Chevy 3100 bj 1950.

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

En welkom terug op mijn blog. Het is alweer een poosje geleden van mijn laatste berichtgeving. Er is afgelopen tijd wel aardig wat gebeurt. Op gebied van de opbouwing in de garage van Raymond en met mijn pickup. Eerst maar beven de opbouw van de garage. Afgelopen periode was het kantoor van Raymond aan de beurt. Daar heb ik de wanden bekleed met laminaat, laminaat op de vloer gelegd en systeemplafond met daarin ledpanelen en spotverlichting. Als aankleding posters uitgeprint op de A0 printer. Daarna de posters ingelijst. Met dit als eindresultaat van zijn kantoor.

Image

Image

Image

Image

En nu … waar dit forum voor bedoeld is. Raymond heeft even een dummy motor (SB 350) met dummy versnellingsbak (TH700) in elkaar gezet. Dit om relatief makkelijk qua gewicht te passen en te meten.

Image

Oeps …. Probleempje. De oude versnellingsbak steun zit al in de weg

Image

Deze steun zit genageld en ook op de beroertste plekken om de nagels uit te boren of te slijpen. Maar na een paar uurtjes aan modderen is het toch gelukt en past de motor globaal op zijn plek.

Image

Image

Het passen en meten is begonnen. Passen de headers…. Passen de kleppendeksels…… past de radiateur met koelvin ervoor….. is er genoeg ruimte voor de waterpomp etc etc.

Eerst de headers maar eens proberen. En daar komen we al aardig snel achter dat het hem niet gaat worden. We lopen vast op het originele chassis van de pickup. De headers passen maar even uitstellen en eerst maar eens de waterpomp monteren, de kleppendeksels er op monteren en even het luchtfilter er op. Dat ziet er in eens al heel anders uit. En meteen een beetje zicht hoeveel of weinig ruimte we hebben om met de motor te schuiven.

Image

Image

Nu het neusje er maar weer eens op met de radiateur en koelvin, ook de headers kunnen al redelijk op hun plaats maar komen nog wel in contact met het chassis.

Image

Image

Image

Yeah !!!! Het past grof weg. Nu de fijn afstelling om te bepalen wat er aan de headers aangepast moeten worden. Beetje schuiven en passen en meten. Ja de motor ligt nu exact op de juiste plek. Overal voldoende vrije ruimte, alleen moeten de headers een beetje bewerkt worden. Kleppendeksels er af, cilinderkoppen er af met de header er aan en vast maken op de lastafel

Image

Image

Nu kunnen we de header warm stoken… lange pijp er in en proberen wat te verbuigen,

Image

Image

Na een paar keer passen en meten en buigen komen we tot de conclsie dat dit niet voldoende gaat werken. Dus de slijptol er maar in en lassen.

Image

Hier gaan we straks niet meer zien. Dit word nog ingetaped met headertape.

Toen kwam er nog een ander project tusse3n door. Mijn eigen auto, een aardig waslijstje mee gekregen bij de keuring vandaan. Stuurkogel met spelin, fuseekogel met speling, afgesleten remschijven en blokken. Ook de aircopomp was er mee opgehouden. Als we dan toch bezig zijn. Beide zijden de stuurkogels en fuseekogels vervangen. Rondom nieuwe schijven en blokken.en ook een nieuwe aircopomp. Weer een paar dagen onder de pannen.

Image

Image

En ja dit is allemaal weer goed gekomen.

Toen kwam Raymond nog met iets leuks ….. een cnc gestuurde graveerder.leuk joh zei hij dan kun je een afbeelding op de computer omzetten naar een cnc bestand en in 3D (lengte ,breedte en diepte) uitgraveren. Dus daar maar even mee aan het stoeien geweest met dit als eindresultaat.

Image

Image

Image

Zo en toen was het vakantie….

Nu na de vakantie maar wat anders even opgepakt. De airride, alles netjes uitgestald op de werkbank en kijken of alles er was en ??? Kijken hoe het in en aan elkaar moet.

