´65 Impala
Posted: Tue Nov 11, 2014 10:43 pm
Een tijdje geleden heb ik mij hier op het forum al voorgesteld en verteld dat ik op zoek zou gaan naar een ´65 Impala in The States. viewtopic.php?f=4&t=84053
Dat topic gaat tot en met het verschepen door Hans en Bianca die mij geweldig geholpen hebben met de aankoop en het verschepen van mijn nieuwe (oude) karretje. Omdat het toch een ´iets´ groter project wordt dan gedacht maak ik hier maar even een nieuw topic aan.
Vrijdag 31 oktober is mijn Impala dan eindelijk bezorgd in Veldhoven, vrienden van mij hebben daar een schuur waar wij de Impala klaar gaan maken voor een bezoekje aan de RDW. (plaatjes zeggen meer dan woorden)
Natuurlijk meteen een eerste check gedaan.
Hondje heeft de achterbank goedgekeurd
uitgevonden wat er in die fleshouder hoort op het binnenscherm, anti-vries
Ergens missen we hier iets, blijkbaar was het een lowrider to be.
De verkoper had in de advertentie op E-Bay gezegd dat de startmotor vervangen moest worden en de remmen afgesteld moeten worden. Dat was wel een érg beknopte omschrijving van wat wij ondertussen zijn tegengekomen. Overigens stond ook in de advertentie dat er een gereviseerde 350 in zat.
De startmotor was inderdaad stuk, meteen de volgende dag een gereviseerde gehaald en die erop geprobeerd te zetten. Bij het demonteren van de oude starter draaiden wij een helicoil (of hoe je dat ook schrijft) mee uit het blok, een van de bevestigingsgaten is ooit uitgeboord en dat is niet helemaal lekker gegaan. We hebben de nieuwe starter ze goed en kwaad als het nu even ging vastgezet en gekeken of die het wel ging doen. Helaas..... de flexplate kwam tegen het ´neusje´ van de starter aan, het leek dus alsof de startmotor niet ver genoeg naar achteren kwam.
Helaas was het toen al na sluitingstijd van het revisiebedrijf en was het dus te laat om een andere startmotor te halen die misschien wel zou passen. Na heel wat denk werk en onze goede vriend Google zijn er eens verder gaan kijken naar de motor. Zo kwamen we er op basis van de motorcode 330817 (uit mijn hoofd) achter dat het hier helemaal niet om een 350 maar een 400 motor ging! We hebben ook even tandjes geteld op de flexplate, 168 precies Het startmotor probleem zouden we hier niet mee oplossen, die schijnt voor de 350 en 400 het zelfde te zijn met de grote flexplate, dus wij dachten nog steeds een verkeerde starter te hebben. Het enige verschil is een diagonale of rechte bevestiging en in mijn blok zitten alleen de gaten voor diagonale bevestiging.
We zijn ook even gaan kijken met wat voor´n versnellingsbak we te maken hadden aangezien de schakelpook na de 2de versnelling nog ruimte had. Ook hier weer een aangename verrassing, er hangt een TH700 bak onder. Leuk, maar het is wel een beetje meer werk om goed aangesloten te krijgen met de TV-kabel enzo.
Aangezien ik niet in Brabant woon, en het ondertussen zondagavond was de handdoek voor die week maar in de ring gegooid. Die week heeft een van die vrienden een andere nieuwe starter gehaald in de hoop dat die goed zou passen, helaas.... geen succes.
Afgelopen weekend weer naar Veldhoven gereden en verder gezocht naar de oorzaak van de niet passende starter. Op dat moment hadden wij van Google geleerd dat de 400 eerste generatie motoren extern gebalanceerd zijn en er dus een contra-gewicht op de flexplate zou moeten zitten. Zaterdagmorgen meteen gekeken en tsja.... die zit er dus niet op. Toen op zoek naar een goede flexplate in de buurt zodat we nog dat weekend verder konden maar helaas. Stad en land af gebeld maar niemand had er een liggen of wist iemand die er een had.
