dynamo

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

dynamo

Post by rene74monte »

misschien is het een stomme vraag maar ik weet het even niet meer , de regelaar van de dynamo wordt geactiveerd door het accu lampje in het dashboard ,
maar wat als je geen lampje hebt maar een meter ?
ik zoek me een ongeluk om er achter te komen waarom mijn dynamo zo idioot doet , hij varieert tussen 11 en 14 volt , als ik verbruikers zoals licht en kachel aan heb
dan zakt de spanning naar 11 volt tijdens vaart minderen voor een rotonde of zo , daarna blijft het 11 volt , als ik vervolgens alles uit doe dan loopt hij op een gegeven
moment weer op naar 14 en daar blijft hij dan ook ongeveer op staan als ik alles weer aan doe , accu is nieuw , dynamo is nieuw ik kan ook geen draadbreuk of zo vinden ,
hij heeft het altijd prima gedaan en zomaar ineens ben ik met amper 10 volt naar huis gestrompeld .
toen dynamo vervangen , bleef het zelfde , accu vervangen en het is nog steeds het zelfde ,het enige wat ik mij nog voor kan stellen is dat ik iets van lekspanning of zo heb in de startmotor
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: dynamo

Post by gert »

alles is nieuw zeg je, maar de regelaar niet?
goeie massa verbinding tussen dynamo, motor en chassis/carosserie?
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: dynamo

Post by rene74monte »

regelaar zit in de dynamo , massa heb ik ook bekeken maar zie er niets aan wat niet goed is
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: dynamo

Post by gert »

dus het is een 1 draads dynamo?
dan zou ik hem even laten testen op een testbank bij een dynamo specialist, want de kwaliteit van dei dingen varieert nogal.
ik heb er ook problemen mee, soms hele lage spanning en weinig laadstroom.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: dynamo

Post by rene74monte »

het is een ac delco dynamo met een batt aansluiting en een stekkertje voor 1 en 2
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: dynamo

Post by gert »

das weer wat anders, ik zou hem toch laten testen
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: dynamo

Post by jelmoer »

Mocht hij niet laden ivm het acculampje dan laad hij gewoon helemaal niet.
Maar had je auto van origine een regelaar op het schutboard?
Zo ja hebben ze die er wel tussenuit gelaten?
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: dynamo

Post by RobDodge »

Hier zie je hoe je zelf je dynamo kan testen

https://youtu.be/LGB6ZEjGm7Q?si=Pjx3m_8fMsI2Sy5h
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: dynamo

Post by rene74monte »

jelmoer wrote: Sat Mar 09, 2024 5:05 pm Mocht hij niet laden ivm het acculampje dan laad hij gewoon helemaal niet.
Maar had je auto van origine een regelaar op het schutboard?
Zo ja hebben ze die er wel tussenuit gelaten?
heb je de berichten gelezen ?
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: dynamo

Post by jelmoer »

Ik heb een poging gedaan om je berichten te lezen.
En alles wat voor jou logisch geschreven lijkt is voor een ander niet altijd duidelijk.

Om welke auto gaat het?
Is de voltmeter origineel of achteraf ingebouwd.
Heb je het probleem bekeken met een andere voltmeter om uit te sluiten dat je voltmeter wel goed funtioneert?

Ik heb zelf wat problemen met mijn dashboard lampjes waaronder het dynamo lampje.
Deze doet het niet maar de dynamo laad wel.
In de draad naar de dynamo zit nog een plus met een weerstand.
Dus bij een defect GEN lampje is er nog geen probleem.
Geen idee of dat bij jouw auto ook zo is.

Ik heb ook een ac delco met 3 aansluitingen en een interne regelaar.
Helaas heeft de persoon die hem heeft ingebouwd de externe regelaar laten zitten en nu heb ik een regelaar voor en in de dynamo zitten.
Hierdoor is volgens mij de interne kapot gegaan.
Maar werkt hij nog via de oude externe regelaar.

Daarom vroeg ik of dat bij jou ook het geval kon zijn.

Meer niet.

Volgens mij is pin 1 normaal gesproken vanaf je dynamolampje of een plus met weerstand.

Je kunt eens de stekker van pin 1 en 2 losnemen.
Dan zet je op pootje 1 een draad met een lampje vanaf je accu.
Of een proeflampje.

Je nummer twee draad bepaald de afgeregelde spanning.
Je zou die draad dus eens kunnen overbruggen en kijken of hij dan wel constant blijft.
Gewoon pootje 2 verbinden met de dikke plus op de dynamo.
Zie afbeelding.


Image

Wel het proeflampje op pin 1 loshalen als je parkeert of aansluiten via geschakelde plus.

Succes
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: dynamo

Post by rene74monte »

de bus is van 78 , meter is origineel maar ik heb er nog een digitaal metertje bij gezet , als ik een lampje aansluit tussen contact en 1 dan gaat hij netjes uit zodra ik de auto start , mijn probleem is dat de voltage alle kanten op schiet
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: dynamo

Post by jelmoer »

Dan zou het in de draad vanaf pin 2 kunnen zitten.
Deze is als het goed is de regeldraad.
Misschien zit er een breukje of weerstand in.
Volgens mij kun je deze dus ook aansluiten zoals op het plaatje.
Dan is hij super kort.

Trek ook nog een plus vanaf je accu naar de plus op de dynamo

En een massa vanaf de accu naar bijvoorbeeld de bout waar de dynamo mee vast zit.


Als het probleem er daarna nog is lijkt het de regelaar zelf te zijn.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: dynamo

Post by rene74monte »

er loopt al een dikke massa kabel van het blok naar de accu uiteraard, nummer 2 zit al aangesloten op de laaddraad achter op de dynamo , een draad rechtstreeks naar de accu leggen was ik ook al van plan , eigenlijk is het enige wat ik kan bedenken een lekspanning in de startmotor
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: dynamo

Post by jelmoer »

Jeetje dan blijft er weinig over.
Met een lekspanning loopt meestal je accu leeg in rust.
Je kunt je lekstroom in rust wel meten.
Maar waarom zou je laadbeeld soms veranderen?

Maar als je dit vermoed misschien een onderbreker in je pluskabel naae de startmotor maken.
Dat hij alleen verbonden is als je wilt starten en tijdens het rijden onderbroken is.

Niemand in de buurt met een reserve dynamo?
Kun je dynamo echt uitsluiten.
Of deze eens laten testen zullen ook de kosten niet zijn.

Succes maar ik zou het ook niet meer weten.

Zoiets


Image
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: dynamo

Post by rene74monte »

heb ik er al tussen zitten ,
Post Reply