Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by Wolfman »

Ja logisch natuurlijk.
Echter wordt hij niet echt warmer maar de temp meter verteld dat hij warmer wordt.
Als je wat gas geeft gaat de naalt ongeveer 10 graden omhoog. Gas los en hij zakt weer 10 graden.

Uit de ervaring van de afgelopen tijd weet ik dat de waarde bij stationair de juiste is.
Maar wat kan er aan de hand zijn dat hij ,zeg maar met de verlichting mee is gaan doen. Als je vanuit stationair iets gas bij geeft gaat je verlichting ook iets harder branden omdat je dynamo dan wat meer spanning levert.

Waarschijnlijk heeft het ook te maken met het feit dat afgelopen weekend mijn accu ineens dood was. Zie topic accu ineens helemaal dood.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by sansemiano »

kennelijk varieert je boordspanning nogal.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by sjak_brak »

Wolfman wrote:Uit de ervaring van de afgelopen tijd weet ik dat de waarde bij stationair de juiste is.
en hoeveel graden is dat dan?

Springende naald duidt meestal op slechte massa van dashboard, of een slechte bulkhead connector.

Trek eens een dikke massakabel van je blok naar je firewall. En controleer eens alle prulletjes in je bulkhead connector, de dikke stekkerverbidinging op je firewall naar binnen toe, aan biede kanten zit een dikke stekker.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by Wolfman »

Normaal blijft de temp tussen de 80 en 90 graden. Ligt een beetje aan de snelheid.
Nu komt hij tijdens het rijden tussen de 90 en 100 graden. Graden zijn in celcius.

Ik zal het eens proberen wat jij zegt. Er zijn trouwens wel meer zaken die electrisch nogal afwisselend werken in het dash.
Soms knipperen mijn knipperlichten niet en blijven ze branden. En soms brand mijn olielampje wel voor het starten en soms ook weer niet.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by sjak_brak »

Waarschijnlijk algehele slechte staat van kabelboom, stekkerverbindingen en massaverbindingen.

Je kan de moeilijke weg bewandelen en kabel voor kabel en stekker voor stekker te controleren/vervangen/repareren, of je kan een nieuwe kabelboom installeren. Een universele zal je ca 200 euro kosten en pak m beet 2 dagen werk.Als de wagen een blijver is zou ik zeker voor optie 2 gaan.

Zijsprong: Heb je die aangegeven temperaturen ook gecontroleerd met bv aftermarket temp.metr of IR thermometer? Zo niet, dan zeggen de waardes eigenlijk vrijwel niks.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by Wolfman »

Ok bedankt ik zal het een en ander nakijken. En de kabelboom neem ik in overweging. Lijkt mij op zich een strak plan want op deze maniet blijft het klote.

En ja Temperatuur is goed en nagemeten. Verleden jaar heel wat trammelant gehad met de temp.
Nieuwe waterpomp maar vooral nieuwe dikkere radiator heeft de koelproblemen opgelost.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by challenger72 »

bedrading en massapunten nalopen en laadspanning meten bij stationair en op toeren kan ook geen kwaad,mag niet boven de 14,5 volt uitkomen.Misschien is je spanningsregelaar wel stuk
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by Wolfman »

Meten heb ik pas gedaan.
Stationair rond de 13 volt. Gas erop 14,5 Volt.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Auto wordt warmer bij hogere toeren.

Post by Shev Ed »

Gast, direct zorgen dat je in ieder geval alle massa punten (en liefst alle stekkerverbindingen) goed schoonmaakt en zorgt voor goed contact.

Op deze manier vliegen (vooral oude) wagens in de fik. Je zal de 1e niet zijn.

Electra problemen is altijd kut, maar de verbindingkjes even nakijken, goed schoonmaken, en even inspuiten met contact spray is niet zo heel veel moeite.

Toevallig ga ik die van mij zaterdag een electra beurt geven, is alweer telang geleden dat ik er aandacht aan heb gegeven. Zulke dingen moet je gewoon voor zijn. :)
Post Reply