Startmotor aansluiten

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Startmotor aansluiten

Post by Champy »

Beste mensen,
ik heb even een vraagje over het aansluiten van mijn startmotor, natuurlijk weer niet goed opgelet toen ik "enthousiast" alles uit elkaar aan het halen was.
Nu zitten er 3 terminals op mijn solenoid, zoals hier te zien. Waar de + van de accu opkomt is me duidelijk. Daarnaast zijn er 2 terminals waar bij de rechtse de letter S bij staat en bij de linkse de letter P.

Image

Maar nu heb ik nog 2 draden die naar de startmotor lopen, zie onderstaand
Image

En waar moeten deze aangesloten worden? Komt degene met het grote oog op dezelfde terminal als de + van de accu? En de kleine op de S terminal?
Alvast bedankt voor jullie hulp weer!
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Startmotor aansluiten

Post by Corp »

S is solenoid, 12volt vanaf startschakelaar duwt de bendix naar voren waarna intern contact de motor laat draaien. De ander is een R. Dat is voor een puntenverdeler met ballast. Hier staat bij starten 12v op om de ballast om te sluiten voor betere vonk bij starten. Anders heb je bij starten maar max iets van 6 volt omdat bij starten de spanning inzakt, via de R hou je dan netjes iets van 10v over, deze gebruik je niet. Aansluiten is gewoon alles op de grote terminal muv die van het contact, die moet op s en is meestal paars
Last edited by Corp on Mon May 06, 2013 9:05 pm, edited 1 time in total.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Startmotor aansluiten

Post by Renev »

Champy wrote: Komt degene met het grote oog op dezelfde terminal als de + van de accu? En de kleine op de S terminal?
Yep.
Post Reply