inlopen gereviseerde 5,7L TBI

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

inlopen gereviseerde 5,7L TBI

Post by bassie909 »

goedenavond ik heb een vraagje over het inlopen van een net gereviseerde motor.

ben zelf een chevrolet c10/r10 aan het opknappen en de motor is compleet gereviseerd:

koppen gereviseerd,
0,30 opgeboord en gehoond.
nieuwe zuigers.
nieuwe nokkenas.
nieuwe lifters.
nieuwe stoterstangen.
krukas geslepen.
noem het allemaal maar op.

nu zit het motorblok weer in de c10 en ben ik bijna zover deze te startten op het internet lees ik veel verschillende meningen en manieren en wil het nu eens duidelijk hebben...

dit is wat ik eruit heb opgestoken:

motorblok primen doormiddel van een verloop op de boormachine om oliedruk en overal olie te hebben ( dit heb ik al gedaan heb netjes uit elke stoterstang olie)

inloop additief of inloop motorolie gebruiken

ontsteking ongeveer op tijd zetten (ook gedaan)

benzine erin gieten en starten zodra deze aanslaat direct het toerental naar de 2000/2500 toeren gooien en daar voor 20/25 minuten vasthouden zodat de nokkenas voldoende olie krijgt en deze niet gaat invreten op een hydraulische lifter.

moet hiervoor niet eerst de ontsteking goed gezet worden met een stroboscoop lamp ? ondanks dat de motor onbelast draait.

ik vind het zelf allemaal best overdreven... neem aan dat ze ze vroeger in de fabriek ook niet zo lieten inlopen... is het niet enorm opgeblazen omdat ze in de usa zulke dikke nokkenassen en klepveren gebruiken waardoor dit zo cruciaal word ?

bij mij is alles er gewoon weer standaard in gekomen dus verwacht eigenlijk geen problemen als ik deze start en dan de eerste 10 minuutjes even op 1500/2000 laat draaien moet al voldoende wezen lijkt mij ?

hoor graag jullie meningen en tips!

gr bas
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: inlopen gereviseerde 5,7L TBI

Post by SRB12 »

Timing dien je inderdaad direct te controleren als ie loopt. Dat kan je eventueel ook op gehoor doen, blok hoeft ook nog niet te presteren, maar alleen 20 minuten op 2000 toeren te draaien. Verder uiteraard letten op lekkages en oppassen bij benzine. Liever blok weer uit, dan stationair laten draaien.
Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat het met 10 minuten wel in orde is, maar waarom risico nemen?
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: inlopen gereviseerde 5,7L TBI

Post by gert »

je motor moet ook eerst nog even opwarmen, pas bij bedrijfstemperatuur zijn alle spelingen optimaal en heb je een goede spatsmering voor de nokkenas en lifters.
dat duurt gewoon 5 minuten.
ik gooi bij de eerste start de radiator vol met heet water, dan is de boel eerder op temperatuur.
bassie909
Posts: 25
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: inlopen gereviseerde 5,7L TBI

Post by bassie909 »

Oke bedankt,

Ja zit gewoon een gasklep onder welke ik vast kan zetten met een tiewrap inderdaad

Dan zorg ik dat ik de koelvinnen rechtstreeks op de accu zet, stroboscoop lamp erbij starten gelijk toerental omhoog naar de 2000/2500 Rpm dan de timing op 0° zetten zoals dat bij een tbi hoort en hopen op het beste 👌🏻
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: inlopen gereviseerde 5,7L TBI

Post by Robin_Chevelle »

nieuwe nokkenas en lifters? Dan 20 minuten tussen de 2200 en 2600rpm laten draaien.
Direct vanaf eerste moment koude start.
Daarna olie eraf, filter eraf. Schone olie en filter erop.

Helaas is het materiaal niet meer de kwaliteit van vroeger en de olie al helemaal niet meer.

en als je tijd over heb, dit is lezen:
https://540ratblog.wordpress.com/
Post Reply