Motor problemen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Motor problemen

Post by Thompson »

Specs; 1974 Firdbird 6.6
Situatie; Bijna half jaar stil gestaan (weggezet met start/loop probleem, liep niet helemaal lekker). Door tijdgebrek, laksheid en overige zaken dus lang niks aan kunnen doen/gedaan.
Hoe staat het er nu voor;

Dit filmpje is met startkabels aangesloten;



In het filmpje wellicht niet helemaal duidelijk te zien maar het geluid lijkt echt uit het blok te komen, niet specifiek uit 1 richting.
De startmotor probeerde rond te draaien maar er zat weinig beweging in.
Ik heb nog nieuwe bougies, bougiekabels en een distributor liggen.
Nu zit ik te twijfelen tussen twee (of misschien 3?) opties;

1) Uitzoeken (met hulp van hier hopelijk) wat het probleem is en zelf gaan klussen om het te maken.
2) Laten ophalen en maken door iemand anders/een bedrijf (tips welkom!). Kost me dan wel meer maar dan gebeurd het waarschijnlijk sneller en beter.
3) Heeft dit blok heeft z'n beste tijd gehad? Op zoek naar een vervangend blok?

Graag jullie deskundig advies :)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Motor problemen

Post by Nick_nl »

Het lijkt wel om het tandwiel van de stater niet in de startkrans grijpt / slip.
Is de flexplate nog heel? Deze scheuren wel eens.
harry_clamshell
Posts: 1521
Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm

Re: Motor problemen

Post by harry_clamshell »

startmotor... is accu wel goed geladen?

Ik kom net thuis vanuit Rijen... :( had ik je kunnen assisteren...
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Motor problemen

Post by Thompson »

@harryclamshell: Startmotor is een jaar geleden ongeveer nog een nieuwe op gegaan, die heeft (voor zover ik weet) ook nooit problemen opgeleverd. Als je nog eens in Rijen bent kom gerust langs ;)

@Nick_nl: Dat zal ik straks even moeten nakijken. Het klinkt inderdaad als een soort ratel van een tandwiel dat niet aangrijpt.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Motor problemen

Post by sansemiano »

het lijkt me niet een geluid, dat uit die dikke v8 komt. daar is het veel te iel voor. het eerste wat bij mij opkwam is toch die startmotor en dan eigenlijk het startrelais. staat te klapperen, omdat het zelf niet in orde is of de kabel er aan of naar toe is niet in orde. all IMHO.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Motor problemen

Post by Rob Rules »

hij gooit em ook niet rond.
Let maar eens op de dynamo. waarom de min op de dynamo :?:
Ik ken dit geluid ook alleen van een klapperend relais, maar toen was de accu zowat leeg
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Motor problemen

Post by kn@pestaart »

Geen goede massa... Gewoon ff goeie prik aanleggen ;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Motor problemen

Post by sjak_brak »

kn@pestaart wrote:Geen goede massa... Gewoon ff goeie prik aanleggen ;)
En wellicht ook geen goede + verbiding.

Allereerste check is met zon accupoolborstel de accupolen en de stekkers van de accukabels schoonmaken. Dan kabels nakijken van/naar startmotor, en tussen accu en blok.

Waarschijnlijk is dit aan de hand:

Dikke + kabel, en dikke kabel van - naar blok, van blok naar firewall, en massastrip naar radiatorsteun of elders waar de koplampen massa maken)


Los daarvan, wat betreft die nieuwe bougies etc, niet over liggen emmeren, gewoon meteen monteren.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Motor problemen

Post by Thompson »

sjak_brak wrote:En wellicht ook geen goede + verbiding.

Allereerste check is met zon accupoolborstel de accupolen en de stekkers van de accukabels schoonmaken. Dan kabels nakijken van/naar startmotor, en tussen accu en blok.

Waarschijnlijk is dit aan de hand:

Dikke + kabel, en dikke kabel van - naar blok, van blok naar firewall, en massastrip naar radiatorsteun of elders waar de koplampen massa maken)


Los daarvan, wat betreft die nieuwe bougies etc, niet over liggen emmeren, gewoon meteen monteren.
Wat betreft zelf monteren/oplossen, ik heb er echt 0,0 verstand van helaas.
Heb gewoon gezond verstand, bougies en kabels lukt me dus wel, maar een distributor vervangen als je er absoluut geen verstand van hebt wordt toch al wat lastiger.

Mijn idee/probleem is vooral dat ik niet goed weet wat er mankeert (wellicht is het iets simpels, los ik dat op en kom ik dan een volgend probleem tegen), heb niet geweldig veel tijd maar wil de auto wel graag snel weer rijdend hebben. Stel dat ik hem naar iemand van hier of een bedrijf kan brengen met de onderdelen die ik heb erbij, zij zetten alles erin en zorgen dat ie weer prima loopt (dus wellicht bijvoorbeeld een kabel of relais ook vervangen) en het kost me dan enkele 100en (max. 1000) euros, prima.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor problemen

Post by gert »

startrelais
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Motor problemen

Post by thunderbuick »

Het startrelais is wat je hoort en daardoor gaat de motor niet rond.
Buiten de bovengenoemde slechte contacten zou hij wel eens gewoon te weinig stroom kunnen Krijgen.
Als die accu nagenoeg leeg of defect is en je hebt er een auto naast staan met een lichte accu en doe het zelf startkabels dan kan hij dit ook doen zonder dat er verder wat defect is.
Ontsteking etc hebben met dit probleem niks te maken.
Wat je één voor één zou kunnen proberen.....
1. zorg dat er voldoende stroom is om te starten, een vol geladen accu (die geschikt is voor een v8) er in werkt het beste maar met goede startkabels moet het ook lukken.
Laat desnoods de auto waarmee je bij start eerst een tijdje draaien met de startkabels er aan en een iets verhoogd toerental zodat ie de lege accu wat oplaad.
2. contacten schoonmaken tussen accu, startrelais/startmotor.
3. als de motor dan nog niet rond wil is het startrelais defect.
Als de motor rondgaat maar niet aanslaat heb je dit probleem opgelost en is er nog iets anders de hand wat hier niets mee te maken heeft.
4. als dit je hobby gaat worden en je wilt zelf wat dingen kunnen beoordelen of doen dan neem je een aanbod aan zoals die van Harry want dan kun je wat opsteken over het hoe wat en waarom zodat het de volgende keer wat eenvoudiger wordt en je weet in welke richting het probleem zit.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Motor problemen

Post by Thompson »

Als ik dit zo lees zou het heel goed het start relais kunnen zijn door te weinig stroom.
Auto die ernaast stond was namelijk een swiftje uit 96. Woensdag heb ik een vrije dag, dan kan ik weer wat gaan uitproberen :)
harry_clamshell
Posts: 1521
Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm

Re: Motor problemen

Post by harry_clamshell »

Thompson wrote:
Auto die ernaast stond was namelijk een swiftje uit 96.

dacht het al... is gewoon je lege accu
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Motor problemen

Post by sjak_brak »

Nachtje aan de acculader, en dan nog een keer proberen.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Motor problemen

Post by Thompson »

Tips voor een goede acculader?
Als ik zo bij conrad kijkt zijn er nogal wat mogelijkheden die ook behoorlijk in prijs verschillen;
http://tinyurl.com/7zbtrpt
Post Reply