betalen ...
of worden die frikandellen geexporteerd. en kan er op die manier nog wat bpm terug worden gehaald ?
mooi man, die gesponsorde verbruikers mentaliteit ...
-
- Posts: 1611
- Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
wat een kul, de meeste ex lease zijn juist nog nette wagens met een normale km stand waarbij fatsoenlijk onderhoud is gepleegd
-
- Posts: 2114
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm
Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
Ik heb het even voor je aangepast...gerrutcamaro wrote: SOMMIGE ex lease zijn juist nog nette wagens met een normale km stand waarbij fatsoenlijk onderhoud is gepleegd
Wij doen ook onderhoud voor leasemaatschappijen, onze ervaring is toch ietsje anders.....
Ik krijg ook met enige regelmaat ex-leasers aangeboden, het gros is echter aan te zien dat de berijder niet de eigenaar/betaler is geweest.
Rob