brandstofdruk ellende??

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
chris033
Posts: 13
Joined: Thu May 14, 2015 7:18 am

brandstofdruk ellende??

Post by chris033 »

beste forummers,heb een probleem met mijn bezinedruk.althans dat denk ik......
heb een caprice met een 305 motortje.afgelopen winter motor compleet uit elkaar en weer opgebouwd met nieuwe koppen,nokkenas,lagerschalen,headers enz
ook heb ik een nieuwe edelbrock 1406 met een performer intake geplaatst.
nu het volgende,de auto loopt prima totdat ik de auto uitzet en weer na 5 min start.hij slaat dan moeilijk aan,en stinkt vreselijk naar benzine uit de uitlaat.en loopt dan ook een paar min onrustig.ontsteking enz is allemaal ook nieuw en perfect afgesteld
haal ik de benzineslang van de carb dan lijkt het net of er 1 bar druk op de leiding staat.
ik heb een nieuwe mech pomp gemonteerd,maar heb het idee dat de druk veel te hoog is...
iemand die dit bekend voor komt?
ps voor de motor revisie reed de auto enkel op lpg,heb dus geen vergelijkingsmateriaal...
thnx in advance
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: brandstofdruk ellende??

Post by SRB12 »

Heb/had je geen retour?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: brandstofdruk ellende??

Post by Robin_Chevelle »

meten is weten.
Even de druk meten op de brandstof leiding, weet je zeker hoe het zit.
Er zijn versies van brandstofpompen met en zonder retour leiding.
Ook kan je tussen de leiding een drukregelaar (eventueel zelfs één met retour) plaatsen.
Als de druk echt hoog is, zou hij langs de vlotternaald kunnen drukken en hem verzuipen.

Maar het kan ook zo zijn dat de brandstof verdampt door de warmte van de motor. vapor-lock.
Je zou hem warm kunnen rijden, uitzetten en na 5 minuten de carburateur openen, of luchtfilter eraf en erin kijken. Als je dan gas geeft (paar keer) en de acceleratiesproeier spuit benzine, is de vlotter niet leeg verdampt. Zelfde kan je trouwens ook doen om te kijken of je simpelweg benzine door ziet stromen terwijl hij uit staat.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: brandstofdruk ellende??

Post by gert »

snel weer op lpg zetten. altijd gezeik met die kl#te carburateurs.
chris033
Posts: 13
Joined: Thu May 14, 2015 7:18 am

Re: brandstofdruk ellende??

Post by chris033 »

@srb12,nee heb geen retour.zat er ook origineel niet op.
@robin_chevelle,de druk waarover ik het had blijft op de leiding staan als de motor niet meer loopt.dus na uitzetten de leiding van de carb los en het spuit er met een fontein uit.ik denk dus dat hij de benzine langs de vlotternaald perst.heb geen last van vapourlock want hij spuit gewoon in als hij warm is.
@gert,word er wel een beetje moedeloos van,alleen jammer van de doekoes die het tot nu heeft gekost.......
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: brandstofdruk ellende??

Post by rene74monte »

wil je niet meer op gas gaan rijden dan ? als je beide wilt houden zou ik een elektrische pomp plaatsen aangezien die klotenbenzine van tegenwoordig van alles aantast , en in de mechanische pomp zit een rubber membraan en als je pech hebt dan lost die op door de benzine
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: brandstofdruk ellende??

Post by muddy bandit »

chris033 wrote: Sun Jul 02, 2023 11:00 pm @srb12,nee heb geen retour.zat er ook origineel niet op.
@robin_chevelle,de druk waarover ik het had blijft op de leiding staan als de motor niet meer loopt.dus na uitzetten de leiding van de carb los en het spuit er met een fontein uit.ik denk dus dat hij de benzine langs de vlotternaald perst.heb geen last van vapourlock want hij spuit gewoon in als hij warm is.
Om bij het begin te beginnen... is de ontluchting van je tank wel helemaal in orde?
Ik heb ook eens zo'n vergelijkbaar gevalletje gehad waar ik me rot heb gezocht naar het probleem, bleek uiteindelijk dat er in de tankontluchting een defect terugslagklepje met filtertje zat waardoor de onderdruk wel weg kon maar overdruk niet.
Heb dat ding uiteindelijk gevonden bij de vulhals net achter de tankdop, klepje verwijderd en het probleem was over.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: brandstofdruk ellende??

Post by rene74monte »

muddy bandit wrote: Mon Jul 03, 2023 6:22 pm Om bij het begin te beginnen... is de ontluchting van je tank wel helemaal in orde?
Ik heb ook eens zo'n vergelijkbaar gevalletje gehad waar ik me rot heb gezocht naar het probleem, bleek uiteindelijk dat er in de tankontluchting een defect terugslagklepje met filtertje zat waardoor de onderdruk wel weg kon maar overdruk niet.
Heb dat ding uiteindelijk gevonden bij de vulhals net achter de tankdop, klepje verwijderd en het probleem was over.
dat geldt alleen als er een retourleiding is
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: brandstofdruk ellende??

Post by Corp »

Welk bouwjaar caprice? Toevallig 1 met tbi systerm. 15psi pomp in tank en daarop mech pomp aangesloten?

Als je npu motor uitzet, gelijk de slang afklemt en dan kijkrn of stsrt en loopt op volume in de vlotters....
chris033
Posts: 13
Joined: Thu May 14, 2015 7:18 am

Re: brandstofdruk ellende??

Post by chris033 »

Corp wrote: Wed Jul 05, 2023 12:06 am Welk bouwjaar caprice? Toevallig 1 met tbi systerm. 15psi pomp in tank en daarop mech pomp aangesloten?

Als je npu motor uitzet, gelijk de slang afklemt en dan kijkrn of stsrt en loopt op volume in de vlotters....
het is een 79 er dus geen tbi en geen pomp in de tank.....heb inmiddela een drukregelaar besteld en zodra die er is ga ik zien of dat beter gaat
Post Reply