Advies gevraagd, chevrolet C20
Advies gevraagd, chevrolet C20
Beste,
Nu lekker op vakantie, dus tijd om mijn gedachten de vrije loop te laten...
We willen de chevy dagelijks in gaan zetten. Daarom hebben we de spatborden, binnenschermen, motorkap en paravan verwijderd. Gelukkig geen rottigheid tegengekomen. Binnenkanten schoongemaakt en al 1 x in de owatrol gezet, en vervolgens in de tenco zwart. Dit moet ik nog één keer herhalen.
Maar hoe nu verder.
Afspraak voor LPG bij mandigers staat voor al. Bedoeling is een impco met onderbouw en 425 mixer. Alleen lpg, benzine spul allemaal verwijderen.
Is dit wijs?
Hoe nu verder? Ik wil er eigenlijk geen body off van maken, maar auto is dusdanig goed qua body dat ik hem graag wil conserveren én gebruiken zonder dat de kosten de pan uit reizen.
Is owatrol met tenco zwart voldoende om de auto te conserveren? Zo ja, wellicht ook nog cabine en bak lichten om daar ook alles te doen.....
Het jeukt nu ook wel om het blok er ook nog "ff" uit te pakken om eea netjes te maken. Volgens mij nog lekkage achterste krukaskeering en stuurhuis.
Hoe ver moet je gaan om de auto als daily te kunnen gebruiken zonder dat de gaten er in vallen.
Maar.... kom eens door met adviezen.
Nu lekker op vakantie, dus tijd om mijn gedachten de vrije loop te laten...
We willen de chevy dagelijks in gaan zetten. Daarom hebben we de spatborden, binnenschermen, motorkap en paravan verwijderd. Gelukkig geen rottigheid tegengekomen. Binnenkanten schoongemaakt en al 1 x in de owatrol gezet, en vervolgens in de tenco zwart. Dit moet ik nog één keer herhalen.
Maar hoe nu verder.
Afspraak voor LPG bij mandigers staat voor al. Bedoeling is een impco met onderbouw en 425 mixer. Alleen lpg, benzine spul allemaal verwijderen.
Is dit wijs?
Hoe nu verder? Ik wil er eigenlijk geen body off van maken, maar auto is dusdanig goed qua body dat ik hem graag wil conserveren én gebruiken zonder dat de kosten de pan uit reizen.
Is owatrol met tenco zwart voldoende om de auto te conserveren? Zo ja, wellicht ook nog cabine en bak lichten om daar ook alles te doen.....
Het jeukt nu ook wel om het blok er ook nog "ff" uit te pakken om eea netjes te maken. Volgens mij nog lekkage achterste krukaskeering en stuurhuis.
Hoe ver moet je gaan om de auto als daily te kunnen gebruiken zonder dat de gaten er in vallen.
Maar.... kom eens door met adviezen.
-
- Posts: 4629
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
tja , ik heb ook alleen lpg , het is een kwestie van rekening houden met , soms is het wel spannend :-)
ik heb er aan gedacht om een klein benzinetankje voor nood te plaatsen maar ik weer uit ervaring dat ik het nooit zal gebruiken en als dat wel zou moeten dan is de benzine kapot of de slangen zijn verteerd , dat heb ik al eens gehad , de benzine spoot zo over het blok heen , eigenlijk had ik dus een elektrische pomp moeten plaatsen ipv de mechanische .
daarom heb ik dus alleen lpg , wel een 120 liter tank en daar kan ik zo`n 600 km mee rijden en dat is zat
ik heb er aan gedacht om een klein benzinetankje voor nood te plaatsen maar ik weer uit ervaring dat ik het nooit zal gebruiken en als dat wel zou moeten dan is de benzine kapot of de slangen zijn verteerd , dat heb ik al eens gehad , de benzine spoot zo over het blok heen , eigenlijk had ik dus een elektrische pomp moeten plaatsen ipv de mechanische .
daarom heb ik dus alleen lpg , wel een 120 liter tank en daar kan ik zo`n 600 km mee rijden en dat is zat
-
- Posts: 4629
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
volgende , als je hem wilt conserveren kom je nooit overal bij zonder hem uit elkaar te halen , dat amerikaanse spul wil rotten als de tyfus en als je hem dagelijks wilt gebruiken , dus ook in de winter in de pekel ( iets wat ik zelf nooit zou doen ) dan heb je binnen een paar jaar waarschijnlijk een roestbak en om eerlijk te zijn betwijfel ik het of je overal bij kunt komen als hij helemaal uit elkaar zou gaan , pekel en vocht komt wel overal bij , duss :-)
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Dat klinkt dan toch als een body off. Als je blok, bak en cabine er af gaat halen
Vaak komt van het één wel het ander in zo'n geval.
Ik heb geen ervaring met Owatral en Tenco. Ik heb alles gestraald en 2 componenten epoxy primer en chassislak gebruikt voor dit soort delen.