Image

Image

Gelukkig kan ik op de site van airbaggit een goede beschrijvingen en tekeningen vinden om te downloaden en uitprinten op A3 formaat. Op deze manier heb ik al gauw door hoe het zit qua slangen, luchtbalgen en dergelijke. Ook zitten er computers bij voor de aansturing via een display en ik heb ook de uitbreiding dat het straks met mijn telefoon kan. En eindelijk ben ik nu bij met de vlog. Want vandaag is aangebroken. Vandaag heb ik de steunen voor de luchtbalgen in het chassis en op de draagarmen gemonteerd. Luchtbalgen er tussen gezet en voor nood aangesloten op een compressor om te kijken of het allemaal goed gaat.

Image

Image

Image

Image

Hier nog even een linkje naar youtube

https://youtu.be/eW_M1Wk7M_Q?si=piY3SVEAxQ0nsOY3

De proefopstelling werkte. Hij zakt mooi en gaat ook goed omhoog.

Nee mijn doel is niet om hem met de treeplanken volledig op de grond te krijgen . Daar moet veel voor aangepast worden. Dan moeten er dropspindels in komen en achter moet hij ge-C Notched worden waardoor de vloer van de laadbak ook omhoog moet. Ik vind dat zonde. Beetje originele look met veel modern onder de kap en onder de bank vind ik net zo leuk. Maar we lopen wel tegen een probleem aan. De luchtbalgen komen in contact met het chassis. Nu willen we rond de balg extra ruimte creëren. En in het chassis een ronde koker lassen. Maar dat komt in een latere blog

ZO he he dat was denk ik weer een heel gelees. Maar ik ben nu weer bij. Ik zal hopelijk snel weer mijn vorderingen delen met jullie.

Tot de volgende en laterrrrrrrr
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by hemi »

Lekker bezig, ziet er goed uit allemaal.
Mooie Chevy shorty op de achtergrond trouwens 👍
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

hemi wrote: Sat Sep 16, 2023 7:21 am Lekker bezig, ziet er goed uit allemaal.
Mooie Chevy shorty op de achtergrond trouwens 👍
Dank je Hemi👍🏻. Shorty is van een klant en stond er voor de APK.
Last edited by Coppertje on Sat Sep 16, 2023 12:15 pm, edited 1 time in total.
Daan1962
Posts: 25
Joined: Mon Apr 05, 2021 2:03 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Daan1962 »

Geen idee wat je voor je beroep dagelijks doet maar automonteur of interieurbouw zou je ook zo kunnen gaan doen. Wederom puik werk. Maar wat een tijd gaat daar in zitten zeg, 3 jaar lang al aan het sleutelen. Veel s6 en leuk om je te volgen
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by SRB12 »

Mooi werk! Ziet er goed uit.
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Daan1962 wrote: Sat Sep 16, 2023 11:09 am Geen idee wat je voor je beroep dagelijks doet maar automonteur of interieurbouw zou je ook zo kunnen gaan doen. Wederom puik werk. Maar wat een tijd gaat daar in zitten zeg, 3 jaar lang al aan het sleutelen. Veel s6 en leuk om je te volgen
Hey Daan,

Ben 30 jaar hovenier geweest😬. Daar komt ook wel wat meer bij kijken dan alleen schoffel hangen. Heb veel particuliere aanleg gedaan veel straatwerk leidingwerk qua electra en beregening. Houtwerk waren we ook niet vies van. Al doende leert men. Nu al weer 2 jaar 80-100 afgekeurd. Mijn pickup staat idd al weer 3 jaar binnen. Maar ben er niet volledig mee bezig geweest. Ik ben ook niet dagelijks in Vaassen. 2 a 3 dagen in de week daar aanwezig. Ben ook bijna een jaar bezig geweest met klussen bij Raymond. In die periode is er ook weinig aan mijn pickup gebeurt. Nu weer aardig aan het oppakken. Dank je voor je complimenten
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi sllemaal.

