Radio speakers..

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Radio speakers..

Post by Bromgabber »

Aangezien ik niet veel verstand heb van de audio in auto's vroeg ik me het volgende af:
In mijn Chevy zitten 4 speakers van 10 Ohm per stuk.
Maar de meeste speakers die ik tegen kom zijn 4 Ohm per stuk.
Kan dit kwaad, en wat is het verschil?
Of kan me radio eigenlijk slecht met die totale 40 Ohm overweg?

Heb er een simpele radio in zitten met ISO stekkers.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Radio speakers..

Post by Wilf »

De impendantie van een speaker moet groter of gelijk zijn aan de impendantie van de versterker per kanaal. Dus als je versterker 8 Ohm is moet je er geen 4 Ohm speaker aan knopen. Meestal zijn autoradio's 2 tot 4 Ohm ivm lage spanning van de versterker dus zit je met 4 Ohm speakers veilig (check wel eerst of dit echt zo is - weet dus eerst wat de impendantie is die je versterker verwacht!). Hoe hoger de impendantie van de speaker relatief aan de versterker hoe lager de output. Maar nogmaals: als de speaker laagohmiger is als de versterker dan kan je hem opblazen omdat hij dan meer stroom kan leveren dan hij aankan.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Radio speakers..

Post by Bromgabber »

Oke, denk dat ik het snap.
Ik heb wat gegevens van de radio opgezocht, maar kan niks over de weerstand vinden.
Staat wel "Built in amplifier" "4x65watt out"
Maar dan weet ik nog niks volgens mij?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Radio speakers..

Post by Wilf »

Nee, je weet alleen dat de radiofabrikant graag overdrijft (65w @ plm 12 v = plm 5A, X 4 = 20A alleen voor de amp). Maar als het een reguliere after market radio is is de kans groot dat hij 2 tot 4 Ohm outgangsimpedantie heeft dus dan kunnen speakers van 4 Ohm prima, hogere waardes sowieso, heb je alleen minder vermogen en als het verschil megagroot is wat demping.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Radio speakers..

Post by Bromgabber »

Oke, vrij duidelijk ;)
Maar als zou ik de radio los halen en bijvoorbeeld via FR+ en FR- weerstand meten meet ik dan die waarde of is dat een niks zeggende waarde?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Radio speakers..

Post by Wilf »

De kans is dat je dan de versterker opblaast want die houden niet zo van kortsluiting. De beste kans maak je door de gegevens van de radio op te zoeken.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Radio speakers..

Post by chevystan67 »

dus wil je nou aftermarket speakers op de originele delco radio
of originele speakers op aftermarket radio :) in dat geval kan het zoals vermeld geen kwaad omdat el cheapo radios meestal 2-4 ohm zijn idd
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Radio speakers..

Post by Bromgabber »

Dank voor alle info ;)
Post Reply