effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet!NU ECHT WEL !!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....GEVONDEN !!! Toch niet !!

Post by thunderbuick »

americanhorsepower73 wrote: Wat denken jullie ?
Heb al gezegt wat ik denk en dat denk ik nog steeds omdat dat een eenvoudige goedkope oplossing kan zijn waar ook nog eens heel weinig tijd in zit.
Maar je kan de complete carburateur natuurlijk ook gelijk wegbrengen voor revisie, dan krijg je hem ook schoon terug en bespaar je zelf zowiezo een flesje van zo'n 12 euro.
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: effe hulp vragen.....GEVONDEN! Toch niet !nieuwe moed

Post by americanhorsepower73 »

@ thunderbuick : flesje erin gegooid ..........en als ik ( met de luchtfilter eraf) in de carburator kijk zie ik toch meer dan voldoende brandstof toekomen en verstuifd worden als ik gas geef.
Dus tot daar lijkt(!) het me goed te gaan.
Bougie kabels zijn ook onderweg .............al zijn de meningen hierover verdeelt of zij er iets mee te maken hebben.

Net nog wat door mijn neus blijven ademen en nog wat getest.
Nu zonder lawaai om me heen ( draaiende 400KVA generator, klanten , kinderen die me nodig hebben , enz.........)

Ik zeg altijd dat ik een soort " ondergeluid " hoor wanneer ik begin op te trekken.
Bij stationair draaien en steeds kort gas geven is het duidelijk ook niet.

MAAR : als ik bij stationair draaien rustig gas begin te geven( opbouwend) hoor ik duidelijk ook dat "ondergeluid"....vanaf ongeveer 1500 toeren.
Maar bij kort (veel) gas geven word het gewoon overbrugd ( onderdrukt , hoe je het wil )

Ik stationair altijd maar het pedaal indrukken en denken , hij "reageert" goed , bij stationair draaien is het niet.

Dus mensen : OOK bij stationair draaien en voorzichtig opbouwend gas geven krijg ik dat vervelende "ondergeluid " .
Eerste gedacht: hij verslikt zich.

Ik heb destijds ( 6maand geleden ofzo) wel het metalen leidinkje ( van benzinepomp naar carb. ) vervangen door een rubberen..............
Dit had ik gedaan omdat er een benzinelekje was tussen de aansluitwartel van de leiding en de carburator.
Bij een nieuwe wartel steken , knikte het reeds geknikte metalen leidinkje nog iets meer ..........daarom heb ik het preventief al maar vervangen .
Ik sluit niet uit dat vanaf dan ongeveer mijn "ondergeluid" begonnen is .
Toeval of misschien niet ??

Kan het zijn dat ik daardoor de benzinetoevoer heb vermeerderd ( betere toevoer) waardoor de motor zich nu verslikt????
Dat de carburator ZO was afgesteld met een half dichtgeknepen toevoerleidingetje??
Of beslist de carburator hoeveel benzine erdoor maar , ongeacht hoeveel ik via de leiding aanbreng ? Zo is het toch , dacht ik.

Nu heb ik de test ook IN de garage gedaan ...........na wat gas geven en proberen ......begonnen mijn oogjes goed te pikken.
Zou ik hier te maken hebben met veel te veel benzinetoevoer?>>> verzuipen.
Klopt het dat dit lijkt op teveel brandstof/te weinig lucht ?
Té rijk ,zoals men zegt...maar dat kan ik wel regelen , niet ?

Een korte verbruikstest ( 1jaar geleden) bracht me ook tot zo een 20 a 25 liter per 100 km ( leek me redelijk veel , al heb ik hier verder nooit bij stil gestaan.........want de wagen deed het toen ook al maanden voortreffelijk.

Hopelijk blijven jullie nog mee brainstormen, want ik denk dat we nu dichtbij geraken.
Ik zou ook niet "gewoon de carburator willen vervangen" om er dan voor de zoveelste keer achter te komen : dat was het ook niet.

Maar als ik zekerheid heb dat het probleem IN de carburator zit , ben ik zeker niet beroerd om deze of te reviseren of te vervangen .

