Hier het vervolg, ik moet zeggen dat ik veel opgestoken heb van het lezen op the Amerikaanse fora.
Veel 4x4 rijders , Bronco`s etc. rijden met 400 motoren en stonden met de zelfde problemen als ik.
Motor die warm loopt met file rijden en stilstaan en te koud als je normaal rijdt.
Goed toen ik motor op ging bouwen met nieuwe onderdelen, wist ik niet van de bijzondere thermostaten af die in de Ford 351C 351M en 400 horen.
Een thermostaat is een thermostaat niet tan. Nee dus, omdat er koelwater van onder de thermostaat weer het blok in gaat voor snelle opwarming, en het voorkomen van hotspots in de motor vooral bij de uitlaat kleppen.
Wat ik wel bijzonder vond was het feit dat er een nieuwe waterpomp op het blok zat. Maar niet van het juiste type. Prima pomp dacht ik dus boor ik dat kanaal toch zelf, met de bij behorende ontbrekende bevestigingsgaten.
Dus, de juiste thermostaat in huis. De FlowKooler Robertshaw Series High Performance Thermostats 333-180.
Eerst testen.
Koelwater aftappen, en thermostaat huis verwijderen, oude thermostaat er uit.
Zo, daar in de midden zit dus dat befaamde kanaal.
Even vergelijken. Rechts de juiste met het koperen kraag busje wat het retour kanaal afsluit als de thermostaat open gaat.
Proefdraaien, motor komt goed op temperatuur. Stand op de foto is 83º C. Mooi dat is precies het begin van het gebied "normaal"
Handig Laser Fluke temperatuur meter om alles te checken.
De motor wordt niet warmer meer dan 93º C, gemeten op het thermostaat huis. Dat is bij stationair draaien.
Dit is orginele thermostaat, ook met het "afsluit busje" aan de onderkant.
En ze leefde nog lang en gelukkig.
Gr G.