Chevy 3100 bj 1950.

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Leuk leesvoer en plaatjes genoeg.
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Streetrod »

Heel mooi project, heb je wel genoeg ruimte tussen de balgen en staal? lijkt weinig te zijn. En met wat voor velgen maat ga jij rijden? Ik heb nog een dik setje schijven en klauwen met spindels liggen van mijn 50er sub viewtopic.php?t=46095&hilit=sub&start=510 crol maar naar onder dan kom je ze tegen, en misschien zie je nog meer leuke ideeën?
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Streetrod wrote: Fri Mar 01, 2024 6:36 pm Heel mooi project, heb je wel genoeg ruimte tussen de balgen en staal? lijkt weinig te zijn. En met wat voor velgen maat ga jij rijden? Ik heb nog een dik setje schijven en klauwen met spindels liggen van mijn 50er sub viewtopic.php?t=46095&hilit=sub&start=510 crol maar naar onder dan kom je ze tegen, en misschien zie je nog meer leuke ideeën?
Ja heb ik 😉. Qua velgen maat wil ik voor 17” 7j en achter 18” 9j. Als het past. Daarom heb ik nu de bmw velgen om mee te passen is iets goedkoper en weer makkelijker te verkopen als ik klaar ben met passen. Ik wil uit eindelijk toch de amarican racing vn 515 torq trust met een et van 0 💪🏻
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

jelmoer wrote: Wed Feb 28, 2024 9:06 am Leuk leesvoer en plaatjes genoeg.
Thnx :thumbs:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

grandmaster n wrote: Mon Feb 26, 2024 3:51 pm Hij gaat lekker !

gr
Idd. Even een poosje doorpakken. Ik wil van de zomer er mee kunnen rijden. Dan kan hij van de winter naar binnen voor de restant klussen
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by bassie909 »

pohh wat een gaaf project maar even een tip,
ik zie dat je veel plaatjes etc met de slijptol uitslijpt.
waarom bestel je geen plasmasnijder van parkside voor 150 euro ?

ik heb er zelf 1 gekocht van 100 euro in de aanbieding hier kan je slijpschijven meer voor kopen :D
snijd gemakkelijk plaatstaal tot een mm of 8 door 10mm wil ook nog wel maar met een minder nette snijkant.

doe er je voordeel mee :)
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

bassie909 wrote: Fri Mar 01, 2024 9:39 pm pohh wat een gaaf project maar even een tip,
ik zie dat je veel plaatjes etc met de slijptol uitslijpt.
waarom bestel je geen plasmasnijder van parkside voor 150 euro ?

ik heb er zelf 1 gekocht van 100 euro in de aanbieding hier kan je slijpschijven meer voor kopen :D
snijd gemakkelijk plaatstaal tot een mm of 8 door 10mm wil ook nog wel maar met een minder nette snijkant.

doe er je voordeel mee :)
Ik zal je het nog sterker vertellen. Raymond/ JBG heeft er 1. Kan ik niet zo netjes mee werken als met de slijptol. 🤣🤣🤣
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal

En welkom terug op mijn blog. Deze week geen hele grote veranderingen. Wel de pickup aan het voorbereiden voor de achteras. Daarvoor heb ik alvast de bak los gehaald. De treeplanken verwijderd, de spatschermen boven de treeplanken verwijderd en de spatborden zodat de bak er af kan

Image

Image

Nu alles los en er af is op de bak na, heb ik mooi even de tijd om de vierlink uit te pakken.

Image

Na de inhoud gecheckt te hebben. De onderdelen maar eens handvast in elkaar zetten. Daarna even bij de pickup houden om een beeld te krijgen hoe het ongeveer uit gaat komen. Daarna alles onder en rond de pickup opruimen en verwijderen ivm de verplaatsing. We gaan de pickup verplaatsen en omdraaien om makkelijk aan de achterkant te kunnen werken. Vandaag, Zaterdag 2 maart, de grote verzetdag. Fijn dat Raymond zo handig is met de heftruck. Zo kunnen we handig manoevreren met de pickup.

Image

Image

Image

Na een paar keer heen en weer steken ….tadaah staat hij op zn plekje.

Image

Toen nog even een ingeving dat de achterlicht bedrading nog los moest. Dus dat maar even gedaan. Daarna nog even tijd gehad om een begin te maken met het verwijderen van de trekhaak. Stroomkabel verwijderen en bouten losdraaien en verwijderen. Dinsdag gaan we weer verder.

Tot de volgende weer !

Laterrrrrrrrr
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

:thumbs:
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Wanneer staat het eerste ritje gepland?
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

jelmoer wrote: Sat Mar 09, 2024 5:30 pm Wanneer staat het eerste ritje gepland?
13 mei 2024 op mijn verjaardag. Dan wil ik hem rijklaar hebben. Dat er dan nog wat dingen moeten gebeuren zal wel een feit zijn
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal

En welkom terug op mijn blog. Afgelopen week stond grotendeels in het afbreken van de achterkant. Dat betekent trekhaak en as er onder uit. Trekhaak was een kwestie van los slijpen van het chassis, de rest was al los.

Image

Trekhaak op marktplaats gezet en was deze in no time kwijt, ik wens de nieuwe eigenaar er veel plezier mee.

Toen was de as aan de beurt. Gelukkig waren alle bouten en moeren redelijk gangbaar en dus relatief makkelijk los te draaien.

Image

Image

Image

Na een poosje gesleuteld te hebben is de as los. En kunnen we hem onder het chassis uit halen.

