Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
dickdale
Posts: 105
Joined: Wed Jan 17, 2007 12:14 pm

Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by dickdale »

Bijna 70 procent van de 260.000 eigenaren van oldtimers in Nederland moeten vanaf volgend jaar wegenbelasting gaan betalen door de nieuwe belastingmaatregelen.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie.

De bijna 63.000 bezitters van oldtimers op diesel of LPG (bijna een kwart van het totaal) worden het hardst geraakt. Zij moeten straks de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen. In Nederland worden auto’s van 25 jaar en ouder bestempeld als oldtimers.

Nederland telt nog ruim 119.000 auto's (45 procent van alle oldtimers) op benzine die in januari volgend jaar tussen de 25 en 40 jaar zijn. Eigenaren van deze auto's moeten minimaal een kwart van het normale wegenbelastingtarief gaan betalen.

Mercedes

Van de oldtimers waarover straks belasting betaald moet worden, is maar liefst 1 op de 4 een Mercedes-Benz (ruim 47.000). Vooral de modellen 190-serie en 200-500-serie zijn populair.

Veel automobilisten kochten deze auto's voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting was een belangrijke reden. Sinds de nieuwe fiscale regels bekend zijn, is de handel in deze oudere auto's voor dagelijks gebruik volledig ingezakt

bron: http://www.nu.nl/geldzaken/3488060/wege ... imers.html
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by BigBlockMopar »

Veel automobilisten kopen tegenwoordig nieuwe hybride auto's voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting is een belangrijke reden. Sinds de nieuwe fiscale regels bekend zijn, is de handel in deze auto's voor dagelijks gebruik drastisch toegenomen.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by gerrutcamaro »

fout, ook die vrijstelling gaat er per 1-1-14 aan :P
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by BigBlockMopar »

Niet helemaal fout. De tekst in de quote geldt op dit moment nog steeds en het 'Sinds de nieuwe fiscale regels' kan ook van enkele jaren geleden zijn... :D
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by Corp »

de hele top 10 staat vol met prachtige klassiekers! Hitlerskelters en Shoarmataxis
MADthieu
Posts: 459
Joined: Thu Oct 06, 2005 4:42 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by MADthieu »

de vrijstelling van die hybride hokken is voor zakelijke rijders voor de komende 5 jaar !!! nog geldig.
mits de auto voor 31 dec 2013 op NL kenteken is gezet.

o.a Volvo heeft het momenteel enorm druk met het leveren van nieuwe hybride auto's.
vrijstelling van de oldtimer wordt dus gewoon ingeruild voor een belasting voordeel voor de nieuwe (Volvo) hybride rijder.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by Corp »

Belachelijk, iemand die ik ken rijdt straks voor nop in zijn mitshitsubitchshit aussländer plug in hybrid. Dat ding weegt volgens mij meer dan 2 ton....de waanzin ten top
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by Remon. »

In North Carolina hebben ze geopperd om hybrides en elektrische auto's meer "wegenbelasting" te laten betalen, omdat ze minder binnen brengen via benzine-tax. Hele andere wereld.

Je kan der met je pet niet bij hoe goedkoop de zakelijke hybrides onder aan de streep zijn. Kennis van me heeft de nieuwe Volvo in bestelling staan, waar in principe alleen aanschaf (zonder btw, zonder bpm + subsidie) even afgetikt moet worden en verder rijdt je hem voor nop.

http://jalopnik.com/nc-wants-hybrid-and ... -510712830
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by HarleyRob »

Corp wrote:Belachelijk, iemand die ik ken rijdt straks voor nop in zijn mitshitsubitchshit aussländer plug in hybrid. Dat ding weegt volgens mij meer dan 2 ton....de waanzin ten top
Buurman heeft er eentje besteld: 9 maanden levertijd!! Niet aan te slepen die gebakjes....
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by Texas Boy »

Remon. wrote:In North Carolina hebben ze geopperd om hybrides en elektrische auto's meer "wegenbelasting" te laten betalen, omdat ze minder binnen brengen via benzine-tax. Hele andere wereld.

Je kan der met je pet niet bij hoe goedkoop de zakelijke hybrides onder aan de streep zijn. Kennis van me heeft de nieuwe Volvo in bestelling staan, waar in principe alleen aanschaf (zonder btw, zonder bpm + subsidie) even afgetikt moet worden en verder rijdt je hem voor nop.

http://jalopnik.com/nc-wants-hybrid-and ... -510712830

Is al een tijdje bezig, ook in andere Staten gevolg is dat iedereen mee betaald in de omgeving omdat Jantje een elektrische auto heeft. De mensen die nu lopen te klagen over Oldtimers weten niet wat hun te wachten staat straks aan extra Belastingen vanwege minder inkomsten via de benzine.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by Detroitsteel »

Ik ben al op zoek naar een 8 cili....eh...ik bedoel, 8 cel uitvoering... :D

Het jammere is is dat ze bar slecht zijn in het trekken van een uit de kluiten gewassen aanhanger of sleurhut...

