Scheve achteras

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Scheve achteras

Post by LeonW »

De aangekochte chevy uit de VS heeft helaas niet de goede as er onder. Wielen steken 4 cm uit, en dat wil.ik liever niet.

Optie is om de huidige te laten richten of datgene te vervangen wat scheef is.
Wiel blijft ook bij draaien in dezelfde stand scheef.
Zal dus steekas bevestiging zijn? Ik heb geen idee hoe het in elkaar steekt en wat dan vervangen moet worden.

Iemand tips of tricks?

Image

Image
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Scheve achteras

Post by muddy bandit »

Lastig te zien op de foto's, maar staat het wiel wel werkelijk scheef op de as of is het een simpel gevalletje van een kromme ankerplaat? (remtrommels worden nog wel eens hardhandig verwijderd door met een koevoet tussen de trommel en ankerplaat te wrikken)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Scheve achteras

Post by gert »

ik zie niet wat er scheef of krom is.
bedoel je de stud flens?
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Wiel staat echt scheef op de as.
Verklaarbaar want heeft een flinke klappert gemaakt.

@Gert, Ik denk dat je de ankerplaat bedoeld? Dat is het niet 🙃
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Scheve achteras

Post by gert »

nee, ik bedoel de flens waar de wiel studs in zitten.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Ah oké, zou wel kunnen inderdaad.
Is het mogelijk dat alleen die scheef is?
Is die flens gewoon vervangbaar?
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Ah oké, zou wel kunnen inderdaad.
Is het mogelijk dat alleen die scheef is?
Is die flens gewoon vervangbaar?
Image

Het omcirkelde bedoel je?
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Op de foto zie je dat de remtrommel scheef er op zit.
Niet heel duidelijk inderdaad, maar onder is de opening tussen trommel en flens kleiner dan boven.
Image
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Scheve achteras

Post by gert »

dat had ik wel gezien, maar zoals iemand al opmerkte kan dat zijn van een ruwe demontage van de trommel.
ik bedoel het rood omcikelde flens
als je de as laat draaien moet je kunnen vaststellen wat er krom is.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Begrijp ik, maar de trommel is niet ruw gedemonteerd. De auto heeft een zijwaartse klapper gemaakt.
Als ik het chassis verplaatst, rolt het wiel in dezelfde schuine stand. Remtrommel loopt ook aan op de remvoering, vandaar dat de theorie wel kan kloppen dat de flens waar de studs in geperst zitten scheef is
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Image
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Scheve achteras

Post by jelmoer »

Als de flens scheef is zou het wiel moeten wiebelen en de brede kier moeten verplaatsen met rotatie lijkt mij.
Net zoals een slag in je wiel zou doen.
Als hij bij het draaien in dezelfde hoek scheef staat.
Verwacht ik dat de behuizing en dus de stand van het lager krom is.
Zie plaatje.


Image

Misschien als je je remvoering demonteerd is het al zitbaar.
Anders as er uit.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Fijne heldere tekening, had ik naar gezocht maar niet gevonden. Dank daarvoor.

Lijkt dan dat de steekas krom is, en misschien ook nog wel een lager.

Als dat zo is, kan die steekas gericht worden?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Scheve achteras

Post by muddy bandit »

Zoals hierboven al opgemerkt is: als de steekas en/of flens (nr. 19 op die tekening) krom is dan zwabbert het wiel tijdens het draaien... vervangen.
Als het wiel in dezelfde scheve stand blijft staan tijdens het draaien is meestal de asbuis (nr. 6) krom en/of heeft het lager (nr. 21) een dermate harde klap gekregen dat die ovaal is geslagen.
Een combi van kromme steekas, een krom ashuis en een kapot lager is natuurlijk ook nog heel goed mogelijk...
Haal de as er onderuit en trek de as maar uit elkaar, dan kun je veel beter bekijken/meten wat er precies kapot/krom is... en kijk dan ook even goed in het difhuis of daar alles nog wel in orde is.

Ow ja... het scheef staan van het wiel baseer je hopelijk toch niet op die compleet aan gort gereden velg?
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Scheve achteras

Post by jelmoer »

LeonW wrote: Sat Oct 07, 2023 2:39 pm Fijne heldere tekening, had ik naar gezocht maar niet gevonden. Dank daarvoor.

Lijkt dan dat de steekas krom is, en misschien ook nog wel een lager.

Als dat zo is, kan die steekas gericht worden?


Volgens mij schreef je eerder dat het wiel met draaien onder dezelfde hoek bleef staan.
Dan lijkt mij niet dat het probleem in de steekas zit.
Terwijl met een zijdelingse impact je juist wel verwacht dat de steekas ter hoogte van het buitenste lager scheef zal raken.
Eerst maar eens demonteren en kijken wat je tegenkomt.

Blijven het volgen.

Succes
Post Reply