En welkom op mijn blog. Deze week mooie vorderingen gemaakt wat airride betreft. Dinsdag voorbereidend werk gedaan. Dat wil zeggen uitzoeken en bestellen van de nog nodige koppelingen. Alles lekker makkelijk bij de slangenboer besteld en mooi donderdag ochtend in huis. Ook kon ik vast het ventielenblok afmonteren. Alle fittingen en druksensoren monteren. Etiketten uitprinten en opplakken zodat het handig is met aansluiten. Alle koppelingen mooi vast gedraaid met loctite er tussen voor een goede afdichting,

Image

Image

Het ventielenblok komt onder de bank. Mooi droog en dicht bij de computer ivm met snoertjes van de druksensoren. Gisteren en vandaag doorvoertjes gemaakt onder de bank. De eerste is altijd spannend. Of het gaat lukken of niet. Na veel passen en meten toch maar boren door de vloer. Gat net te klein zodat ik met een snij ijzer draad kan tappen. Even met een spuitbus de geboorde gaten even inspuiten met een anti roest primer. Nu kan ik vanaf de onderkant een 90 graden snelkoppeling 10mm met een buitendraad van 1/4 in de vloer draaien. Onder de bank heb ik gelukkig voldoende draad om er een rechte snelkoppeling 10mm met 1/4 binnen draad op te draaien.en zo er vier ingemaakt.

Image

Image

Image

Eerst alles maar handvast gezet en daarna met een steeksleutel. Hè wat vervelend kniekoppeling draait mee. Lekker handig als je alleen bent hahahaha. Kon onder toch een sleutel vast maken zodat de kniekoppeling niet meedraait.

Image

Toch fijn die kniekoppeling. Kan de sleutel mooi op liggen zodat hij tijdens het aandraaien tegen gehouden word door de naaste koppeling en er niet van af kan vallen. Dus dat werkt gelukkig. Maar wel vaak in en onder de cabine klimmen/kruipen.

Na alle vier een keer voorgemonteerd te hebben nu definitief vast zetten met wederom loctite. Wat een fantastisch spul!

Image

Na even gewacht te hebben, om de loctite te laten drogen, maar even een test of alles tot zover dicht zit. De doorvoertjes stuk voor stuk even onder druk zetten met lucht. Beetje zeepsop er om heen en ???……….. ja alles zit zoals gedacht mooi dicht.

Image

En toen …. Het ventielenblok monteren en aansluiten. Ook dat was een uitdaging. Er zaten gaten in het ventielenblok met m6 draad er ingetapt. Maar natuurlijk net op zo’n plek dat je er niet lekker bij kon om af te tekenen. Ik heb toen een lange dunne zelborende schroef opgezocht die net door de gaten kon. Deze heb ik dan via de gaten door de vloer geboord zodat ik onder de cabine de gaatje zag zitten. Toen de vier gaten geboord. Toen het ventielenblok ongeveer op zijn plek gelegd. Ik kon van onder de cabine ongeveer de gaten zien zitten. Met een schroevendraaier kon ik het kleppenblok op de juiste plaats sturen. Zo kon ik er van af de onderkant een m6 boutje indraaien met uiteraard loctite er aan toen het tweede gat op de zelfde manier gedaan. En zo kon ik de andere twee er zo indraaien. En voila het kleppenblok zit vast

Image

Onder de bank de slangetjes aansluiten op de doorvoertjes, stekkers van de sensoren in de computer.


Image

Image

Zo deksel er over en klaar voor deze week.

Image.

Komende week verder met de electronca. Ventielen moeten nog geaard worden. Uitzoeken hoe ik de relais aan moet sluiten voor de compressoren etc.

Tot de volgende en laterrrrrrrr
Last edited by Coppertje on Fri Sep 22, 2023 10:49 pm, edited 1 time in total.
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Zozo weer een hele mooie update.
Leuk om te volgen.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by SRB12 »

Netjes, ziet er goed uit.
Zijn wel meer die dit installeren. Ben wel benieuwd hoe dat rijdt.
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Hoi allemaal,

En welkom op mijn blog. Afgelopen maand veel gedaan maar ook ff flink de balen gehad. Ten eerste heb ik de electronica gedeeltelijk gedaan van de airride. Het ventielenblok geaard en de stuurkabels ingeplugd op de computer. De druksensoren ingeplugd. Het display gemonteerd in het dashbordkastje.