Toen maar besloten dat de motor er toch uit moest ondanks dat we nu niet echt veel verder konden. Aandrijfas er onderuit gehaald, die is helemaal nieuw, leuke bijkomstigheid, versnellingsbak eronder uit gehaald en de motor eruit getakeld, was gaat dat handig zeg vergeleken een opeltje
Toen de motor er eenmaal uit lag zagen wij redelijk snel wat de oorzaak van alle problemen was. De flexplate heeft meer weg van een pizzabodem, krom en bol. Hij zal met de bolle kant tegen het blok aan waardoor de starterkrans verder richting de bak zat dan normaal. Logisch dat de startmotor hem dus niet lekker op kon pakken.
Achteraf gelukkig dat we hem niet aan de praat hebben gekregen, van rijden met een ongebalanceerde flexplate wordt het motortje niet beter. Nu dus een goede flexplate besteld bij Post&Dros in Dronten. Toen ik hoorde dat die hem via Summit binnen krijgen ook meteen een groot deel van mijn ´boodschappenlijst´ doorgegeven, komt allemaal in een zending binnen volgende week. Helaas a.s. weekend dus geen onderdelen om verder te kunnen maar als het goed is kunnen we over een week lekker aan de bak 8)
Wel alvast de bevestiging van de schokdempers hersteld. Draagarmen moeten nog.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar er zit een 2barrel ford-carb op Nu ben ik dus opzoek naar een Quadrajet met aansluiting voor de TV-kabel. We hebben gehoord dat de aansluiting van die kabel nogal nauw luistert. Ik weet dat er hele mooie setjes te krijgen zijn om die kabel aan te kunnen sluiten op de carb, maar waarom moeilijk doen als er (dacht ik) quadrajet carbs zijn die deze aansluiting er standaard op hebben. Ik kan alleen nergens vinden wélke quadrajet carb ik dan moet hebben. Is hier misschien iemand zo wijs, en..... heeft iemand er misschien een te koop?
Dat topic gaat tot en met het verschepen door Hans en Bianca die mij geweldig geholpen hebben met de aankoop en het verschepen van mijn nieuwe (oude) karretje. Omdat het toch een ´iets´ groter project wordt dan gedacht maak ik hier maar even een nieuw topic aan.
Vrijdag 31 oktober is mijn Impala dan eindelijk bezorgd in Veldhoven, vrienden van mij hebben daar een schuur waar wij de Impala klaar gaan maken voor een bezoekje aan de RDW. (plaatjes zeggen meer dan woorden)
Natuurlijk meteen een eerste check gedaan.
Hondje heeft de achterbank goedgekeurd
uitgevonden wat er in die fleshouder hoort op het binnenscherm, anti-vries
Ergens missen we hier iets, blijkbaar was het een lowrider to be.
De verkoper had in de advertentie op E-Bay gezegd dat de startmotor vervangen moest worden en de remmen afgesteld moeten worden. Dat was wel een érg beknopte omschrijving van wat wij ondertussen zijn tegengekomen. Overigens stond ook in de advertentie dat er een gereviseerde 350 in zat.
De startmotor was inderdaad stuk, meteen de volgende dag een gereviseerde gehaald en die erop geprobeerd te zetten. Bij het demonteren van de oude starter draaiden wij een helicoil (of hoe je dat ook schrijft) mee uit het blok, een van de bevestigingsgaten is ooit uitgeboord en dat is niet helemaal lekker gegaan. We hebben de nieuwe starter ze goed en kwaad als het nu even ging vastgezet en gekeken of die het wel ging doen. Helaas..... de flexplate kwam tegen het ´neusje´ van de starter aan, het leek dus alsof de startmotor niet ver genoeg naar achteren kwam.