Image

Maar toen … ‘even’ de steunen van het chassis halen. De steunen zitten vast met klinknagels. Dus dat word voorzichtig afslijpen waar kan en de rest uitboren. Maar het zijn behoorlijk wat klinknagels dus een tijdrovend klusje, ondanks de scherpe boor en snijolie.

Image

Maar ook de steunen zijn er afgekomen. Dus nu is het achterste gedeelte van het chassis klaar om weer op te bouwen. Maar eerst voor het opbouwen de gemiddelde hoogte bepalen van het chassis, dat kan ik doen door de vooras op 5 te zetten, op een schaal van 1 tot 10, met de luchtvering. Toen daar de assteunen onder gezet. En dan de achterkant op hoogte zetten. Dit is nog best een lastig ding om de hoogte te bepalen. We gaan maar uit van de treeplank. Dus deze monteren we weer even op zijn steunen. Waterpas er op en meten maar. Met een krik onder de achterkant het chassis maar globaal waterpas zetten. Verstelbare assteunen er onder en de boel maar finetunen. De assteunen zijn te verstellen door schroefdraad wat dus mooi werkt. Sorry voor het ontbreken van de foto;s. 😅 was even te druk om daar aan te denken. Nu het chassis waterpas staat even een spatbord er aan zetten en een wiel er onder zetten om even naar de looks te kijken.

Image

Image

Staat wel erg gaaf zo. Dit is wel een mooie rijhoogte.

Daarna eerst maar even wat opruimen. De oude as maar even demonteren. De as staat nu op marktplaats en hier op het te verkopen onderdelen forum.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... s-achteras

Image

Het is een 12 bouts as. Geen sper. En een steek van 6 x 140.

Ook hebben we nog tijd gehad om uit te denken hoe we handig de bak er af kunnen halen en er weer op kunnen zetten. Dit zal aardig wat keren gaan gebeuren om te passen en te meten. Dus even goed kijken en ontdekten dat we wat haken konden maken. En dat kun je uiteraard wel weer aan Raymond over laten. Met een staaf van rond 8 mm gaat hij aan de knutsel. Hij pakt een stuk buis waar hij de staaf omheen kan trekken om een oog te creëren.

Image

Daarna even warm stoken en de staaf omzetten zodat het oog mooi boven op de staaf zit.

Image

Onderaan even een stukje haaks omzetten en klaar is de steun. En dit vier keer.

Image

Even de ogen dicht en vast lassen. Mooi zwart spuiten. Om beschadiging aan de bak te voorkomen doen we er een stuk rubberen slang omheen.

Image

Met dit resultaat zijn we dik te vreden.

Image.

Komende week er even een buis tussen maken zodat de haken tijdens het hijssen niet naar binnen kunnen trekken en de bak kunnen beschadigen. Tot zover weer. Tot de volgende.

Laterrrrrrr
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Indianjohn »

:thumbs:
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

En welkom terug op mij n blog. Deze week weer aardig bezig geweest, vooral met passen, meten, meten en meten. Eerst maar de stangen tussen de vorige week gefabriceerde haken maken. Een kwestie van moeren op ringen lassen en dan de ringen op de kopse kant van de buis lassen.

Image

Zo hebben we draadeind in de buis en kunnen we met ring en bout de buis vastmaken aan de haken

Image

Image

Later nog ketting er tussen gedaan om te kunnen hijssen. Wel een spannend moment, maar het hijssen kan beginnen.


Image

Image

Image

Na veilig een mooie hoogte bereikt te hebben, zetten we er hoge assteunen onder. Achter gebruiken we een I profiel om de assteunen zo ver mogelijk uit elkaar te zetten zodat we met de as er onder kunnen komen en lekker wat werkruimte te hebben.

Image

Image

Image


Image

Zo nu we werkruimte hebben kan het passen en meten beginnen. Maar om dit makkelijker te maken lassen we met een paar lasjes, uitlaatklemmen aan de vierlink.

Image

Image

Image

Image

Nu kunnen we de vierlink vast maken aan de as.

Image

Dan brengen we de as op zijn plek en kan het meten beginnen. Met de mooie meetstangen die we ook voor de voorkant gebruikt hebben gaan we nu ook de achteras op de juiste wielbasis zetten.

Image

Image

Image

De wielbasis hebben we goed. Dan is het kijken of de wielen beide op de zelfde afstand buiten het chassis staan. Ook dat gecheckt te hebben, kunnen we door gaan met de vierlink. Dan lopen we toch tegen een paar dingen aan die in de weg zitten. Handremkabelsteuntjes en de oude steunen van de schokbrekers. Deze slijpen we weg. Nu hebben we ruimte om de vierlink aan het chassis te bevestigen met een lijmtang.

Image

Image

We gaan dan kijken of de steunen op de as verticaal waterpas staan.

Image

Image

Als dit klopt lassen we de steun op het chasis met een paar lasjes vast. Dit om toch nog wat verander ruimte te hebben blijkt het toch nog nodig. Tot zover weer deze week.
Raymond heeft mijn onderblok uit de stelling gehaald en in een bok gehangen om te kunnen beginnen met het opbouwen van mijn toekomstige motor.

Image

Dus dat is ook in gang gezet,

Tot zo ver weeren tot de volgende!!

Laterrrrrrrrrr
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Ze zeggen wel eens.
Goed gereedschap is halve werk.
Maar zonder al deze oplossingen was het waarschijnlijk een gebed zonder einde.
Echt leuk om te zien hoe jullie allerlei trucjes uithalen.
Succes
Post Reply