Image

Wel handig dat plug en play met de tekeningen erbij. En toen begon de eerste ellende. Proef draaien met de ventielen via het display. De kleppen reageren niet zoals op het display. Grrrrr vloek. Draden verkeerd om gemonteerd in de stekker door de fabrikant. Dus de boel doormeten en de draden omsteken. Weer testen en ja het klopt nu wel. Probleem opgelost. De app van airbagit.com op mijn telefoon gezet. Even verbinding maken en ja hoor verbonden. Wat een handige en overzichtelijke app.

Image


Twee soorten controllers eentje om de vier hoeken afzonderlijk aan te kunnen sturen

Image

En eentje om de voorgeprogrammeerde standen te bedienen

Image

Handleidingen en tekeningen erbij met de installatie instructies.

Image

Image

En toen het moment. Spannend hahahaha een druk op het scherm en jaaaa ik hoor een ventiel klikken. Dus de rest ook maar even getest en het ziet er goed uit. Dan kan je het niet laten om de luchtbalgen even aan te sluiten op het systeem. Zo gezegd zo gedaan. Slang van de compressor op het systeem. De boel op druk zetten. Telefoon er bij en op de knop drukken waar bij allebei de voorste balgen opgeblazen horen te worden, en ja hoor kijk het frame omhoog gaan. Dat werkt gaaf. Zo en nu weer zakken en ja wat een top systeem. Even showen aan iedereen die er is bij JBG. Mooi dat het werkt. Ook getest via display en dat werkt ook. Zo de balgen weer op druk zetten. En kijken wat er gaat gebeuren. Kan mooi even staan in het weekend. Zaterdags krijg ik nog een veelbelovend appje van Raymond.

Image

Maar toen ik dinsdags binnen kwam zag ik het al. Foute boel, het frame stond echt op z’n laagste stand. Dus…… het lekt ergens. Alle koppelingen en het ventielenblok ingespoten met sop……… het leek wel een bellenblaasfestijn. Vooral tussen de ventielen en de onderplaat. En nu ??? Even de kleppen er af zegt Raymond. Er zitten waarschinkijk o-ringen onder. Best wel spannend als je zoiets voor het eerst uit elkaar moet halen.

Image

Toch maar aan beginnen. En het stelt indredaad eigenlijk niks voor. Twee schroeven en de klep zit los.aan beide zijden een moertje los en de klep zit los. En inderdaad er zitten 2 O-ringen.1 om de inlaat en 1 om de uitlaat. Waarom sluiten ze niet goed af ? Dus maar kijken of Raymond dikkere ringen heeft. En dan kom je weer bij het feit dat het amerikaans is …. Geen passende ringen bij Raymond. Dan maar in de buurt kijken of iemand wat heeft. Maar te vergeefs geen juiste maat. Dan maar google’en en ja hoor een perfecte site om ringen te bestellen diametermaten kun je per halve mm betsellen en dikte per tiende mm. Dus even meten met schuifmaatje. En besteld. Levertijd ruim 1,5 week.

Dan maar even een ander klusje. Mijn rijhoogtesensoren monteren op de voorkant. Deze bevestig ik met schroefdraadbusjes op het chassis.

Image

Werkt bijna net zoals popnagels. Eerst even voorboren met een klein boortje. Dan boren met de juiste maat.

Image

Busje er in. Tang er op en aan trekken maar. En dan ziet het er zo uit.

Image

Zo blijven je schroeven goed zitten in het chassis

Image

Nu is het dus makkelijk en stevig om de sensoren te monteren

Image

Dan nog even een stangetje monteren aan het bovenste draagarm. Daar maak ik even een plaatje voor.

Image

Hier kan het stangetje aan. Nu eerst met een griptang vast gezet om te testen. Dit kan dan later vast gelast worden.

Image


Nieuwe ringen zijn binnen en gelijk gemonteerd. Kleppen weer op de onderplaat. Alles even voor nood luchtdicht gemaakt.

Image

Druk er op en **** !! Weer een bellenblaasfestijn. De boel maar weer los halen. Raymond komt er ook even bij kijken en zegt die onderplaat is niet helemaal glad. Er zit een structuurtje op. Schuur hem maar even glad met waterproof schuurpaier korrel 800 en daarna korrel 2000. Ik pak een stuk ijzeren koker en doe daar mijn schuurpapier om heen zodat ik zeker weet dat ik vlak schuur.

