Mad max Wagoneer '70
Mad max Wagoneer '70
Hey hey,
Ik zal hier mijn wagoneer project Mad max achtige auto bij houden.
Het idee is eigenlijk om er gewoon gekke dingen mee te doen waarvan je denk whaaat (visueel)
Als eerst op de planning staat een flinke verhoging.
Ouwe bladveren die negatief staan vervangen voor andere die van een Wagoneer pickup af komen.
Bodylift dmv hockey pucks.
En uiteraard dikke banden.
Eventueel nog extra ophoogblokken plaatsen.
Hierna heb ik nog een aantal iedeeen.
En ik heb ook een vraag.
Momenteel lig er een AMC/360 in. De tussen as is er onder uit (geen idee waarom)
Het blok en de bak zijn niet echt krachtig meer meer of eerder echt niet krachtig meer. Ik zat er aan te denken om er een gereviseerde chevy 305 met bak in te gooien.
Dit is geloof ik allemaal wel te doen. Ik vroeg me alleen af hoe ik dat moet gaan doen met de aandrijf as naar mijn as. Dana ....
Hebben jullie hier ideeën over ?
Ik zal hier mijn wagoneer project Mad max achtige auto bij houden.
Het idee is eigenlijk om er gewoon gekke dingen mee te doen waarvan je denk whaaat (visueel)
Als eerst op de planning staat een flinke verhoging.
Ouwe bladveren die negatief staan vervangen voor andere die van een Wagoneer pickup af komen.
Bodylift dmv hockey pucks.
En uiteraard dikke banden.
Eventueel nog extra ophoogblokken plaatsen.
Hierna heb ik nog een aantal iedeeen.
En ik heb ook een vraag.
Momenteel lig er een AMC/360 in. De tussen as is er onder uit (geen idee waarom)
Het blok en de bak zijn niet echt krachtig meer meer of eerder echt niet krachtig meer. Ik zat er aan te denken om er een gereviseerde chevy 305 met bak in te gooien.
Dit is geloof ik allemaal wel te doen. Ik vroeg me alleen af hoe ik dat moet gaan doen met de aandrijf as naar mijn as. Dana ....
Hebben jullie hier ideeën over ?
Re: Mad max Wagoneer '70
Een chevy 305 is nou ook niet echt krachtig te noemen of ook niet de beste basis om verder op te bouwen.
Re: Mad max Wagoneer '70
Nee dat klopt maar er zijn zwaardere auto's gebouwd met een 305 toch en ik ben niet van plan off road te gaan of of straat races te houden... Als hij me soepeltjes door de stad kan laten rijden vind ik het prima.
Ik heb nog een 305 in de schuur open liggen die ik er voor wil gebruiken vandaar het idee
Ik heb nog een 305 in de schuur open liggen die ik er voor wil gebruiken vandaar het idee
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Mad max Wagoneer '70
360 zou meer pit moeten hebben dan een 305.
andere motor en andere 4x4 bak is qua ophang punten ook anders en passing van de yoke en aandrijf assen zal ook wel problemen geven.
verdiep je er eerst in.
Denk er ook om dat je de hoek van de assen moet aanpassen als je hem flink ophoogt.
Maar wordt een mooi project
andere motor en andere 4x4 bak is qua ophang punten ook anders en passing van de yoke en aandrijf assen zal ook wel problemen geven.
verdiep je er eerst in.
Denk er ook om dat je de hoek van de assen moet aanpassen als je hem flink ophoogt.
Maar wordt een mooi project
Re: Mad max Wagoneer '70
Ja begrijp jullie wel maar het volgende is hoe ik het zie..
Ik moet de bak nu reviseren en het blok wat er in zit ook.
Een AMC 360 en bak is erg prijzig om te reviseren. En voor zover ik het heb begrepen zijn die AMC blokken niet zo super goed.
Mijn 305blok is niet zo slecht en daar hoef ik alleen wat lagers van te vervangen. Een th350 op de kop tikken is ook niet zo lastig. En dan laat ik hem gewoon 2wd.
De ophangpunten moeten naar mijn idee niet zon probleem worden. Alleen de overbrenging van de bak naar me as heb ik totaal geen idee..
Ga het ook zeker nog verder uitzoeken. Voorlopig ben ik nog niet zover.
Hoek aanpassen van me as weet ik. maar zeker bedankt voor het melden !!
Alle tips zijn welkom haha
Ik moet de bak nu reviseren en het blok wat er in zit ook.
Een AMC 360 en bak is erg prijzig om te reviseren. En voor zover ik het heb begrepen zijn die AMC blokken niet zo super goed.
Mijn 305blok is niet zo slecht en daar hoef ik alleen wat lagers van te vervangen. Een th350 op de kop tikken is ook niet zo lastig. En dan laat ik hem gewoon 2wd.
