chevrolet c10 1987
Re: chevrolet c10 1987
Groots nieuws!
Van harte met je mijlpaal.
Veel mooie kilometers saampjes.
Van harte met je mijlpaal.
Veel mooie kilometers saampjes.
-
- Posts: 215
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: chevrolet c10 1987
Mooie mijlpaal bassie! Veel veilige kilometers toegewenst
Re: chevrolet c10 1987
bedankt voor de leuke reacties
maar we hebben zoals altijd weer 1 stap vooruit en 3 achteruit gemaakt....
laten we beginnen met de plus punten:
nieuwe armleuningen gemonteerd waardoor de deurpanelen nu helemaal klaar zijn
verschillende sensoren/sensor stekkers vervangen.
koel kap gemaakt en 2 elektrische koelvinnen gemonteerd.
koelvinnen met temperatuur schakelaar aangesloten zodat ze bij 85 graden aan gaan en bij 65 uit.
de tegenvallers:
koelsysteem kwam niet op druk.. eindstand kapotte dop op radiateur hier een nieuwe voor besteld en gemonteerd. (koelsysteem komt weer op druk )
na het inloop proces een stukje mee op eigen terrein gereden zonder problemen chevy weer in de schuur gezet om de koelvinnen etc op te bouwen.
nadat dit allemaal klaar was en er weer een thermostaat in de motor zat deze gestart en met een speciale ontlucht trechter het systeem gevuld.
vond de motor op dit punt koud al een raar geluid maken alsof je ''rodknock'' hebt na een seconde of 30 was dit weer weg. dus kan geen rodknock wezen denk ik zo. vervolgens van alles geprobeerd v-snaren van de motor af en starten weer hetzelfde verhaal
kleppen deksels eraf stoter stangen gemerkt en motor gestart om te zien of ze allemaal netjes roteren op de lifter/nokkenas dit doen ze allemaal dus geen weggeveegde nok op de nokkenas .
elektronische vervroeger van de ontsteking losgekoppeld en de motor gestart zodat die precies op 0 graden oftewel TDC vonkt om zo eventuele detonatie te voorkomen nog steeds hetzelfde geluid
tot ik vanavond onder de chevy kroop omdat ik een dopje 10 liet vallen (die dingen verdwijnen in een zwart gat lijkt het wel ) en toen dacht ik ineens he laat ik de bouten van de koppelomvormer is checken ik de sleutel erop om ze na te trekken en tijdens het natrekken bewoog de koppelomvormer met starterkrans een centimeter voordat die stil kwam te staan.
ik nog eens 2x achter mijn oor gekrabt om te bedenken dat de starterkrans niet zou mogen bewegen als ze krukas pulley stilstaat, dus ik pak een lampje erbij en kijk nog eens goed naar de flexplaat en ja hoor complete hart van de flexplaat eruit gescheurd waardoor die dus heen en weer kan bewegen... apart dat die uberhaupt nog reed waarschijnlijk een hele oneven breuk waardoor die blijft hangen..
conclusie: bij koude start moet de transmissie pomp de koppelomvormer nog vullen waardoor deze bij een stationair toerental af en toe net niet genoeg draaimoment heeft om op de breuk van de flexplaat stil te staan en dan terug valt als het ware waardoor je dus tok tok tok gaat horen.
zodra de koppelomvormer gevuld is draait die netjes mee en was het geluid weg....
ik voel me enorm dom maar aan de andere kant ben ik heel erg blij dat dit het is... nadeel is wel de transmissie weer demonteren
maar we hebben zoals altijd weer 1 stap vooruit en 3 achteruit gemaakt....
laten we beginnen met de plus punten:
nieuwe armleuningen gemonteerd waardoor de deurpanelen nu helemaal klaar zijn
verschillende sensoren/sensor stekkers vervangen.
koel kap gemaakt en 2 elektrische koelvinnen gemonteerd.
koelvinnen met temperatuur schakelaar aangesloten zodat ze bij 85 graden aan gaan en bij 65 uit.
de tegenvallers:
koelsysteem kwam niet op druk.. eindstand kapotte dop op radiateur hier een nieuwe voor besteld en gemonteerd. (koelsysteem komt weer op druk )
na het inloop proces een stukje mee op eigen terrein gereden zonder problemen chevy weer in de schuur gezet om de koelvinnen etc op te bouwen.
nadat dit allemaal klaar was en er weer een thermostaat in de motor zat deze gestart en met een speciale ontlucht trechter het systeem gevuld.
vond de motor op dit punt koud al een raar geluid maken alsof je ''rodknock'' hebt na een seconde of 30 was dit weer weg. dus kan geen rodknock wezen denk ik zo. vervolgens van alles geprobeerd v-snaren van de motor af en starten weer hetzelfde verhaal
kleppen deksels eraf stoter stangen gemerkt en motor gestart om te zien of ze allemaal netjes roteren op de lifter/nokkenas dit doen ze allemaal dus geen weggeveegde nok op de nokkenas .