Image

En toen deed ik een bizarre ontdekking. Grrrr vloek. Ik schuurde alleen de buitenste randen van de onderplaat. De plaat was hol !!!! Dus de kleppen draagden alleen op de buitenkant en niet in het midden waar de ringen zitten. Dus dat word iets langer schuren. Wel eerst maar even met een grovere korrel tot ik alles raak en dan weer met stappen naar fijner schuurpapier. Plaatje mooi vlak. Nieuwe ringen en kleppen er weer op. Boel weer testen maar het zit nog niet goed het is al wel heel veel minder. Maar ik kan de schroeven niet vaster draaien. Zouden de schroeven net iets te lang zijn zodat het net niet voldoende aangetrokken word. Veerringen boven op er tussen. Weer testen. Lekt het langs de veerringen dan de schroeven maar iets inkorten tegen de schuurband. Boel weer in elkaar en weer testen. Ziet er nu goed uit. Boel weer onder de bank plaatsen. Slngen aanpassen. Even een 90 graden bochtje er tussen gemaakt, anders zat de slang onder te veel spanning in de koppeling waar hij ook iets op lekte.

Image

Gisteren ( vrijdag) alles weer aangesloten qua electronica en slangen.weer een gat in de vloer maken om de snoeren van de rijhoogtesensoren naar binnen te werken. Ook die even inpluggen. De boel maar weer onderdruk en spanning zetten en ik zie de waardes op het display verschijnen. Ziet er goed en duidelijk uit

Image

De boel allemaal gelijk stellen op het display en nu maar weer afwachten hoe het er dinsdag weer bij staat.

Image

Tot zo ver maar weer.

Tot de volgende en laterrrrrrrr
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by jelmoer »

Mooi resultaat.
Wel ruk dat je steeds een klein stapje terug moet doen omdat de kwaliteit of passing niet meer is wat je mag verwachten.
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

jelmoer wrote: Sat Oct 21, 2023 9:11 am Mooi resultaat.
Wel ruk dat je steeds een klein stapje terug moet doen omdat de kwaliteit of passing niet meer is wat je mag verwachten.
Dank je. En idd ruk. Had gehoopt verder te zijn. Wil hem rij klaar gaan maken voor Mei 2024. Maar zo schiet het niet op. Bijna weer een maand verder 😰
Daan1962
Posts: 25
Joined: Mon Apr 05, 2021 2:03 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Daan1962 »

Wat een helse klus zeg en wat werk je netjes zeg, petje af. Dit kost behoorlijk wat tijd en geld ;-), maar einde komt in zicht zullen we maar zeggen. Lees ook 80-100% afgekeurd, dat hakt er wel in. Iemand die zo handig is, daar zit de arbeidsmarkt om te springen, hoop voor je dat je daarin ook vooruitgang boekt of is werken niet meer mogelijk? S6 met het rijklaar maken, ga je ook nog de wagen overspuiten?
Coppertje
Posts: 138
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by Coppertje »

Daan1962 wrote: Sat Oct 21, 2023 12:34 pm Wat een helse klus zeg en wat werk je netjes zeg, petje af. Dit kost behoorlijk wat tijd en geld ;-), maar einde komt in zicht zullen we maar zeggen. Lees ook 80-100% afgekeurd, dat hakt er wel in. Iemand die zo handig is, daar zit de arbeidsmarkt om te springen, hoop voor je dat je daarin ook vooruitgang boekt of is werken niet meer mogelijk? S6 met het rijklaar maken, ga je ook nog de wagen overspuiten?
Dank je ! Die 80-100 zal nog wel even blijven ben ik bang voor. Vooral psychische aandoening. Maar als ik thuis ga zitten komt het helemaal niet goed. Dit is een mooie omgeving en project voor mij om wat om handen te hebben. Ik was niet van plan om hem in zijn geheel over te spuiten. Misschien hier en daar wat bij werken.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Chevy 3100 bj 1950.

Post by hemi »

Handig die schroefdraadbusjes, die kon ik nog niet.
Post Reply