Wat ik nog vergat : als iemand te nieuwsgierig is en graag het probleem even ziet/hoort ........iedereen die denkt te kunnen helpen .....meer dan welkom.( vergoeding voor tijd en kilometers vind ik vanzelfsprekend, maar dan wel iemand met meer kennis van zaken dan ik ........maar dat zal niet zo moeilijk zijn)
Ik zit tussen Breda en Antwerpen.( ik kan 24/24 )
Velen vragen zich misschien ook af , waarom brengt die man zijn wagen niet gewoon binnen en klaar ?
Ik ben , nog steeds, nieuw in de chevy wereld ........en weet geen degelijke garage voor een dergelijk probleem in mijn buurt.
Ik ben ook technisch sterk genoeg om één en ander zelf te doen ..........en dan doe ik dat ook graag , leer ik weer lekker wat bij .
Zoals nu met dit probleem heb ik echt al zeer veel bijgeleerd...........jammergenoeg zonder het probleem te ontdekken.
Nu ben ik reeds zover geraakt , nu blijf ik graag nog wat doorzoeken op eigen houtje ( samen met jullie ) .
Koppig, noemen ze dat hier ...............maar de voldoening zou zou nu natuurlijk nog veel groter zijn moest ik het uiteindelijk toch nog zelf/met jullie kunnen oplossen !
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by Wolfman »

Onstekingstijdstip staat zeker weten goed?
Als deze veel te laat staat zal de wagen makkelijk starten en redelijk goed lopen stationair. Echter zodra je vermogen gaat vragen donderd alles in elkaar en zal hij (dreigen) af te slaan.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by meganix »

laad je dynamo ook gewoon 14 volt?
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by americanhorsepower73 »

Nu dinsdag gaan we weer wat dieper spitten..............
We gaan de ontstekingstiming voor de zekerheid ook nogeens checken , zal de dynamo ook effe nameten.
Maar we worden meer en meer richting carburator geduwd.
Doordat we al een aantal dingen hebben geelimineerd , en we horen bij stationair draaiend gas geven ook dat er 1 ( of misschien 2 ) cilinders niet goed meespelen , schiet er langer hoe minder over .

Drie hoofdzaken die we van begin tot eind gaan nalopen :

* brandstof : genoeg toevoer, geen vervuiling erin , te rijk/ te arm , ....
* vacuum : alles een keer volgen en checken( ook een lege airco zou rare vacuum problemen kunnen geven heb ik al gehoord ???)
* carbu : afstelling , sproeiertjes , valse lucht zuigen , ........

Hopelijk komen we nu iets tegen !
Anders zal de volgende stap zijn : carburator vervangen of reviseren.
chevyron
Posts: 150
Joined: Wed Sep 01, 2010 7:22 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by chevyron »

betreft brandstof ; als je pomp voldoende benzine geeft moet je vlotter het niveau regelen dus krijgt
het blok niet te veel
Maar een carb. van ongeveer 35 jaar oud is van binnen behoorlijk versleten , dus zou zowizo voor
een carb.revisie gaan

ron
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by meganix »

kan je niet een filmpje met goed geluid en beeld maken en posten?
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by americanhorsepower73 »

Voor diegene die dit nog volgen:

De mekanieker is vandaag niet geweest .............we hadden blijkbaar volgende dinsdag afgesproken.
Vandaag toevallig nog wel iemand hier gehad die vroeger met dergelijke wagens racete.

Hij gaat achter de wagen gehurkt zitten als ie stationair draait , luistert naar linkse en rechtse uitlaat en hoort zelfs dan al dat het niet helemaal goed zit,links.
Ofwel ontsteking ofwel carburator, zegt ie .

Volgens hem cilinder 1 ( het verst weg van de carburator), want als ie die bougiekabel van de kap neemt tot ie niet meer vonkt , geeft dat geen drastisch verschil ........als er echter een kabel van bijv. cilinder 7 wegneemt tot ie niet meer vonkt , is het verschil in draaien , groter.
Dus eerder de carburator vuil , denkt hij .

Ik heb de carb reeds gedemonteerd.
Eén dezer dagen wordt die carb. door hem gereviseerd .........

Ik denk dat een filmpje niet meer duidelijkheid geeft.
Zoals iemand het al gezegd heeft ..........vanop afstand is dit moeilijk......zonder dat je kan handelen/testen/horen/vergelijken..........
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by johnny »

americanhorsepower73 wrote: Eén dezer dagen wordt die carb. door hem gereviseerd .........

goe bezig.......kan nooit geen kwaad om zo'n ding eens een opfrisbeurtje te geven,.....
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by Wolfman »

Volgens mij kan dit niet de oorzaak zijn. Goed je carb reviseren kan nooit geen kwaad, maar als dit de oorzaak zou zijn dan hebben alle cilinders hier last van. Niet alleen de eerste.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by sjak_brak »

americanhorsepower73 wrote: Volgens hem cilinder 1 ( het verst weg van de carburator), want als ie die bougiekabel van de kap neemt tot ie niet meer vonkt , geeft dat geen drastisch verschil ........als er echter een kabel van bijv. cilinder 7 wegneemt tot ie niet meer vonkt , is het verschil in draaien , groter.
Dus eerder de carburator vuil , denkt hij .
De kant van de carburateur die cilinder 1 van brandstof voorziet, levert ook brandstof aan cilinders 4, 6 en 7.