Ik zou de holle ruimtes wel controleren en behandelen.
Succes!
Vaak komt van het één wel het ander in zo'n geval.
Ik heb geen ervaring met Owatral en Tenco. Ik heb alles gestraald en 2 componenten epoxy primer en chassislak gebruikt voor dit soort delen.
Ik zou de holle ruimtes wel controleren en behandelen.
Succes!
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
ik rij met 2 autos allen lpg, nooit een probleem, lpg is ook een betere brandstof en je motor en milieu blijft ook schoner.
als antiroest gebruik ik rauwe lijnolie verdund met terpentine of een ander oplasmiddel, erop spuiten en laten opdrogen
die lijnolie kruipt overal in en tussen en verdringt vocht. en kost een drol, aan 2 liter heb je genoeg voor 1 auto.
als antiroest gebruik ik rauwe lijnolie verdund met terpentine of een ander oplasmiddel, erop spuiten en laten opdrogen
die lijnolie kruipt overal in en tussen en verdringt vocht. en kost een drol, aan 2 liter heb je genoeg voor 1 auto.
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Dank jullie.
Duidelijk dat alleen lpg de voorkeur geniet. Mooi dat het bevestigd wordt. Opletten om te tanken moet toch wel, ook al is benzine makkelijker bij te halen.
Ik zal eerst het blok goed schoonmaken en bepalen waar het lekt. Hier gelezen dat het ook zomaar de intake of kleppendeksels kunnen zijn. Dan hoeft het blok er zeker niet uit. Kom er nu wel overal mooi bij.
Ik zal proberen om het chassis zo veel mogelijk af te kärcheren, goed laten drogen, en dan owatrol er op, gevolgd door tenco zwart.
Wil wel de laadbak nog er af tillen, dan kan ik al veel van het chassis doen. Ligt een 5 mm dikke traanplaat in, dat roest niet zo maar door...
Een 5 ltr blik owatrol staat al geduldig te wachten.
Sowieso gaat de wagen geen pekel zien, wel nattigheid.
Als blijkt dat het nodig is, kan er in de toekomst nog altijd body off gegaan worden.
Duidelijk dat alleen lpg de voorkeur geniet. Mooi dat het bevestigd wordt. Opletten om te tanken moet toch wel, ook al is benzine makkelijker bij te halen.
Ik zal eerst het blok goed schoonmaken en bepalen waar het lekt. Hier gelezen dat het ook zomaar de intake of kleppendeksels kunnen zijn. Dan hoeft het blok er zeker niet uit. Kom er nu wel overal mooi bij.
Ik zal proberen om het chassis zo veel mogelijk af te kärcheren, goed laten drogen, en dan owatrol er op, gevolgd door tenco zwart.
Wil wel de laadbak nog er af tillen, dan kan ik al veel van het chassis doen. Ligt een 5 mm dikke traanplaat in, dat roest niet zo maar door...
Een 5 ltr blik owatrol staat al geduldig te wachten.
Sowieso gaat de wagen geen pekel zien, wel nattigheid.
Als blijkt dat het nodig is, kan er in de toekomst nog altijd body off gegaan worden.
-
- Posts: 4629
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
owatrol is geweldig spul , ik kwak het altijd in mijn deuren :-)
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Ik gebruik ook gekookte lijnolie (moet gekookt zijn). Ik zelf hou niet zo van LPG maar daar kom ik denk ik steeds meer van terug.
Vaak wordt LPG gekozen voor de kostenbesparing en dan ook lelijk ingebouwd, dat vind ik eeuwig zonde. Voor de kosten zou ik het ook niet kiezen; met goed afstellen krijg ik m’n auto nu tot 1 op 11.
Echter… de laatste tijd heb ik zoveel gezeik met benzine; dan weer filter verstopt, dan weer leidingen poreus, dan weer elektrische brandstofpomp stuk, en met mooi weer kan ik hem niet uitzetten want dan kookt de benzine over. Gedoe dus! LPG verdien ik nooit terug want ik rij bijna niet (gemiddeld 500 km per jaar) maar die kopzorgen word je ook goed ziek van.
Vaak wordt LPG gekozen voor de kostenbesparing en dan ook lelijk ingebouwd, dat vind ik eeuwig zonde. Voor de kosten zou ik het ook niet kiezen; met goed afstellen krijg ik m’n auto nu tot 1 op 11.
Echter… de laatste tijd heb ik zoveel gezeik met benzine; dan weer filter verstopt, dan weer leidingen poreus, dan weer elektrische brandstofpomp stuk, en met mooi weer kan ik hem niet uitzetten want dan kookt de benzine over. Gedoe dus! LPG verdien ik nooit terug want ik rij bijna niet (gemiddeld 500 km per jaar) maar die kopzorgen word je ook goed ziek van.
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Kan ik me iets bij voorstellen.
