Verlagings veren.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: Verlagings veren.

Post by the puritan »

:oops: De kans dat je veren breken als je ze heet gestookt hebt is aanzienlijk groot. Ik heb ooit een golfje gezien waarbij ze dat gedaan hadden. Gevolg: Veer gebroken en van de onderste veerschotel afgeschoten en in de wang van de band geboord. Resultaat: Klapband en in de vangrail geknald! Wel lekker goedkoop met zo'n brander.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Verlagings veren.

Post by Renev »

ThA CoPyCaT© wrote:daar hebben ze dus verlagingsveren voor uitgevonden....

maar dat vinden de meeste hier teveel geld

Haha. Wel triest eigenlijk.

Yep maar wel de waarheid :( :arrow:
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Verlagings veren.

Post by kn@pestaart »

Heel simpel, hele winding eraf, onderste winding warmstoken en platbuigen, niets aan de hand. Het verandert niets aan de veereigenschappen, alleen je veer is korter. Als je auto op z'n wielen staat, liggen de onderste windingen tegen elkaar en maakt het niet uit dat ie warmgestookt is geweest. Als je maar genoeg voorspanning houdt zodat de veer niet gaat rammelen in uiterste stand. ;)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Verlagings veren.

Post by boyanka »

:) ik gloei regelmatig veren uit omdat de auto te stug is, heb nog nooit meegemaakt dat een uitgegloeide veer breekt.
Kan eigenlijk ook niet omdat de spanning eruit is
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Verlagings veren.

Post by sjak_brak »

kn@pestaart wrote:Heel simpel, hele winding eraf, onderste winding warmstoken en platbuigen, niets aan de hand. Het verandert niets aan de veereigenschappen, alleen je veer is korter.
Het verandert daarentegen wel wat andere dingen.

Bv schokdempers die niet meer in de "neutrale" stand terugkomen als de auto niet in- of uitgeveerd is, als je geen kortere exemplaren gebruikt.

Daarnaast kan de roll centre van de auto kan compleet anders komen te liggen, wat het rijgedrag niet per se ten goede komt.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Verlagings veren.

Post by kn@pestaart »

Niet alle standaard schokbrekers hebben die neutrale stand en dan luistert het niet zo nauw...
En bij iedere wijziging uiteraard uitlijnen en caster/camber stellen ;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Verlagings veren.

Post by sjak_brak »

kn@pestaart wrote:En bij iedere wijziging uiteraard uitlijnen en caster/camber stellen ;)
Met caster, camber en toe-in verandert de roll center niet, bij verkorten van de veren wel. De draagarmen staan dan in de "neutrale" stand anders dan bij normale hoogte van de veren. Bij sommige wagens kan dit het rijgedrag heel nadelig beinvloeden.
bundie
Posts: 488
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:23 am

Re: Verlagings veren.

Post by bundie »

veren warm stoken??? omg waar hebben we het over....

Dacht dat er hier aardig wat metaal bewerkers zaten.......
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Verlagings veren.

Post by Texas Boy »

meganix wrote:je kunt je veren ook heet stoken :P dan zakken ze in heb je zowieso geen gezeur met apk.
kans is wel aanwezig dat ie te ver zakt als je niet voorzichtig bent :D maar laag issie dan wel.

Image


:lol:
69yellowbird
Posts: 144
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:57 am

Re: Verlagings veren.

Post by 69yellowbird »

Onder mijn 69 firebird, hadden we er ook 1 winding afgeslepen.
De veer wordt er zowiezo veel slapper van, en zakt bij ieder bultje te ver door..
Dus ik zeg NIET doen.

Heb nu Hotchkis verlagings veren via Hans. ( bedankt nog b.t.w. :thumbs: )
Maar nu mijn vraag: wat is de makkelijkste manier om ze te verwisselen, en wat voor tools heb ik er bij nodig.
om het makkelijker te maken?

m.v.g. Marc
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Verlagings veren.

Post by Martin71RS »

iets om je onderste kogel los te maken en een inwendige veerspanner + spanband als veiligheid......

en een veer wordt stugger als je er een winding afslijpt...niet slapper....is ook al tig keer voorbijgekomen:
viewtopic.php?f=1&t=73226&hilit=camaro+verlagen
camarojo
Posts: 519
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:36 pm

Re: Verlagings veren.

Post by camarojo »

en een veer wordt stugger als je er een winding afslijpt...niet slapper....is ook al tig keer voorbijgekomen:
viewtopic.php?f=1&t=73226&hilit=camaro+verlagen[/quote]

Precies,en ik kan het weten :D
Post Reply