elektronische vervroeger van de ontsteking losgekoppeld en de motor gestart zodat die precies op 0 graden oftewel TDC vonkt om zo eventuele detonatie te voorkomen nog steeds hetzelfde geluid
tot ik vanavond onder de chevy kroop omdat ik een dopje 10 liet vallen (die dingen verdwijnen in een zwart gat lijkt het wel ) en toen dacht ik ineens he laat ik de bouten van de koppelomvormer is checken ik de sleutel erop om ze na te trekken en tijdens het natrekken bewoog de koppelomvormer met starterkrans een centimeter voordat die stil kwam te staan.
ik nog eens 2x achter mijn oor gekrabt om te bedenken dat de starterkrans niet zou mogen bewegen als ze krukas pulley stilstaat, dus ik pak een lampje erbij en kijk nog eens goed naar de flexplaat en ja hoor complete hart van de flexplaat eruit gescheurd waardoor die dus heen en weer kan bewegen... apart dat die uberhaupt nog reed waarschijnlijk een hele oneven breuk waardoor die blijft hangen..
conclusie: bij koude start moet de transmissie pomp de koppelomvormer nog vullen waardoor deze bij een stationair toerental af en toe net niet genoeg draaimoment heeft om op de breuk van de flexplaat stil te staan en dan terug valt als het ware waardoor je dus tok tok tok gaat horen.
zodra de koppelomvormer gevuld is draait die netjes mee en was het geluid weg....
ik voel me enorm dom maar aan de andere kant ben ik heel erg blij dat dit het is... nadeel is wel de transmissie weer demonteren
Re: chevrolet c10 1987
Nou dat zijn vooral grote stappen vooruit en een paar kleintjes terug.
Gelukkig zit het geluid uiteindelijk niet in de motor zelf.
Dan was het wel een hele grote stap teruggeweest.
Gelukkig is het een hobby
Gelukkig zit het geluid uiteindelijk niet in de motor zelf.
Dan was het wel een hele grote stap teruggeweest.
Gelukkig is het een hobby
Re: chevrolet c10 1987
Het kan zeker erger ja. Zo'n flexplaat is vast wel te bemachtigen.
Re: chevrolet c10 1987
inmiddels de oude flexplaat gedemonteerd.
en dat zonder de transmissie te demonteren
heb de oliekoeler leidingen losgehaald op de versnellingsbak, aandrijfas losgehaald, transmissie steun en dwarsbalk gedemonteerd.
de 5 bouten waarmee die aan het motorblok vast zit gedemonteerd en 4 langere bouten terug gemonteerd.
koppelomvormer bouten eruit gehaald en vervolgens de bak 5 a 6 centimeter naar achteren kunnen halen.
door deze ruimte kan je precies de bouten van de flexplaat demonteren en de flexplaat verwisselen .
heb een flexplaat besteld deze kan ik volgende week ophalen ligt gelukkig bij mij om de hoek dus dat scheelt ben die verzendkosten van rockauto wel een beetje beu aan het worden voor zulke dingen
en heb nog een paar foto's gevonden die ik inmiddels wel weer een keer kan delen:
het dubbele 3 inch uitlaat systeem met o2 sensor aansluiting hier zaten alleen de 3 gaats flensen er nog niet aan.
de chevy weer een keertje buiten gehad om het stof eraf te wassen...
en hier het complete grilletje erin met h4 goedgekeurde koplampen.
en dat zonder de transmissie te demonteren
heb de oliekoeler leidingen losgehaald op de versnellingsbak, aandrijfas losgehaald, transmissie steun en dwarsbalk gedemonteerd.
de 5 bouten waarmee die aan het motorblok vast zit gedemonteerd en 4 langere bouten terug gemonteerd.
koppelomvormer bouten eruit gehaald en vervolgens de bak 5 a 6 centimeter naar achteren kunnen halen.
door deze ruimte kan je precies de bouten van de flexplaat demonteren en de flexplaat verwisselen .
heb een flexplaat besteld deze kan ik volgende week ophalen ligt gelukkig bij mij om de hoek dus dat scheelt ben die verzendkosten van rockauto wel een beetje beu aan het worden voor zulke dingen
en heb nog een paar foto's gevonden die ik inmiddels wel weer een keer kan delen:
het dubbele 3 inch uitlaat systeem met o2 sensor aansluiting hier zaten alleen de 3 gaats flensen er nog niet aan.
de chevy weer een keertje buiten gehad om het stof eraf te wassen...
en hier het complete grilletje erin met h4 goedgekeurde koplampen.