De conclusie, dat het vanwege een probleem in cilinder 1 DUS aan de carb moet liggen zou ik voorzichtig mee zijn.

Neemt niet weg, dat een oude carb vol met allerlei problemen kan zitten.
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet! nieuwe moed

Post by peerke »

ik blijf erbij dat het de timingset zou kunnen zijn.
had je dat al gecheckt?
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet!NU ECHT WEL !!

Post by americanhorsepower73 »

Ok jongens ( en meisjes ? ) ..........ik ben verheugd eindelijk te kunnen mede delen dat mijn probleem van de baan is .

Ik zal het hier kort houden , mensen die meer uitleg willen , vraag maar raak.
Jullie vanop afstand hadden het nadeel , dat jullie idd het probleem niet konden horen/zien .

Uiteindelijk komt hier een mekanieker ( gelukkig ken ik er veel , zo blijkt ) die vroege ook racete met dergelijke V8 -en .
Komt ie in de garage en zegt : " start hem eens" .
Gaat ie achter de wagen gehurkt zitten en luistert .......eerst in het midden , dan de rechtse uitlaat , dan de linkse , .......en weer int midden.
" Aan de linkerkant (als je achter de wagen zit ) gaat er idd een ( of misschien 2 ) cilinder niet (goed) mee " .
Motorkap open ......."het zal wel de 1e cilinder zijn , die ligt het verst van de carb."
Dus effe testen , hij haalt bij draaiende motor de bougiekabel van cil. 1 los ( hij moest ook niet zoeken welke dat was , wist ie meteen )........eens gelost en geen vonk ( aan de delco doen we dat ) .............bijna geen verschil in draaien .
"Zie je wel , zegt ie "
Bij wijze van voorbeeld haalt ie even de kabel van de 6 eraf , dan hoor je plots de motor veel minder goed draaien.
Dus dat was al een hele stap voorwaarts.

WAARSCHIJNLIJK zit het in de carb , zegt hij.

Breng hem morgen maar mee , dan halen we hem helemaal open........terwijl ik mee mag kijken.
We vinden één grote naald die bijna dicht zit , veel vuil in de vlotterkamer op de bodem , en vooral ...........2 zeeer fijn naalden ( vlakbij de vlotterkamer) die normaal ook op en neer moeten kunnen bewegen .
Het statief waar deze naalden aanhangen hoort op en neer te kunnen gaan , met een veer vanonder.

Dit gedeelte zit dus vast , op zijn diepste punt ..........dus geen doorstroming.
Yes , eindelijk een mogelijke oorzaak gevonden.

Alles verder mooi proper gemaakt , alle openingen , sproeiers , kanaaltjes doorgeblazen , enz ............en hetgeen vastzat , voorzichtig losgemaakt en weer mooi beweegbaar gemaakt.

Vandaag gemonteerd en testgereden ..............WAAAAAAW , wat een verschil.
Lijkt nu meer op een Zwitserse horloge.........maar dan met een leuk geluidje bij .

Ik bleef maar rijden en genieten .............eindelijk verlost van dit vervelend probleem .

De bougiekabels waren dus nog goed , hahahahaa ...........maar zijn wel besteld ..........en worden dan ook gemonteerd volgende week.
Dan ben ik helemaal rond.

Waarschijnlijk hadden er meerdere onder jullie , ook meteen het probleem kunnen weten moest je de auto ter plaatse hebben .

Dus besluit ik graag om alle medewerkers hartelijk te danken om toch feedback te blijven geven !!!!!!
Mede door jullie ben ik blijven volharden om het prob de kop in te drukken ......en heb ik tevens weer veel bijgeleerd van wat er onder de kap gebeurd !!

Nu kan ik hem eindelijk een beetje opkuisen en kan ik een paar pics op het forum plaatsen .
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet!NU ECHT WEL !!

Post by thunderbuick »

Toppie! :thumbs:
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet!NU ECHT WEL !!

Post by Wolfman »

Mooi dat het opgelost is!
Post Reply