Waardeloos...
chevydorus
Posts: 34
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:10 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by chevydorus »

MADthieu wrote:de vrijstelling van die hybride hokken is voor zakelijke rijders voor de komende 5 jaar !!! nog geldig.
mits de auto voor 31 dec 2013 op NL kenteken is gezet.

o.a Volvo heeft het momenteel enorm druk met het leveren van nieuwe hybride auto's.
vrijstelling van de oldtimer wordt dus gewoon ingeruild voor een belasting voordeel voor de nieuwe (Volvo) hybride rijder.
Klopt niet. De bijtelling blijft staan voor 60 maanden / 5 jaar, de wegenbelasting gaat in per 1-1-2014 voor alle auto's >50 gram CO2 per km (alle hybrides etc) en voor <50 gram CO2 uitstoot (Oitlander PHEV en V60 plugin hybrid) vanaf 1-1-2015.

Zo'n V60 betaalt dat ruim 150 per maand

En de citroen ds5 hybrid4 (14% bijtelling, diestel-hybride ,88 gram CO2 uitstoot per km, fabrieksopgave 1 op 28) betaalt na 1-1-2014 ook 150€ per maand, dit betreft ook de reeds rijdende auto's, ook al heb je m in 2012 of 2013 gekregen.

Deze groep wist dat het ging gebeuren (al 'die' leaserijders) maar wordt ook hard getroffen. Prius €65 per maand valt dam wel mee. (Ik werk bij een leasemaatschappij en ken de regels heel goed)

Plijster op de wonden? Neu...
Groet , dorus
MADthieu
Posts: 459
Joined: Thu Oct 06, 2005 4:42 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by MADthieu »

chevydorus wrote: Klopt niet. De bijtelling blijft staan voor 60 maanden / 5 jaar, de wegenbelasting gaat in per 1-1-2014 voor alle auto's >50 gram CO2 per km (alle hybrides etc) en voor <50 gram CO2 uitstoot (Oitlander PHEV en V60 plugin hybrid) vanaf 1-1-2015.

Zo'n V60 betaalt dat ruim 150 per maand

En de citroen ds5 hybrid4 (14% bijtelling, diestel-hybride ,88 gram CO2 uitstoot per km, fabrieksopgave 1 op 28) betaalt na 1-1-2014 ook 150€ per maand, dit betreft ook de reeds rijdende auto's, ook al heb je m in 2012 of 2013 gekregen.

Deze groep wist dat het ging gebeuren (al 'die' leaserijders) maar wordt ook hard getroffen. Prius €65 per maand valt dam wel mee. (Ik werk bij een leasemaatschappij en ken de regels heel goed)

Plijster op de wonden? Neu...
Groet , dorus
en die 150 per maand valt zeker nergens meer van af te trekken ...

er wordt op een kunstmatige manier een heel wagenpark ingeruild voor zogenaamd zuinige wagens.
auto's die slechts voor een beperkte groep interessant en/of betaalbaar zijn.
en wat gebeurt er straks met de afgedankte zooi van de lease rijder ?
meestal diesels, met een ongekend hoge km stand.
welke particulier wil er een afgekloven frikandel met 3 ton op de teller ? waar hij/zij zometeen een hoog bedrag aan MRB voor moet betalen ...
of worden die frikandellen geexporteerd. en kan er op die manier nog wat bpm terug worden gehaald ?

mooi man, die gesponsorde verbruikers mentaliteit ...
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by gerrutcamaro »

wat een kul, de meeste ex lease zijn juist nog nette wagens met een normale km stand waarbij fatsoenlijk onderhoud is gepleegd
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers

Post by Rob(firebird) »

gerrutcamaro wrote: SOMMIGE ex lease zijn juist nog nette wagens met een normale km stand waarbij fatsoenlijk onderhoud is gepleegd
Ik heb het even voor je aangepast... :D

Wij doen ook onderhoud voor leasemaatschappijen, onze ervaring is toch ietsje anders.....
Ik krijg ook met enige regelmaat ex-leasers aangeboden, het gros is echter aan te zien dat de berijder niet de eigenaar/betaler is geweest.



Rob
Post Reply