-
- Posts: 394
- Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm
Re: chevrolet c10 1987
Schiet al lekker op!
gr
gr
Re: chevrolet c10 1987
2 maandjes verder sinds de laatste post...
maar toch wel weer het een en ander gedaan laadbak op het chassis gezet,
de pickup een keertje goed gewassen zodat die gore stof er eindelijk een keer vanaf was
gordels in de cabine gemonteerd laatste puntjes van het dashboard en interieur afgewerkt op het beklede van de bank na.
ruitenwissers en ruitensproeiervaatje gemonteerd en getest uiteindelijk een ruitensproeier pompje uit een sloop golf 4 getrokken die ik voor de cross heb gebruikt deze past precies in het originele vaatje enkel even stekkers omzetten
uitlaat bevalt me alleen nog niet helemaal maar dit kan na het RDW aangepast gaan worden laat het voor nu even zo door de dempers en de eindstukken die van 3 inch naar 2 inch vernauwen klinkt de v8 lekker rustig dus geen gezeur over het geluids niveau
hier wat fototjes van hoe het er nu bij staat, motorkap zit er nog niet op ivm wat werkzaamheden onder de motorkap om alles nog even wat netter te maken:)
ook ben ik nog opzoek naar originele voorveren die van mij zijn ingekort waardoor die nu achter te hoog op zijn pootjes staat of voor juist te laag heb liever dat die voor omhoog komt
en ik ben nog opzoek naar een leuk setje velgen kan enkel niks vinden in de steek 5x127 met een naafdiameter van 78.1mm...
dus als iemand hier nog tips voor heeft hou ik me aanbevolen groetjess
maar toch wel weer het een en ander gedaan laadbak op het chassis gezet,
de pickup een keertje goed gewassen zodat die gore stof er eindelijk een keer vanaf was
gordels in de cabine gemonteerd laatste puntjes van het dashboard en interieur afgewerkt op het beklede van de bank na.
ruitenwissers en ruitensproeiervaatje gemonteerd en getest uiteindelijk een ruitensproeier pompje uit een sloop golf 4 getrokken die ik voor de cross heb gebruikt deze past precies in het originele vaatje enkel even stekkers omzetten
uitlaat bevalt me alleen nog niet helemaal maar dit kan na het RDW aangepast gaan worden laat het voor nu even zo door de dempers en de eindstukken die van 3 inch naar 2 inch vernauwen klinkt de v8 lekker rustig dus geen gezeur over het geluids niveau
hier wat fototjes van hoe het er nu bij staat, motorkap zit er nog niet op ivm wat werkzaamheden onder de motorkap om alles nog even wat netter te maken:)
ook ben ik nog opzoek naar originele voorveren die van mij zijn ingekort waardoor die nu achter te hoog op zijn pootjes staat of voor juist te laag heb liever dat die voor omhoog komt
en ik ben nog opzoek naar een leuk setje velgen kan enkel niks vinden in de steek 5x127 met een naafdiameter van 78.1mm...
dus als iemand hier nog tips voor heeft hou ik me aanbevolen groetjess
Re: chevrolet c10 1987
Mooi hoor.
Persoonlijk vind ik hem nu niet echt te laag aan de voorzijde.
Geen idee welke look je zoekt.
De velgen zien er eigenlijk ook netjes uit.
Denk eerder dat je misschien last hebt van de bandenmaat.
Ze lijken erg klein/sportief.
Dus of nog lager maken/airride.
Of grovere banden voor de truck look.
Persoonlijk vind ik hem nu niet echt te laag aan de voorzijde.
Geen idee welke look je zoekt.
De velgen zien er eigenlijk ook netjes uit.
Denk eerder dat je misschien last hebt van de bandenmaat.
Ze lijken erg klein/sportief.
Dus of nog lager maken/airride.
Of grovere banden voor de truck look.
-
- Posts: 215
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: chevrolet c10 1987
Toppie man ziet er gelikt uit!
Re: chevrolet c10 1987
ik denk dat ik binnenkort is opzoek ga naar banden die op deze velgen passen weet de maat zo 1,2,3 niet uit mijn hoofd.jelmoer wrote: ↑Thu Jan 11, 2024 9:15 am Mooi hoor.
Persoonlijk vind ik hem nu niet echt te laag aan de voorzijde.
Geen idee welke look je zoekt.
De velgen zien er eigenlijk ook netjes uit.
Denk eerder dat je misschien last hebt van de bandenmaat.
Ze lijken erg klein/sportief.
Dus of nog lager maken/airride.