De ophangpunten moeten naar mijn idee niet zon probleem worden. Alleen de overbrenging van de bak naar me as heb ik totaal geen idee..
Ga het ook zeker nog verder uitzoeken. Voorlopig ben ik nog niet zover.
Hoek aanpassen van me as weet ik. maar zeker bedankt voor het melden !!
Alle tips zijn welkom haha
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Mad max Wagoneer '70
Is het wel een '70er Wagoneer of is het chassis(nr) uit 1970?
Een '70 Wag heeft namelijkeen inschakelbare Dana20 tussenbak en closed nuckle vooras met vrijloopnaven, jongere Wagoneers hebben de quadratrack tussenbak. (kettingaangedreven permanente 4x4)
Laatste is veel zwakker, en daar wordt de voorste cardan nog wel eens gedemonteerd om gewoon 2wd te kunnen rijden zonder gekraak van de kettingaandrijving. (bak wordt dan vast gezet in de "lock"-stand)
Tevens hoort er in een '70er geen AMC-blok te liggen maar de 2bbl Dauntles 350 (Buick).
Motorisch zijn de AMC 360 inderdaad geen hoogstandjes, gooi de milieutroep er allemaal af en zet er een 4bbl gasfabriek op dan wordt het al iets beter... 180 pk moet haalbaar zijn als het blok nog een beetje gezond is.
Ik heb in mijn '71 Wagoneer een vrij ademende Buick 350 4bbl liggen (afkomstig uit een '69 Buick GS, 280 pk/375 Nm), is veel beter en pittiger als die AMC-meuk... ook dorstiger trouwens.
Skyjacker heeft een complete 4" suspension set voor de Wagoneer, werkt veel beter als klooien met andere uitgeleefde veerpakketten die ook al 35 jaar dienst hebben gedaan.
Wil je low budget hoger dan kun je de vooras spoa bouwen en de veerschommels op de achteras verlengen en andersom plaatsen, geeft ook zo'n 4" lift. (wel een overhead steering bouwen bij spoa)
Klooien met blokken op de achteras raad ik je af, daarmee sloop je de bladveren en je cardanas als je er geen traction-bar bij plaatst.
Beide systemen combineren kun je ook doen, maar de aandrijfhoeken van de kruisstukjes in je cardanas worden dan wel vrij groot en de auto gaat als een dweil over de weg.
Bodylift ook niet te hoog maken (2 of 3"), het chassis van de Wag is namelijk aardig flexibel wat betreft torderen... heb al diverse afgscheurde bodysteunen gezien.
Dan nog bandenmaatje 35" eronder, en de waggel staat totaal al zo'n 30 cm hoger.
Het zal alleen geen strepentrekker worden met die bandenmaat en AMC-blokkie, daarvoor moet je r&p van het dif wat korter worden en de stekassen wat dikker. (dana 60 eronder)
Een '70 Wag heeft namelijkeen inschakelbare Dana20 tussenbak en closed nuckle vooras met vrijloopnaven, jongere Wagoneers hebben de quadratrack tussenbak. (kettingaangedreven permanente 4x4)
Laatste is veel zwakker, en daar wordt de voorste cardan nog wel eens gedemonteerd om gewoon 2wd te kunnen rijden zonder gekraak van de kettingaandrijving. (bak wordt dan vast gezet in de "lock"-stand)
Tevens hoort er in een '70er geen AMC-blok te liggen maar de 2bbl Dauntles 350 (Buick).
Motorisch zijn de AMC 360 inderdaad geen hoogstandjes, gooi de milieutroep er allemaal af en zet er een 4bbl gasfabriek op dan wordt het al iets beter... 180 pk moet haalbaar zijn als het blok nog een beetje gezond is.
Ik heb in mijn '71 Wagoneer een vrij ademende Buick 350 4bbl liggen (afkomstig uit een '69 Buick GS, 280 pk/375 Nm), is veel beter en pittiger als die AMC-meuk... ook dorstiger trouwens.
Skyjacker heeft een complete 4" suspension set voor de Wagoneer, werkt veel beter als klooien met andere uitgeleefde veerpakketten die ook al 35 jaar dienst hebben gedaan.
Wil je low budget hoger dan kun je de vooras spoa bouwen en de veerschommels op de achteras verlengen en andersom plaatsen, geeft ook zo'n 4" lift. (wel een overhead steering bouwen bij spoa)
Klooien met blokken op de achteras raad ik je af, daarmee sloop je de bladveren en je cardanas als je er geen traction-bar bij plaatst.
Beide systemen combineren kun je ook doen, maar de aandrijfhoeken van de kruisstukjes in je cardanas worden dan wel vrij groot en de auto gaat als een dweil over de weg.
