valve springs

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
binky5314
Posts: 42
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:46 pm

valve springs

Post by binky5314 »

heyhey,

ik ben bezig met een 350 blok die ik wil gaan inbouwen in mijn caprice.
ik wil hem eerst netjes spuiten e.d. en toen bij het loshalen van de kleppendeksels kwam ik er achter dat er wat losse deeltjes in lagen.
deze leken een beetje op een veer en na wat googlen ben ik er achter dat het van de valve spring dampers zijn. (heb er verder geen verstand van)
nou moet ik dus nieuwe hebben maar als ik ga zoeken zie ik zo veel verschillende dingen ?????

voor de maat ken ik gewoon de ouwe opmeten maar hoe kies ik in vredes naam de juiste druk???

gr bink

Image

Image
Pink
Posts: 400
Joined: Mon Oct 18, 2004 5:41 pm

Re: valve springs

Post by Pink »

Druk van de veren word bepaald door de gebruikte nokkenas. Dus standaard nokkenas dan setje standaard veren (veren en dempers worden altijd samen verkocht).
binky5314
Posts: 42
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:46 pm

Re: valve springs

Post by binky5314 »

dus als ik geen idee heb wat voor nokkenas er in zit moet ik of maar wat gokken of me motor nog verder uit elkaar halen?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: valve springs

Post by Pavement Pounder »

Tsja,
Als je originele veren plaatst en het blijkt een high po cam te zijn dan gaan de kleppen op een bepaalt toerental zweven omdat de veren te zwak zijn.
Als je de distributie eraf haalt dan staan er codes voor in de nokkenas, daar is vaak wel uit te halen wat voor nokkenas er in zit.
Wellicht is het een high po cam met de juiste veren maar zijn de veren er klakkeloos op gezet zonder de installed hight te checken, als ze te los zitten breken ze bv.
Als je de veren eraf hebt zitten er dan shims onder ?
Pink
Posts: 400
Joined: Mon Oct 18, 2004 5:41 pm

Re: valve springs

Post by Pink »

Het is wat je aan geeft "ik heb er geen verstand van" dan lastig. Je kan de lift van de nokkenas berekenen (zonder verder te demonteren). De bestaande hele veren testen wat voor druk die hebben, maar dan word het voor de gemiddelde leek al gauw lastig. Zoek iemand in je omgeving die wel genoeg kennis heeft of besteed het uit. Je kan al snel verkeerde spullen kopen of dingen stuk maken. Weet ook niet of diegene waar je de motor vandaan heb verdere info voor je heeft?
binky5314
Posts: 42
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:46 pm

Re: valve springs

Post by binky5314 »

Koppen zijn er af, ziet er allemaal netjes uit van binnen.
Vd week verder de nokkenas er uit trekken en dan zien we wel wat voor het is en welke veren er weer in moeten.

Thnx!
Post Reply