Of grovere banden voor de truck look.
maar zou inderdaad liever wat hogere banden eronder hebben het blijft tenslotte een pickup en geen verlaagde polo
velgen wil ik ook nog een fatsoenlijke lik verf geven want dit ziet er van dichtbij niet uit maar wou de pickup eerst op kenteken hebben
airride ga ik niet aan beginnen dan had ik dat vanaf het begin direct moeten doen en vind het behoorlijk prijzig.
Re: chevrolet c10 1987
Netjes, puntjes op de i en vanaf het voorjaar lekker cruisen.
Re: chevrolet c10 1987
klein updatetje van de chevy
ondertussen nog bezig geweest met de remmen aangezien ik achter geen fatsoenlijke remvertraging kon krijgen.
na even zoeken toch een nieuwe proportioning valve besteld en gemonteerd.
deze gelijk met de juiste tool hiervoor ontlucht en nogmaals alle remmen goed ontlucht.
remdruk weer goed en trommels nog iets bijgesteld remt nu weer als nieuw.
ook het inlaatspruitstuk vervangen voor een andere omdat mijn thermostaathuis lekte doordat 1 draadgat gerepareerd was met een helicoil en ik dit niet meer goed kreeg toch maar een vervanger gekocht en even netjes gestraald en gespoten.
hierna wou de pickup ineens niet meer aanslaan....
ik dacht dat ik wat verkeerds had gedaan toch maar even checken ontsteking goed gezet niet 180 graden verkeerd dit 5x gecheckt
gecontroleerd of de bobine nog vonken gaf en dat deed die zoals het hoort.
op elke cilinder gekeken voor een vonk maar kreeg een hele onregelmatige vonk op maar een paar cilinders..
verdelerkap eraf en rotor schoongemaakt alles weer gemonteerd en 3x raden nog steeds niets..
bleek de ICM (ignition control module) van de ontsteking de geest te hebben gegeven, best een bekend probleem in de TBI wereld schijnbaar.
nou afijn mooi een nieuwe ontsteking besteld deze gemonteerd even optijd gezet en startten lopen
ontsteking op 0 graden gezet zoals aangegeven en de elektrische vervroeger weer aangesloten.
liep weer prima maar begon heel erg in toeren the schommelen' bij stationair, hier uiteindelijk na veel dingen te controleren het stationair toerental volgens fabrieksgegevens afgesteld.
loopt weer een stuk beter zo, vermoed dat de oude ontsteking toch niet zo goed meer was als ik dacht waardoor er meerdere factoren speelde.
rdw keuring staat gepland voor 2 mei...
kon niet eerder terecht bij het keurringsstation in nieuwegein en ga liever niet naar amsterdam of arnhem dus dan maar even geduld.
kan ik mooi het tapijt nog doen en de bank opnieuw bekleden
ondertussen nog bezig geweest met de remmen aangezien ik achter geen fatsoenlijke remvertraging kon krijgen.
na even zoeken toch een nieuwe proportioning valve besteld en gemonteerd.
deze gelijk met de juiste tool hiervoor ontlucht en nogmaals alle remmen goed ontlucht.
remdruk weer goed en trommels nog iets bijgesteld remt nu weer als nieuw.
ook het inlaatspruitstuk vervangen voor een andere omdat mijn thermostaathuis lekte doordat 1 draadgat gerepareerd was met een helicoil en ik dit niet meer goed kreeg toch maar een vervanger gekocht en even netjes gestraald en gespoten.
hierna wou de pickup ineens niet meer aanslaan....
ik dacht dat ik wat verkeerds had gedaan toch maar even checken ontsteking goed gezet niet 180 graden verkeerd dit 5x gecheckt
gecontroleerd of de bobine nog vonken gaf en dat deed die zoals het hoort.
op elke cilinder gekeken voor een vonk maar kreeg een hele onregelmatige vonk op maar een paar cilinders..
verdelerkap eraf en rotor schoongemaakt alles weer gemonteerd en 3x raden nog steeds niets..
bleek de ICM (ignition control module) van de ontsteking de geest te hebben gegeven, best een bekend probleem in de TBI wereld schijnbaar.
nou afijn mooi een nieuwe ontsteking besteld deze gemonteerd even optijd gezet en startten lopen
ontsteking op 0 graden gezet zoals aangegeven en de elektrische vervroeger weer aangesloten.
liep weer prima maar begon heel erg in toeren the schommelen' bij stationair, hier uiteindelijk na veel dingen te controleren het stationair toerental volgens fabrieksgegevens afgesteld.
loopt weer een stuk beter zo, vermoed dat de oude ontsteking toch niet zo goed meer was als ik dacht waardoor er meerdere factoren speelde.
rdw keuring staat gepland voor 2 mei...
kon niet eerder terecht bij het keurringsstation in nieuwegein en ga liever niet naar amsterdam of arnhem dus dan maar even geduld.
kan ik mooi het tapijt nog doen en de bank opnieuw bekleden