Bodylift ook niet te hoog maken (2 of 3"), het chassis van de Wag is namelijk aardig flexibel wat betreft torderen... heb al diverse afgscheurde bodysteunen gezien.
Dan nog bandenmaatje 35" eronder, en de waggel staat totaal al zo'n 30 cm hoger.
Het zal alleen geen strepentrekker worden met die bandenmaat en AMC-blokkie, daarvoor moet je r&p van het dif wat korter worden en de stekassen wat dikker. (dana 60 eronder)
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Mad max Wagoneer '70
Ooo als dat alles is......
Re: Mad max Wagoneer '70
deze week begonnen met de body lift.
niet slecht gegaan maar wel iets meer werk dan ik had gehoopt. het is trouwens ook nog niet helemaal klaar.
er waren een paar bouten zo rot dat ik van boven in de body heb moeten slijpen. ook zijn er 3 steunpuntjes flink rot dus daar moet ik volgende week even nieuwe plaatjes op lassen
@ muddy bandit
het is wel een selec track maar het blok ging ik eigenlijk gewoon van uit dat het een amc was. zal dit nog eens nakijken
verder rij ik vrij rustig en al helemaal niet offroad dus het leek mij allemaal niet zo spannend met de blokken e.d.
niet slecht gegaan maar wel iets meer werk dan ik had gehoopt. het is trouwens ook nog niet helemaal klaar.
er waren een paar bouten zo rot dat ik van boven in de body heb moeten slijpen. ook zijn er 3 steunpuntjes flink rot dus daar moet ik volgende week even nieuwe plaatjes op lassen
@ muddy bandit
het is wel een selec track maar het blok ging ik eigenlijk gewoon van uit dat het een amc was. zal dit nog eens nakijken
verder rij ik vrij rustig en al helemaal niet offroad dus het leek mij allemaal niet zo spannend met de blokken e.d.
Re: Mad max Wagoneer '70
Ik heb even gekeken wat je zij over de tractionbar.
Dit is easy zelf te maken dus ben ik van plan dat maar te doen.
Het lijk mijn niet zon probleem om op een as te lassen toch? Als je hem niet te warm laat worden moet dit wel kennen lijkt mij of zit ik hier verkeerd?
Bij de vooras moet ik nog even alles bekijken..
Ik dacht daar gewoon de veer schommels te verlengen en zo aan de voorkant de lift te krijgen die ik wil.
Is het ook verstandig aan de vooras ook een tractionbar te maken. Als ik het zo bedenk zou me dat weer logisch lijken door de remkracht die er ontstaat??
Dit is easy zelf te maken dus ben ik van plan dat maar te doen.
Het lijk mijn niet zon probleem om op een as te lassen toch? Als je hem niet te warm laat worden moet dit wel kennen lijkt mij of zit ik hier verkeerd?
Bij de vooras moet ik nog even alles bekijken..
Ik dacht daar gewoon de veer schommels te verlengen en zo aan de voorkant de lift te krijgen die ik wil.
Is het ook verstandig aan de vooras ook een tractionbar te maken. Als ik het zo bedenk zou me dat weer logisch lijken door de remkracht die er ontstaat??
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Mad max Wagoneer '70
Op de as kun je prima lassen, maar als je niet met blokken tussen de as en veren gaat werken heb je ook geen traction bar nodig. (zo'n ding maken en goed afstellen/uitlijnen steekt nogal secuur, doe je dat niet goed dan blijf je kruisstukjes aan gort draaien)
Verleng de veerschommels aan de achterkant met ca. 5 cm, en bevestig deze schommels zo dat de veren onder het ophangpunt komen i.p.v. zoals origineel erboven... dan heb je al zo'n 10 cm verhoging. (poluethane bushings wel aan te bevelen)
De vooras kun je spoa maken (as onder de bladveren plaatsen, net zoals achter), dan pak je daar ook ruim 10 cm.
De pads moeten dan op de as gelast worden, en wel precies evenwijdig tegenover de oude pads zodat de as niet gekanteld wordt. (dit i.v.m. de stuurgeometrie, anders krijg je een auto die niet meer vanzelf rechtuit wil rijden)
Stuurstang wel overhead maken (vanaf pitmanarm zo horizontaal mogelijk naar bovenop je rechter fusee), anders komt deze met het sturen naar rechts tegen je rechter verenpakket aan en krijg je tevens last van bump-steer.
Kijk anders eens op www.modderpoel.nl (zoekfunctie: spoa), daar staat genoeg beschreven en gefotografeerd hoe je wel en niet op een veilige manier kunt verhogen.