De C20 weegt 2500 kg, waarschijnlijk nog wel meer. Met de 402 Cui 1op 11 een utopie. En het gaat zeker meer dan 500 km per jaar worden. De El Camino vroeger werd enkel uitgelaten bij minimaal twee weken mooi weer, maar dat hoeft nu niet meer zo.
Gas gaat er in komen, met onderbouw lpg tank. Komt goed.
Owatrol is op basis van gekookte lijnolie.
Er zullen nog vele vragen komen, en dat met name over de motor.
Ik ben blij dat hier toch nog een vast groepje liefhebbers komt. Facebook is volgens mij alleen maar nuttig om plaatjes te kijken...
Gegroet
De C20 weegt 2500 kg, waarschijnlijk nog wel meer. Met de 402 Cui 1op 11 een utopie. En het gaat zeker meer dan 500 km per jaar worden. De El Camino vroeger werd enkel uitgelaten bij minimaal twee weken mooi weer, maar dat hoeft nu niet meer zo.
Gas gaat er in komen, met onderbouw lpg tank. Komt goed.
Owatrol is op basis van gekookte lijnolie.
Er zullen nog vele vragen komen, en dat met name over de motor.
Ik ben blij dat hier toch nog een vast groepje liefhebbers komt. Facebook is volgens mij alleen maar nuttig om plaatjes te kijken...
Gegroet
-
- Posts: 4629
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
facebook is om te kotsen eigenlijk , ik krijg steeds meer een hekel aan mensen , social media is geen aanwinst voor de mensheid
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
helemaal mee eens, ik doe er niks mee.
overigens: gekookte lijnolie hardt uit, das goed voor op hout, maar niet als roestbeschermer, dan moet je rauwe nemen, die blijft zacht.
over die 402 motor, daarvoor is echt geen 425 mixer noodzakelijk, een 300A is best voldoende, die 425 is wel beter maar ook een stuk duurder, en veel hoger qua inbouwruimte.
overigens: gekookte lijnolie hardt uit, das goed voor op hout, maar niet als roestbeschermer, dan moet je rauwe nemen, die blijft zacht.
over die 402 motor, daarvoor is echt geen 425 mixer noodzakelijk, een 300A is best voldoende, die 425 is wel beter maar ook een stuk duurder, en veel hoger qua inbouwruimte.
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Heb bijna alles hier terug gelezen over 425/300A mixers.
Zowel jij als sjak destijds zijn toch echt meer voorstander van een 425. En zoals ik het begrepen heb is een 425 geschikt voor lpg only en moet bij een 300A mixer de carb behouden blijven, maar ik kan me vergissen.
Zowel jij als sjak destijds zijn toch echt meer voorstander van een 425. En zoals ik het begrepen heb is een 425 geschikt voor lpg only en moet bij een 300A mixer de carb behouden blijven, maar ik kan me vergissen.
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Staat nog een mooie 300A op MP voor 125 euri dacht ik .gert wrote: ↑Tue Aug 16, 2022 9:36 pm helemaal mee eens, ik doe er niks mee.
overigens: gekookte lijnolie hardt uit, das goed voor op hout, maar niet als roestbeschermer, dan moet je rauwe nemen, die blijft zacht.
over die 402 motor, daarvoor is echt geen 425 mixer noodzakelijk, een 300A is best voldoende, die 425 is wel beter maar ook een stuk duurder, en veel hoger qua inbouwruimte.
*Edit*
Impco
€ 125,00
https://link.marktplaats.nl/m1874368534 ... ialbuttons
Last edited by Bazz on Wed Aug 17, 2022 3:56 am, edited 1 time in total.
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Weer wat geleerd Je hoort van alles en iedereen gekookt. Die blijft als het goed is ook elastisch, en rauwe blijft heel lang pekkig, maar voor holle ruimtes is rauw zo te zien dus idd beter.
Ik gebruik gekookte voor de carrosserie (buitenkant) overigens, en daar wil je niet dat je auto jarenlang pekkig blijft
En Fascistbook blijf ik ver weg van nadat ik mensen heb zien radicaliseren daar. Eentje daarvan is er aan overleden...
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Advies gevraagd, chevrolet C20
Ik maak bij dit soort projecten altijd een mengsel van owatrololie en ijzermenie (1:4) en behandel daar de metalen delen eerst mee, dat mengseltje is zo dun als water en kruipt overal tussen... en daarna gaat er een 2e laag pure ijzermenie erover.
Als het goed gedroogd is schilder/spuit ik het af met TencoFerro, en de onderzijde +wielkasten krijgen dan eerst nog een laag steenslagbescherming (met UBS spuit en schroefbussen, dus niet uit die knikkerbusjes) over de ijzermenie voordat de TencoFerro afwerklaag er over gaat.
Als het goed gedroogd is schilder/spuit ik het af met TencoFerro, en de onderzijde +wielkasten krijgen dan eerst nog een laag steenslagbescherming (met UBS spuit en schroefbussen, dus niet uit die knikkerbusjes) over de ijzermenie voordat de TencoFerro afwerklaag er over gaat.