Helaas was het toen al na sluitingstijd van het revisiebedrijf en was het dus te laat om een andere startmotor te halen die misschien wel zou passen. Na heel wat denk werk en onze goede vriend Google zijn er eens verder gaan kijken naar de motor. Zo kwamen we er op basis van de motorcode 330817 (uit mijn hoofd) achter dat het hier helemaal niet om een 350 maar een 400 motor ging! We hebben ook even tandjes geteld op de flexplate, 168 precies Het startmotor probleem zouden we hier niet mee oplossen, die schijnt voor de 350 en 400 het zelfde te zijn met de grote flexplate, dus wij dachten nog steeds een verkeerde starter te hebben. Het enige verschil is een diagonale of rechte bevestiging en in mijn blok zitten alleen de gaten voor diagonale bevestiging.
We zijn ook even gaan kijken met wat voor´n versnellingsbak we te maken hadden aangezien de schakelpook na de 2de versnelling nog ruimte had. Ook hier weer een aangename verrassing, er hangt een TH700 bak onder. Leuk, maar het is wel een beetje meer werk om goed aangesloten te krijgen met de TV-kabel enzo.
Aangezien ik niet in Brabant woon, en het ondertussen zondagavond was de handdoek voor die week maar in de ring gegooid. Die week heeft een van die vrienden een andere nieuwe starter gehaald in de hoop dat die goed zou passen, helaas.... geen succes.
Afgelopen weekend weer naar Veldhoven gereden en verder gezocht naar de oorzaak van de niet passende starter. Op dat moment hadden wij van Google geleerd dat de 400 eerste generatie motoren extern gebalanceerd zijn en er dus een contra-gewicht op de flexplate zou moeten zitten. Zaterdagmorgen meteen gekeken en tsja.... die zit er dus niet op. Toen op zoek naar een goede flexplate in de buurt zodat we nog dat weekend verder konden maar helaas. Stad en land af gebeld maar niemand had er een liggen of wist iemand die er een had.
Toen maar besloten dat de motor er toch uit moest ondanks dat we nu niet echt veel verder konden. Aandrijfas er onderuit gehaald, die is helemaal nieuw, leuke bijkomstigheid, versnellingsbak eronder uit gehaald en de motor eruit getakeld, was gaat dat handig zeg vergeleken een opeltje
Toen de motor er eenmaal uit lag zagen wij redelijk snel wat de oorzaak van alle problemen was. De flexplate heeft meer weg van een pizzabodem, krom en bol. Hij zal met de bolle kant tegen het blok aan waardoor de starterkrans verder richting de bak zat dan normaal. Logisch dat de startmotor hem dus niet lekker op kon pakken.
Achteraf gelukkig dat we hem niet aan de praat hebben gekregen, van rijden met een ongebalanceerde flexplate wordt het motortje niet beter. Nu dus een goede flexplate besteld bij Post&Dros in Dronten. Toen ik hoorde dat die hem via Summit binnen krijgen ook meteen een groot deel van mijn ´boodschappenlijst´ doorgegeven, komt allemaal in een zending binnen volgende week. Helaas a.s. weekend dus geen onderdelen om verder te kunnen maar als het goed is kunnen we over een week lekker aan de bak 8)
Wel alvast de bevestiging van de schokdempers hersteld. Draagarmen moeten nog.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar er zit een 2barrel ford-carb op Nu ben ik dus opzoek naar een Quadrajet met aansluiting voor de TV-kabel. We hebben gehoord dat de aansluiting van die kabel nogal nauw luistert. Ik weet dat er hele mooie setjes te krijgen zijn om die kabel aan te kunnen sluiten op de carb, maar waarom moeilijk doen als er (dacht ik) quadrajet carbs zijn die deze aansluiting er standaard op hebben. Ik kan alleen nergens vinden wélke quadrajet carb ik dan moet hebben. Is hier misschien iemand zo wijs, en..... heeft iemand er misschien een te koop?