lpg overhevelen tussen 2 tanks

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by apmain »

Hallo,

Mijn auto is LPG-only en de gemonteerde ringtank tijdens de restauratie is zo goed als leeg.
Ik heb nog een losse lpg tank waar nog redelijk veel gas in zit.

Is het mogelijk/verstandig om het gas over te hevelen tussen deze 2 tanks d.m.v. een verloop slang?
Wat heb ik daarvoor nodig?

Alvast bedankt
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by muddy bandit »

Het is mogelijk, maar als je daar totaal geen ervaring mee hebt is het ook sterk af te raden... 1 liter vloeibaar LPG geeft namelijk 270 liter explosief gas.
Je zal niet de eerste zijn die een langdurige vakantie in Beverwijk wint met zo'n bezigheid.
Indianjohn
Posts: 215
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by Indianjohn »

Mogelijk is het zeker...... maar zorg in godsnaam voor een lekvrije verbinding tussen de tanks.
En 2 afsluiters gebruiken (iedere tank 1) likt me.
Maar kun je de auto niet naar een tankstation brengen, slepen of oprijwagen?
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by jelmoer »

Ik had ook nog een volle tank.
Die heb ik er gewoon tijdelijk in/naast gezet om leeg te rijden.(genoeg lengte van de leiding)
Intussen de nieuwe tank gevuld de leiding en bedrading afsluiter omgewisseld toen de oude tank bijna leeg was.

Met overhevelen krijg je op een gegeven moment dezelfde druk per tank dus beide net zo vol.
Je moet een verbinding maken van je uitgaande afsluiter naar de vulslang van de ander en dan ook nog even je afsluiter van stroom voorzien.(erg veel risico)

Wat is trouwens je bedoeling?
Alle lpg gebruiken uit de oude tank of de nieuwe tank voldoende vullen om bij een tankstation te komen?

Dan kun je ook gewoon je ringtank demonteren en vullen bij het tankstation en daarna weer vastzetten en rijden.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by apmain »

bedankt voor het meedenken

- de "volle" tank heeft geen electrische afsluiter maar een draaiknop dus kan doseren
- doel is om gas in de ringtank te krijgen zodat ik naar de pomp kan rijden om het verder te vullen.
- demonteren van de ringtank wil ik het liefst vermijden omdat het geen fijne klus is om te doen. Zeker niet als de tank gevuld is ivm gewicht op een krik balanceren

alternatief is om de losse tank tijdelijk aan te sluiten en naar de pomp te rijden.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by gert »

als je een goed stuk leiding hebt tussen beide tanks gaat dat overhevelen prima.

let er op dat je de kraan niet te snel opendraait want er zit een leidingbreuk beveiliging in de afsluiter.
heerlijk die oude draaiafsluiters!
wat ook goed helpt is de donortank iets opwarmen , of met een brander, of in de zon, zodat de druk wat stijgt.
Last edited by gert on Wed Aug 16, 2023 2:10 pm, edited 1 time in total.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by gert »

grapje....
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by apmain »

dit verloopstuk zou dan het mogelijk moeten maken

https://www.lpgwebshop.com/nl/koppeling ... results=98
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by jelmoer »

Kun je toch net zo goed je volle tank aansluiten en leegrijden?
Met hevelen krijg je hem niet leeg.
Eventueel je huidige leiding verlengen tot waar je je volle tank kwijt kunt.
Openen was handmatig toch?
Ondertussen die andere voltanken(wel je afsluiter loskoppelen van de ringtank anders wordt het zo'n bende)
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by RobDodge »

In de tijd dat ik nog op m'n werk op een heftruck zat hadden we een 20L lpg tankje. Mocht je met je heftruck zonder lpg komen te staan... Konden we het 20L tankje met een snelkoppeling (met terugslagklep) aan het systeem toevoegen. Om vervolgens naar de tankplaats te kunnen cruisen. Werkte perfekt!
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by apmain »

ik heb het verloopje besteld en zal het binnenkort eens proberen.
Als het lukt scheelt me dat een hoop gedoe en tijd
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by apmain »

update

ik had dus het verloopje gekocht en aangesloten maar er gebeurd niks.
Er gaat geen gas over naar de andere tank. Geen idee waarom dat niet lukt

De tank onder de auto is bijna leeg en de andere nog iets meer dan de helft

hieronder 2 linkjes naar de foto
https://drive.google.com/file/d/1duiC5B ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1djo46w ... sp=sharing
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by apmain »

iemand een idee hoe dat kan ?
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by jelmoer »

Ligt de tank wel in de juiste positie.
Dan pas klopt je tankmeter.
Als je de leiding iets los maakt en de kraan bediend komt er wel gas uit?


Ik weet niet hoeveel druk er op de volle tank zit en hoeveel de openingsdruk is die nodig is om de andere kant te vullen.
Ik deed gewoon de volle tank aansluiten op de bestaande leiding om bij het tankstation te komen.
Kun je hem helemaal leegrijden indien je gereedschap mee hebt natuurlijk.

Gert schreef iets over een leidingbreuk beveiliging.
Misschien is die actief geworden?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: lpg overhevelen tussen 2 tanks

Post by muddy bandit »

apmain wrote: Mon Aug 28, 2023 7:22 am update

ik had dus het verloopje gekocht en aangesloten maar er gebeurd niks.
Er gaat geen gas over naar de andere tank. Geen idee waarom dat niet lukt

De tank onder de auto is bijna leeg en de andere nog iets meer dan de helft

hieronder 2 linkjes naar de foto
https://drive.google.com/file/d/1duiC5B ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1djo46w ... sp=sharing
Dat komt doordat de druk in de beide tanks even groot is, het aanwezige dampgas in de tanks zorgt daar namelijk voor.

1- Leiding tussen de tanks zo kort mogelijk i.v.m. bevriezen
2- Check of er wel vloeibare lpg uit dat kraantje komt, dampgas heb je niets aan.
3- Zorg dat je de te vullen tank kunt ontluchten, daaruit moet je de aanwezige dampgas dus afblazen want anders stroomt de vloeibare lpg niet.
4- Zorg dat er op gepaste afstand iemand aanwezig is met blusmiddelen enz. voor het geval het toch mis gaat.

Er komt zondermeer een aardige hoeveelheid explosief dampgas vrij die je zo veilig mogelijk moet lozen.
Doe dit klusje dus op een winderige dag in de open lucht en vrije ruimte, en zorg ervoor dat de ontluchting het dampgas ver van je afvoert... gebruik desnoods maar een tuinslang van 20 meter hiervoor.
En houd het veilig, dus zorg er voor dat er absoluut geen vonkvorming kan optreden (accu afkoppelen en aardpen aanbrengen i.v.m. statische elektriciteit)... en niet roken + een goede gelaatsbescherming en handschoenen/beschermende kleding gebruiken hoort hier vanzelfsprekend ook nog bij. (een druppel vloeibaar lpg voelt ongeveer als -40 graden en kan je huid dus gewoon bevriezen)

Nog even voor alle duidelijkheid: ik neem geen enkele verantwoording of aansprakelijkheid voor deze gebruiksaanwijzing, je doet het dus volledig op eigen risico.
Post Reply