Verleng de veerschommels aan de achterkant met ca. 5 cm, en bevestig deze schommels zo dat de veren onder het ophangpunt komen i.p.v. zoals origineel erboven... dan heb je al zo'n 10 cm verhoging. (poluethane bushings wel aan te bevelen)
De vooras kun je spoa maken (as onder de bladveren plaatsen, net zoals achter), dan pak je daar ook ruim 10 cm.
De pads moeten dan op de as gelast worden, en wel precies evenwijdig tegenover de oude pads zodat de as niet gekanteld wordt. (dit i.v.m. de stuurgeometrie, anders krijg je een auto die niet meer vanzelf rechtuit wil rijden)
Stuurstang wel overhead maken (vanaf pitmanarm zo horizontaal mogelijk naar bovenop je rechter fusee), anders komt deze met het sturen naar rechts tegen je rechter verenpakket aan en krijg je tevens last van bump-steer.
Kijk anders eens op www.modderpoel.nl (zoekfunctie: spoa), daar staat genoeg beschreven en gefotografeerd hoe je wel en niet op een veilige manier kunt verhogen.
Re: Mad max Wagoneer '70
Hey man. Thnx weer voor je reactie..
Klinkt dus makkelijker dan het is die tractionbars plaatsen haha.
De veerschomels omdraaien moet ik de bevestigingspunten aanpassen omdat deze aan de onderkant dicht is maar goed het zal indd wel beter zijn dan. Die polu rubbers heb ik indd liggen.
Ik ga even op die site kijken hoe dat in elkaar steekt .
Thnx voor de tips
Klinkt dus makkelijker dan het is die tractionbars plaatsen haha.
De veerschomels omdraaien moet ik de bevestigingspunten aanpassen omdat deze aan de onderkant dicht is maar goed het zal indd wel beter zijn dan. Die polu rubbers heb ik indd liggen.
Ik ga even op die site kijken hoe dat in elkaar steekt .
Thnx voor de tips
Re: Mad max Wagoneer '70
Van de week nog even de compressie gemeten maare die vind ik tog nog best netjes!!
Blok vervangen lijkt me dus tog niet nodig. Gezien de compressie. De olie druk zakt van 40psi nog wel naar 10 PSI als het niet minder is.
Ik heb nog wel het idee dat ik ergens me kracht verlies dus misschien me bak die niet meer helemaal oké meer is.. Makkelijke manier dit te testen oid?
Zoals hier onder te zien tog een selectrack ?
En de tussen as er uit.. Vorige eigenaar wist ook niet waarom dus ik heb geen idee of er iets kapot is oid.
Blok vervangen lijkt me dus tog niet nodig. Gezien de compressie. De olie druk zakt van 40psi nog wel naar 10 PSI als het niet minder is.
Ik heb nog wel het idee dat ik ergens me kracht verlies dus misschien me bak die niet meer helemaal oké meer is.. Makkelijke manier dit te testen oid?
Zoals hier onder te zien tog een selectrack ?
En de tussen as er uit.. Vorige eigenaar wist ook niet waarom dus ik heb geen idee of er iets kapot is oid.
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Mad max Wagoneer '70
Verander de topic-titel maar in Mad max Wagoneer '83/'84/'85, want een '70er Kaiser Jeep is dit zeker niet.
Tussenbak is een NP229 Selec track T-case, een ketting aangedreven tussenbak dus.
Deze zijn gebruikt vanaf ca. 1983.
Compressie is nog redelijk voor een AMC-blok uit die jaren, goed in orde en afgesteld moet dit zo'n 175 paardjes kunnen geven.
Als je het idee hebt dat er te weinig kracht over is dan zou ik het eerder zoeken in de afstelling van het blok/carburateur of een versleten nokkenstok/stoterstangen.
Tussenbak is een NP229 Selec track T-case, een ketting aangedreven tussenbak dus.
Deze zijn gebruikt vanaf ca. 1983.
Compressie is nog redelijk voor een AMC-blok uit die jaren, goed in orde en afgesteld moet dit zo'n 175 paardjes kunnen geven.
Als je het idee hebt dat er te weinig kracht over is dan zou ik het eerder zoeken in de afstelling van het blok/carburateur of een versleten nokkenstok/stoterstangen.
Re: Mad max Wagoneer '70
Alweer een tijdje klaar met de verhoging.
Andere bladveren en de nieuwe banden. Ziet er een stukken beter uit.
Plan is om achter de ophangpunten nog om te draaien zodat hij achter een stukkie hoger staat.
Ik heb nu verder al het interieur er uit gehaald en ga de paar rotte plekken er uit slijpen en nieuw in lassen.
Andere bladveren en de nieuwe banden. Ziet er een stukken beter uit.
Plan is om achter de ophangpunten nog om te draaien zodat hij achter een stukkie hoger staat.
Ik heb nu verder al het interieur er uit gehaald en ga de paar rotte plekken er uit slijpen en nieuw in lassen.